I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att söka arbetslöshet?

Övrigt - Blandat

2007-04-14 19:55

Att söka arbetslöshet?

Nu har jag fått nog. Efter många om och men har jag insett att min arma person inte är ämnad för arbete. Jag behöver ta det lungt, fundera och rita roliga gubbar. Inte jobba på ett jobb hela dagarna.

Jag undrar alltså hur jag kan uppnå detta?
Jag är fast heltidsanställ sen 8 månader tillbaka, är med i A-kassan sen 5 månader. Men hur funkar det egentligen? Jag har försökt att läsa mig till på internet men det verkar som mitt syfte inte är så utrett.

Vad finns det för pengar att få för mig?
Vad behöver jag göra för att få dom?

Värt att notera: Bemöda er icke att spy ur er era egna moraliska betänkligheter ang. att utnyttja systemet, bli ett socialfall, idiot osv. Jag bryr mig helt enkelt inte.

Är däremot väldigt tacksam om någon har svar!

....eller?

2007-04-14 19:59
För att få inkomstbaserad ersättning från a-kassan behöver du ha varit medlem i ett år och jobbat ett halvår (har jag för mig). Det uppfyller inte du, tyvärr. Även om du hade varit berätigad, så är det 45 (?) dagar innan du får ersättning när du säger upp sig själv.

Alfakassan har någon fom av grundersättning också, som 'alla' kan få, men har svårt att tänka mig att du har rätt till den om du säger upp dig själv.

www.alfakassan.se
Göteborg på låtsas.

2007-04-14 19:59
Hur gammal är du och vad har du för jobb?  

och det är väl inge svårt att fixa så att du får sparken. sjukskriv dig ett tag sen när du ska tillbaka så kommer full och jobbar inget se bara ut som att du jobbar det kan ju vara kul.
Rocka kamelen en gång

2007-04-14 20:05
Jag är 20 år och jobbar i ett magasin. Att se till att få mig själv sparkad har jag funderat på. Det skulle ju visserligen kännas ganska surt då jag vet med mig att jag är bäst men det verkar ju bäst så.

Men vadå? Det verkar väl ganska dumt att man ska ha varit medlem i ett helt år när man bara behöver ha jobbat ett halvt? Jag kommer direkt från skolan och då skulle jag alltså ha betalat A-kassa under min sista termin i skolan?
....eller?

2007-04-14 20:09
thetriggaman. Jag skrev inte reglerna. Tyvärr är det så bara. Tanken med systemet är ju att du faktiskt skall förtjäna akassan.
Göteborg på låtsas.

2007-04-14 21:41

thetriggaman wrote: Det skulle ju visserligen kännas ganska surt då jag vet med mig att jag är bäst

lol

2007-04-14 22:38
Dewd,det är hårdare att behöva hålla på med alla papper o all skit med a kassan än att jobba,o jag har bara erfarenhet från när moderaterna inte bestämde.Så ta ut semester.
Reputation is the cornerstone of power.

2007-04-15 01:15
...och glöm alla tankar på att supa bort dig från jobbet. Dom FÅR inte sparka dig om du verkar ha missbruksproblem. Det är typ det säkraste sättet att behålla jobbet, haha.
This is how we do in the XR2

myspace.com/birchstreetproject

2007-04-15 01:38

jag söker alfakassa nu, det är sjukt mycket papper bakom det du måste fixa. är nästan inte värt det.
men du får iaf 320 spänn grundersättning om dan det första året, efter ett år får du lönsbaserad ersättning. jag tror det är 80% eller nåt sånt.
tänk på att du måste ha arbetsgivarintyg från dina fd arbetsgivare, samt lite annan skit.

har du jobbat i norge och vill använda dig av det, tänk inte ens tanken att söka ersättning.

är det nån som vet hur kassakorten funkar? datumen på dom är ju helt vridna..

Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2007-04-15 11:43
grundersättningen är typ 4400 i månaden, iaf från AEA. sugigt mycket papper som skall skickas in, men jag får iaf A-kassa trots att jag sa upp mig själv. nu är jag dock på väg tillbaka till samma jobb efter ett litet break på 3 månader ;) mkt uppfriskande, skönt att kunna stanna upp och fundera lite över saker å ting ibland, inte bara springa runt i ekorrhjulet.

yrkesmördaren P26: fixa skiten på nätet (funkar om man är medlem i AEA iaf), du kryssar i arbetslös i alla rutor och "inga förändringar har skett under perioden" varannan vecka (söndag), sen är det bara att vänta på en FET insättning :P
There's three things that keep me from being a Nazi/
I'm black, a fag, and my dad's Liberace!

2007-04-15 20:15
ska man skicka in kassakort varannan vecka under hela tiden man är arbetslös!?!?!

2007-04-15 20:17
kan man göra det på alfakassan.se?

2007-04-15 20:20
yrkesmördaren - japp.

thetriggaman - att pyssla med a-kassepapper är tyngre än de flesta jobb. och dock inte värt mödan.
We call them winerbrods.

2007-04-15 20:25
när du skickat in alla papper till alfakassan, alltså nyansökan om att få ersättning, får du tillbaka en kod till internetkassan då? man vill ju inte ta bussen in till brevlådan varje dag för kassakorten liksom..

2007-04-15 20:28
kan du inte bara bita ihop, spara pengar och sen rita roliga gubbar i sanden på en strand? lite bättre tycker jag...

2007-04-15 21:25
Usch var glad för att du har ett jobb, omöjligt att få ett jobb nu ju nästan :(
Live Hard, Die Young

2007-04-15 21:48

Körde a-kassa i 3 månader nyss bara för att slappa och komma på vad jag ville göra. Fick ut lite drygt 5 lax efter skatt, vilket är helt ok om du går på sparlåga. Kruxet är att ha en timanställning som du kan använda dej av för att "missa" ams möten med en giltig anledning :) p.s tillbaka på jobbet igen, man ledsnar på att driva runt

AIK

2007-04-15 22:17
när du säger upp dig självmant har du 3 mån där du inte får en enda krona, om du inte kan bevisa att du mår dåligt, eller att du inte känner att du klarar av ditt arbete.
eller nått liknande så är det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-15 23:10
Jag vill också ta det lungt, fundra och rita roliga gubbar...
kan alla som jobbar försörja mig med?!

alltså, snälla, systemet är till för att dem som är sjuka eller på annat vis inte KAN arbeta ska kunna bo kvar och inte ruineras om de får sparken etc. Systemet är fan inte till för att du ska sitta hemma för du inte PALLAR jobba.
Alltså jag är röd så in i märgen, men ändå så är det sånthär som gör en riktigt pissed.

blääh
http://www.kalvinhiphop.com

2007-04-16 12:03
En liten påminnelse:

"Värt att notera: Bemöda er icke att spy ur er era egna moraliska betänkligheter ang. att utnyttja systemet, bli ett socialfall, idiot osv. Jag bryr mig helt enkelt inte. "

BESPARA ER SJÄLVA MÖDAN ATT BLI ARGA PÅ INTERNET. MAKES YOU NO GOOD.

Ha även i åtanke att möjligheten finns att jag inte skriver hela sanningen. Möjligheten finns att jag bara är nyfiken. Eller att jag är sjuk men hellre belastar ett system framför ett annat.

Återigen, skriv en bok, organisera er politiskt eller whatever. Jag är inte särskilt mottaglig för er kritik och vill inte ha den i min tråd.

....eller?

2007-04-16 12:29
jajajajaja.

men det är sånna som DU som gör att moderaternas jävla skitpolitik har gått hem så väl hos svenska folket.
http://www.kalvinhiphop.com

2007-04-16 12:31
Det kliar verkligen i fingrarna på dig va?
....eller?

2007-04-16 12:35
äh, the infamous internetmoralen har uppenbarligen whoa i ett skruvstäd så jag tackar för de informativa svaren i tråden och säger adjö.

Varsågod att plocka bort tråden.  
....eller?

2007-04-16 13:09
Fy fan för dagens ungdom, du är verkligen bäst. Farsan din borde ge dig en smäll på käften och slänga dig ombord  på nån båt, så att det blir folk av dig också.

2007-04-16 13:15
Låt tråden vara kvar förresten.. det är riktigt intressant att studera detta fenomen.

Keep em coming. Höj era röster folk! Säg ifrån! Var viktiga..
....eller?
Skivsamlare

2007-04-16 13:18
inte värt att försöka få sparken, gå till din läkare och sjukskriv dig ett tag i stället, tror de funkar mycket bättre en att få sparken från ett företag,
Så får man inte göra!