byte av dialekt?
jag började jusst tänka på det. Hur ligger det till, tror du man ändrar dialekten om man tex flyttar från stockholm till stockholm. Är ju självklart om du är gammal skåning och flyttar upp till kiruna att du inte böjar prata som dom. Men om du tex bott i kiruna i 10 år (dvs du är 10 år när du flyttar) till tex göteborg och bara umgås med folk som har göteborskan. tror du man själv börjar sakta men säkert byta dialekt själv? kommer ihåg att jag var i västerås några veckor och insåg att jag själv började säga vissa ord konstigt (kommer från piteå själv) vad tror ni
fel forum kanske, kanske skulle passat i vardagsfilosofi
självklart så anpassar du dig efter omgivningen allt mer du umgås med folk, även fast man ej vill det.
Japp, det gör man. Man formas av sin omgivning.
Dom tog upp detta i värsta språket och nej, du byter inte dialekt. Du pratar inte lika mycket dialekt som förut men det finns ändå kvar.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare. Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!
skånska är ju lättast ju..! jag kan inte snacka östgötska fast jag är från linköping..
Finns för övrigt många exempel på barn som växer upp runt folk som bryter mycket, och börjar därav bryta själva. Gäller även för tonåringar som till exempel flyttar till invandrartäta orter. Nu kommer så klart någon missförstå mig och anklaga mig för att vilja utrota ett helt folkslag, men jag kunde inte förklara det på ett bättre sätt.
Signatur får rum här
haha fan va sjukt.. trodde aldrig jag skulle läsa nått som passa in i mig så perfekt.. jag e uppväxt i skåne tills jag blev 10 flytta till göteborg och har bott här tills nu.. och kan båda dialekterna switchar så fort jag e nere i skåne o samma här... de ennda jobbiga kan va när man e med folk från båda håll då blir de nått heeelt annat.. hehe chau
apache!
jag har upptäckt att jag får svårt med B:na när jag hänger för intensivt med chilenare..
MIXTAPES: www.djcrilloh.com
haha, att flytta från sthlm till kiruna tror jag skulle göra att man fick "kiruna-dialekt" ganska snabbt. jag bor i kiruna. men vad jag har erfarenhet av är att några av mina kompisar kommer ifrån skåne och sånt, dom pratar ju med varandra regelbundet så jag tro att dom behåller den skånska dialekten bättre.
"if you cant beat them, join them"
Jag pratade luledialekt efter tre månader där iaf. Smålänning i 21 år innan det.
"Jasså?Därför som White Lions fått så mycket skit av media?Sveriges farligaste klack,hell yeah" - Zow P16
Dom skåningarna jag känner som flyttat hit (kiruna, ontopic som fan) har inte börjat snacka som oss, tror inte att dom kommer börja göra det heller, det ser inte ljust ut.. Min polare brukar börja snacka stockholmska i fyllan, vilket han brukar få höra ganska ofta.. Han bodde i sthlm i ett år innan han fick förståndet tillbaka och flyttade hit igen!
Men lika glad är jag för det!
man byter nog inte helt, men man drar ner på sin dialekt en del. flyttade från nyköping till gbg för snart 3 år sen. smyger sig in ett gött och ett änna ibland, men man får ju inte den där goa götebosskan hux flux. den föds man med/växer upp med :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jodå du byter.. eller många gör det iaf.. vet exempel på detta.. min morsa är förr i kristianstad uppvuxen i sthlm och pratar grövre gbgska än mej...
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
jag pratar dalmål. och bryter på stockholmska
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
freddeC inte fel forum kanske. Snarare, dum fråga kanske
Whipper är sjuk i huvudet //OSTbre
jag bodde i sthlm i 1,5 år , när jg kom tillbaka till gbg blev jg retad för jag hade sthlms dialekt ^^ såå aa den går tt ändras!
död åt bill o´reilly!
Hm... jag pratade skånska innan jag och min man träffades (och var polare till en början). Han förstog ju inget och sa "va?" hela tiden för att han pratar rikssvenska/stockholmska. Då förenklade jag min dialekt när jag pratade med honom. Sen när vi flyttade ihop för 3,5 år sen så ändrades min dialekt helt. Nu pratar jag rikssvenska. Saken är den att jag kan prata skånska när jag vill, men är nu så van att prata rikssvenska att jag inte orkar prata skånska med mina polare. Det är skumt hur lätt man påverkas av att bo ihop med någon. Jag har fan växt upp i Skåne. Fast iofs så hör man att jag "bryter" på skånska. Ord som "ja" och "va" säger jag alltid på skånska. Han med numera. Haha.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
Ködde. haha fan va coolt :D
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
ja byter dialekt bara ja snakkar med nån i telefon från en annan stad tillexempel. Folk frågar mig alltid vad ja har för dialekt för ingen kan urskilja någon specifik :P Jag har hört att om man är så så har man ett sinne för språk :P
dagen då ja dör spela min skiva, o säg maria levde för o skriva
Jag byter aldrig dialekt. Skånskan är inbränd i hjärnan, och den kan inte bytas ut mot något. F.ö är alla andra dialekter rätt fula, alla förutom Göteborskan. Stockholmare får rätt lätt dialektbyte tycker jag. Förutom de som verkligen INTE vill, som de lite fiiiinare.
whoopzidoo
jag härmar alltid dialekter utan att jag själv vet om det. vi har släkt i gnällbältet, jag blir mobbad när jag kommer hem. xD & en gång när vi var i österrike så var det massa göteborgare där på samma hotell, och jag började sakta men säkert börja snacka göteborgska. :(
min syrra har flyttat till skåne och nu säger hon "jäau" när man pratar med henne i telefonen. Det gör lite ont i hjärtat på mig.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
bodde i närke tills jag var 5 sen dalarna tills jag blev 7 sen frankrike tills jag blev tio sen har jag bott i skåne hela tiden o nu snackar jag skånske...( jag e 20)
Jag fiser THC !
bara svaga folk som ändrar sin dialekt
Född och uppvuxen i dalarna tills jag var 21, har bott i skåne sedan dess(6 år) har enligt mej själv inte bytt dialekt så mycket, däremot har jag annamat skånska utryck och ord... Men självklart mattas ju hemsplråket/dalmålet av eftersom man bor, lever och jobbar med skåningar...
alla vill prata som gubbarna i götet :D
göteborgska är en avskyvärd dialekt, gött mos
du bor i skåne du har inte nån rätt what so ever att tala illa om dialekter.
klart jag har! göteborgare har lätt den mest avskyvärda dialekten i svea rike efter typ småländska,blekinge
faktiskt så låter de flesta göteborgare som bönder fast att det är en relativt stor stad
Toastare
2007-04-12 22:37
jag byter inte dialekt för att jag flyttade till Göteborg. Det värsta jag vet är nog folk som lägger till änna, la och liknande när de inte är göteborgare. Ofta på fel ställe också. Sen pratar jag iof inte så utpräglad skånska eftersom jag just är uppvuxen i Lund med östgötsk mamma och småländsk pappa.
Jag skyller allt på Emma!
min kusin flytta från gävle till helsingborg när han va 4a efter bara nån månad börja han typ prata emr likt skånska än gävle mål, efter ett halvår prata han skånska och då flytta dem tillbaka till gävle och nu snackar han gävlemål igen ;p själv har jag bott i helsingborg i 8 år och pratar inte skånska ännu. men inte gävlemål heller, typ man man tar åt sig av vissa ord och grejer.
lost in skåne
Jag har bott i Malmö i drygt fem år, flyttade hit från Sthlm, södermalm. Och jag har, vad jag vet, inte förändrat min dialekt. Däremot tar man ju in en del uttryck. Till skillnad från min syster som nästan snackar skånska med sina kompisar, äckel...
Walking the street of dreams
hur kunde du flytta från söder naizo!!? antar att de inte va ditt beslut
klart det var hans beslut, kan väl inte bli mer självklart än så
gavle P18 åh! en gäävlekille! min kompis tycker att gävlemål är den fulaste dialekten som finns. hah! jag pratar nog inte så mycket gävlemål egentligen, inte valbomål heller. men jag pratar ingen fin dialekt. mår du inte lite illa när du kommer till gävle och hör "ahmen vadålå? va ä lä mäla?"
blazeandamaze - De är bara svaga folk som säger sånna dumma saker, grundat på brist av kunskap för att få lite uppmärksamhet i en tråd.
dagen då ja dör spela min skiva, o säg maria levde för o skriva
whatever, skulle iaf aldrig ändra min dialekt då det just är min dialekt..jeez
gashen Nejdå. Det var min käre far som mer eller mindre tvingade familjen att flytta hit. Han hade pendlat sthlm-malmö i två år och pallade inte mer. Men jag har alltid Söder i mitt hjärta :)
Walking the street of dreams
ibland gör jag det utan att det är meningen... har en kompis från malmö och märker att när jag är med henne kan jag få ur mej lite skånska typ 'jau' haha... och en gång när jag jobbade i kassan på mitt jobb var det en norrman som stod med sin dotter och diskuterade om hon ville ha en "koola" (cola) till maten... och när dom e färdiga säger jag "ville du ha en koola?". haha vad kom det ifrån typ :s men annars ändrar jag inte min dialekt. fast när jag pratar engelska så anpassar jag språket till vart personen jag pratar med kommer ifrån faktiskt. är det en amerikanare pratar jag amerikanska och är det en engelsman pratar jag lite mer åt britthållet tror jag.
min irakiska kompis pratar vanlig svenska med oss i klassen men när han snackar med sina invandrar polare byter han till värsta blatte-dialekten. rätt så kul..
Haters gon' hate...
Jag hade en vacker bred norrländsk dialekt men alla göteborgare försöker sabba den =(
Rocka kamelen en gång
Jag bytte dialket, ofrivilligt. Flyttade från Stockholm till Malmö. Snackar inte riktigt stockholmska, men inte heller skånska. Utan en ful blandning som inte låter bra. Folk tror att jag gör till mig, men det är bara jag som är väldigt lättpåverkad när det gäller språk och dialekter.
At the gates of Eternity...
erorone du bor i skåne du har inte nån rätt what so ever att tala illa om dialekter. hahaha, SÅ JÄVLA RÄTT, speciellt inte om goa götebosskan
jag har ingen dialekt =O i GBG snackar man ju med ô , men det gör aldrig jag, och det är inte så många som gördet... men iofs så har vi som bor i GBG den renaste Dialekten =) GÖTEEBOOOOOOORG!!!
Get Random!
KarlKadaver Haha, respekt! Min vapenbroder kör på samma linje. Göteborgska, värmländska, dalmål, norrländska, stockholmska och lite olika finlandsvenska varianter går flytande. Skånska är svårt. Hur låter jarsemål och var snackar man det?