I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Spillt öl på studiolaptopen - hjälp!

Övrigt - Blandat

2007-04-09 00:00

Spillt öl på studiolaptopen - hjälp!

Har ett stort problem som precis inträffat... har precis spillt öl på min Fujitsu-Siemens-laptop som ska användas till inspelning av min grupps nya album den här veckan... ej bra. Ölen har spillts över tangentbordet och nu använder vi hårtork för att "torka bort" ölen. Windows och själva datorn verkar funka bra men datorn verkar hålla ner okänd tangent så det går inte att logga in på XP.

Har någon varit med om detta förut? Har någon något tips? Finns det fortfarande hopp? All hjälp är guld värd!

Dynastin Med Inslag Av - Beställ skivan NU!!!! <-----Skicka mess till Dabbe, endast 50Kr.

2007-04-09 00:04
Haha, har ju hänt ANTALET gånger.
dock inte på en laptop... öl i tangentbordet är ju inget o bry sig över så mycket annars. stäng av datan o kör med disktrasa bara
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!

2007-04-09 00:04
jag spillde saft nyligen. lutade den åt ett håll så att saften rann ut på en sida. tangenterna på den sidan blev sen kletiga och sega, så ryckte bort dem och torkade med fuktigt tyg och bomullspinnar bort allt som var kvar. min dator funkar utmärkt idag, dock lite problem med entertangenten...
Delam tange barat

2007-04-09 00:06
Drick inte öl vid laptopen nästa gång ;P

Ne men ärligt så om en dator funkar som vilken elektronisk apparat som helst, så ska det inte vara nåt problem att tvätta av den med vatten så länge den är avstängd och inte det minsta fuktig när du sätter på den. Nu menar jag inte att du ska ställa den i duschen, utan lokalisera problemet (om det är tangentbordet, försök att ta bort tangenterna utan att skada det, kan funka att plocka bort dom en och en, men det borde gå att öppna datorn underifrån och ta ut bordet på nåt sätt också) och använd lite vatten där!

Ska dock säga att jag absolut inte är nån expert när det kommer till hårdvaran på datorer... så det är nog bättre om du väntar med försök till att fixa det tills nån mer insatt har svarat :)
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2007-04-09 00:06
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH. Kan inte folk lära sig reglerna när det gäller vätskor och elektronik:
Plocka isär, torka och låt stå ett dygn eller så utan att klicka på onknappen.
Det hade löst diverse mobil och datorproblem som uppstår vid kontakt med vätskor. Men nu när du redan har klickat igång datorn vet jag faktiskt inte vad som kan göras... Det är bara att ta kontakt med närmaste återförsäljare på tisdag och hoppas på hjälp.
I might be wrong... but you're just plain stupid!

2007-04-09 00:08
SÄTT INTE PÅ DEN IGEN!!

Om ölet sjunker in i datorn, vet inte hur isolerat tangentbordet är, så kan random komponent lätt bli kortsluten. Låt någon som kan sina saker rengöra datorn från ölet..
Det går bra nu?
- Det går jävligt bra just nu. - Bingo Rimér

2007-04-09 00:09
Såg att du satt på datorn nu, stäng av den och dra ur sladden samt batteriet..
Det går bra nu?
- Det går jävligt bra just nu. - Bingo Rimér

2007-04-09 00:11
Slit: Det är kört. Som vanligt när dessa trådar(mobil, dator, klockradio, whatever) poppar upp så är det för sent. För de har satt igång skiten redan!
I might be wrong... but you're just plain stupid!

2007-04-09 00:19

ingen som vet om man kan koppla in ett externt tangentbord och köra med det? för som sagt, det enda som är fucked up är själva tangentbordet, inget annat...

Dynastin Med Inslag Av - Beställ skivan NU!!!! <-----Skicka mess till Dabbe, endast 50Kr.

2007-04-09 00:40

va fan ska vi göra??..  drog loss alla tangenter.. slåser med hårblås...  snälla vad är de bästa att göra??

detta får inte hända...  har fan bästa polarn från sthlm att spela in här nere...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-09 00:41
dabbe dabbe .. jag misstänkte nog att du va inblandad
hade jag varit där hade jag slickat upp ölen personligen
men dock så brukar jag bara stänga av datan o dra med en disktrasa som sagt, har aldrig haft nåra problem med det .. fast detta är ju ingen laptop heller, kanske är mer känsligt. vad vet jag

2007-04-09 00:42
hoppas det löser sig!

2007-04-09 01:27
jag också...  hårblåsen går på hårdshit..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-09 01:29
"album" ...

jag har dragit redbullen i tangentbordet. blåste bara med munnen lide så funka de sen!

2007-04-09 02:03

tangentbordet e ju uppbyggt av tre delar
först tangenterna man trycker på, o under tangenterna ligger det en "heltäckningsmatta" av gummi me ploppar som putar ut under varje tangent, som i sin tur trycks ner mot ett krettskort som ligger placerat under "heltäckningsmattan", så länge inget vatten rör vid kretskortet så funkar tangentbordet, rör det vid krettskortet, kan man hälsa hem...

www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-04-09 02:22
FRAMSTEG

nu har jag blåst jääävligt läng på tangenterna(under)

nu skriver den 3 bokstäver i taget...  hoppas på morgondagen

2007-04-09 02:45
http://www.grynx.com/projects/wine-in-laptop/

2007-04-09 02:47
det hände mig med med farsans dator.. att massa okända tangenter trycktes in..

farsan skruvade loss skalet på laptopen och lyfte upp tangentbordet sen satte han eltejp där i laptopen där tangenterna klickade ner.. sen funkade allt fint..

2007-04-09 03:39
Annars finns det ju tangentbord med USB sladd.. som går att koppla in på vissa bärbara om jag inte har fel?
Hjulet snurrar men hamstern är död

2007-04-09 05:05
smutsig slampas tips

för övrigt undrar jag om ni ens läser svaren i tråden? speciellt den där "dabbe"? stekare alltså..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-04-09 15:22
?

den funkar bra som fan nu iaf