I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Socionomprogrammet

Övrigt - Blandat

2007-03-15 12:54

Socionomprogrammet

Ja, nu är det så att jag pluggar andra terminen på socionomprogrammet.. och jag stör mig på att alla i min klass ska känna nån som pluggat programmet innan och får massa bra tips och anteckningar osv.. Så jag hoppades på att det kanske var nån snäll whoare som pluggat/pluggar till socionom som kan hjälpa a fellow social worker :)

Jag vill inte använda någons arbeten eller nått sånt.. vill bara ha lite tips typ..

va inte blyga :D

Jadu

2007-03-15 21:49
Vad vill du veta? Jag blev färdig i januari.
shake it!

2007-03-15 21:50
åh va kul...vill in på den linjen med..:( vad krävs?
Iam Not My Hair,Iam Not This Skin,Iam The Soul That Lives Within'

2007-03-15 21:53
Jag kom in på intervju, men det har de slutat med. Det är väl ganska höga intagninspoäng tror jag, beror lite på var du läser.

Men alltså, jag blev klar i januari, har sökt 134 jobb, varit på tre intervjuer och inte fått ett enda jobb. Så, arbetsmarknaden är inte direkt lysande.
shake it!

2007-03-15 21:56
kiddan kan du tänka dig att flytta? är din ansökan optimal osv?
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2007-03-16 11:23
Jag vill flytta. Och jag har precis fått en till intervju. Om min ansökan är optimal eller inte vet jag inte. Men så jävla mycket fel på den kan det nog inte vara eftersom jag faktiskt har fått komma på intervjuer, och jag har mer relevant arbetslivserfarenhet än de flesta nyutexaminerade socionomer. Dock är det just det som jag tror är problemet, och som är det främsta problemet för många nyutexaminerade människor, att man har en massa kunskap men saknar erfarenhet. Man konkurerar med människor som arbetat flera år med socialt arbete i olika former. Fast så jätteorolig är jag inte. Jag får nog ett jobb så småningom.
shake it!
Rappare

2007-03-16 13:34
Jag börjar socionomprogrammet nu till hösten och när jag är klar så går en hel våg i pension så det ser då bra ut för min del :P
facebook.com/idiomatisk - fan page
Rappare

2007-03-16 13:35
LadyLaSoUL F19
Grundläggande behöriget + Sh A. Ungefär 17.5 i betygssnitt. (20 i betygssnitt betyder MVG i allt, 15 i snitt betyder VG i allt o.s.v)

2007-03-16 14:35
Förstår inte att så mycket folk väljer en linje med relativt höga intagningssnitt och relativt dålig lön sett till de närmare 300k som många har i studieskulder, binda sig till en marknad som generellt betalar såpass dålig lön att det inte ens är värt att plugga högskola. Jag har enbart gymnasiekompetens än så länge men tjänar i mitt jobb långt över vad en klar socionom i de flesta fallen tjänar, ska man ha 300k i skulder ska man också ha en lön som motsvarar slitet.

Satsa på något annat är mitt klara tips.
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com
Rappare

2007-03-16 17:24

Ligger på runt 25 000kr/mån som ingångslön i min kommun.

2007-03-16 20:26
Rainmaker

Det är just det som är grejen. Att det skiljer sig en hel del mellan olika kommuner, men 25 000 låter jävligt mycket för en nyutexaminerad socionom. I Malmö betalar de 18 500, och inte ett öre mer.
shake it!

2007-03-16 20:28
DjBrunte

Jag har faktiskt funderat på vad jag skulle ha blivit om jag inte hade blivit socionom. Och anledningen till att jag funderat på detta är att man jobbar häcken av sig, blir utbränd och får en skitlön, som socionom. Men jag har inte valt det här yrket på grund av lönen, utan på grund av att jag inte kan komma på något annat jag är bra eller känner att jag vill göra. Jag tror att de flesta som utbildar sig till socionom har någon slags ambition att förbättra någonting för människor, och för mig som har den ambitionen räcker en lön som går att leva på.
shake it!

2007-03-17 06:35
kiddan: Yepp helt klart tänker nog många som du när de väljer att studera till socionom. Jag tycker dock inte att det är värt studieskulder för den relativt låga lönen, jag har 0 skulder, är 21 och har enbart min gymnasiekompetens och har ut 27-30.000 brutto beroende på hur mycket jag jobbar månaden i fråga, däför känner jag att jag aldrig skulle sätta mig i soklbänken i 3 år och dra på mig 300.000 i studieskulder för en lön på under 40.000 brutto, men många resonerar inte som jag och tur är väll det. Men jag resonerar tyvärr ganska simpelt, tentor är tråkigt, gå upp på morgonen är inte min grej och därför vill ja ha en bra lön om jag ska utsätta mig för det.

2007-03-17 09:15
kiddan F24

Lycka till med jobbsökandet! Jag har också hört liknande historier som din om nyexaminerade som sökt en väldig massa jobb och blivit kallade till endast ett fåtal intervjuer. När fan ska någon våga anställa lite nytt ungt blod och se tillgången som finns i ett eventuellt nytänkande i oss unga?

Jag läser min femte termin nu och gör min praktik och det har aldrig varit en sån nackdel att vara ung och svensk som inför praktiken. Praktikplatserna vill ha någon "lite äldre med utländsk bakgrund men som kan tala och skriva perfekt svenska". Tråkigt att många tycks se oss praktikanter som gratis arbetskraft istället för några som kommer dit faktiskt för att lära sig.

2007-03-17 11:43
DjBrunte

Vad är det för jobb du har som ger 30.000 i månaden?

Ok du kanske hade turen att fixa ett sånt bra jobb, men jag förstår inte hur du kan rekomendera folk med bara gymnasiekompetens att man ska satsa på att försöka hitta sånna jobb när t.o.m. folk med universitetsutbildning har svårt att få jobb. Du måste väl ändå erkänna att förutsättningarna är bättre om man har universitetsutbildning?
Jadu

2007-03-17 11:54
Socionom är ju det senaste. Känner 5 pers som pluggar till det, jag känner inte 5 pers som pluggar en gemensam specifik utbildning i övrigt.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-03-18 07:29
Fele: Vad jag jobbar med vill jag ej gå in på och yes, jag har absolut haft tur och fick jobbet enbart pga kontakter. Jag försöker inte få folk att inte studera på universitet eller dylikt, det tänker jag själv göra inom något år eller två. Det jag menar är att jag aldrig skulle utsätta mig för de stora summorna som skulderna ofta hamnar på för en relativt låg lön och dåliga utsikter på arbetsmarknaden. Jag känner tre personer som studerat linjen och alla tre är arbetslösa.

2007-03-18 10:29
Ninish

Var glad så länge du får göra saker som har med socionomyrket att göra på din praktik. Jag har bara haft hittepåpraktik och fått lattja runt lite för att få någon erfarenhet.

Fele

Fast att förutsättningarna att få ett jobb om du har universitetsutbildning är bättre stämmer faktiskt inte riktigt. Sverige har ett överskott på akademiker och ett underskott på personer med praktisk utbildning. Det bästa du kan göra är typ att bli bilmekaniker, då har du jobb direkt efter gymnasiet, tjänar bättre än jag som nyutexaminerad socionom och har inga studieskulder.
shake it!