I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Plastikoperationer

Övrigt - Blandat

2007-03-08 13:38

Plastikoperationer

Vad tycker ni, är det okej att plastikoperera sig ifall man är missnöjd med någon kroppsdel? Eller ska detta bara ske i extrema fall såsom olyckor eller missbildningar?
Vart går gränsen?
Tycker själv att läkarna idag accepterar alldeles för mycket, dom tänker inte på människan utan bara på pengarna.

Skulle du själv kunna/vilja operera dig eller fixa till nåt? (ifall du hade råd) Isåfall varför?

2007-03-08 13:41
"Tycker själv att läkarna idag accepterar alldeles för mycket, dom tänker inte på människan utan bara på pengarna."

ja, att acceptera den fria viljan är hemskt, speciellt om man tjänar pengar på det samtidigt. operationer med hög svårighetsgrad borde vara gratis.

2007-03-08 13:43
Kan man operera benen om man är kobent lr hjulbent så att dom blir raka. Har diskuterats ett tag med en vän, men har inte hittat nått svar.. Nån som vet? Eller tror nåt?

2007-03-08 13:43
ja, varför inte? det vet man nog bäst själv.
men jag kan inte påstå att jag gillar det, jag skulle nog själv aldrig lägga mig för kniven för något mindre än att mitt liv stod på spel. det känns obehagligt att fullt friska människor opereras till oigenkännlighet på tv-program, och sedan ska man gråta av medkänsla för att de inte kan hantera lite komplex.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2007-03-08 13:44
jag har opererat mig och ångrar det inte en sekund. Det är upp till var och en, men kanske borde det ske någon slags psykisk undersökning innan. jag vet inte... folk får göra som de vill tycker jag.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2007-03-08 13:51
Jag tycker också folk får göra precis som dom vill. Men jag tappar fan respekten lite för en person som har skönhetsopererat sig. 

fimp F23

vad har du opererat?

2007-03-08 13:53
Givetvis bör det ske någon slags psykisk undersökning så att man försäkrar sig om att personen är vid sina sinnes fulla bruk, om han eller hon är det ser jag inget som helst hinder för det hela. Det är inte upp till läkare att ta moraliska ställningstagande, det är inte deras jobb. Kan inte säga att jag ser ner på någon bara för att de har opererat sig, förstår inte hur det skulle spela någon som helst roll.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-03-08 13:55
whatone
klart man ska acceptera den fria viljan, men om nån kommer till en läkare med dubbel D kupa och vill ha dubbel F istället då är det ju lite sjukt att det faktiskt finns läkare som säger ja till det.

fimp
tycker oxå att man ska kunna göra en psykologisk förundersökning. många, speciellt unga tjejer, får ju för sig att deras liv kommer förändras med t.ex. större bröst eller läppar, men i själva verket kanske de inte har nån aning om vad de ger sig in på.

2007-03-08 13:57
hallie F21

Det är inte världens bästa idé att döma andras beslut efter sina egna värderingar, högst sannolikt skiljer ju de sig ifrån varann :)

2007-03-08 14:26
svennen_kommer brösten

Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2007-03-08 14:28
svennen kommer på brösten?
"du är inte en stor hund, du är mer som Toto, du har inga pengar"

2007-03-08 14:35
ibland säkert

2007-03-08 15:05
PenDragon P22

det handlar inte ens om sina egna värderingar. såna operationer medför risker och jag tycker att läkarna borde sätta en gräns.
de borde istället skicka de patienterna som kommer med så sjuka förslag till en psykdoktor så att dom kan lära sig att tänka klart.

2007-03-08 17:01
En operation innebär alltid en risk, men det är fortfarande inte upp till läkaren att bestämma vad folk vill göra med sina kroppar. Förutsatt att det inte direkt riskrerar deras liv, men då genomförs inte heller operationen vad jag vet. "så sjuka förslag" <- det där är din egen värdering

2007-03-08 17:05
jag kanske låter dum nu, men jag har lite svårt för att förstå tjejer som är starkt emot skönhetsoperationer samtidigt som dom aldrig skulle kunna tänka sig lämna huset utan att sminka sig. ganska skilda saker, men i båda fall handlar det om att förändra sitt utseende från det naturliga.

2007-03-08 17:08
skönhetsoperationer borde snarare heta antiskönhetsoperationer..?

2007-03-08 17:08
för att?

2007-03-08 17:13
för att ett enbart kosmetiskt ingrepp a'la implantat eller botox gör att personen i fråga ser ut som ett förfruset missfoster efteråt.

2007-03-08 17:14
MeN sMiNk äR jU iNtE- pErMaNeNt *lerler*

2007-03-08 17:15
det är väl mer din personliga åsikt, jag tycker också många ingrepp kan göra kvinnor jävligt fula, men jag antar att lika många eller mer blir bra.
Sångare

2007-03-08 17:19
Jag tycker att om man exempelvis råkat ut för bröstcancer och måste operera bort ett bröst, så ska man självklart få plastikoperera in ett "nytt". För har man gått runt med två boobs i 45 år så känner man sig nog rätt så tom, och för vissa så försvinner kvinnligheten totalt. (Även om den kanske inte sitter i brösten) Förminska brösten är också en självlarhet, stackars kvinnor som har otroliga ryggproblem pga. deras byst.

Jag förstår faktiskt folk som fettsuger sig o.d, men samtidigt så ligger problemet i något annat, att skönhetidealen måste förändras innan man kan komma åt sin självbild. För det är inte lätt när allt runt omkring säger att man inte är som man "ska".

2007-03-08 17:21
tahoma P23

Jo precis, och de ingrepp som faktiskt BLIR bra ser man ju högst sannolikt inte så mycket av :)

2007-03-08 17:29
det finns så extremt många olika åsikter och tolkningar om det här.. varför bry sig... allt man borde bry sig om i slutet är sin egen åsikt om den är någorlunda sund. och välja därefter.. sen finns det ytterliggare tusen tolkningar på vad som är sunt.. det här är just ett sånt ämne som bara får mig att känna: ork.
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2007-03-08 17:55
tahoma: jao självklart är det min personliga åsikt, jag hänger inte i blandat för att samla info till min doktorsavhandling ;D

Producent

2007-03-08 17:56
om man vill så visst, upp till var och en..
själv känner jag inget behov av det
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2007-03-08 18:01
varför ska en läkare inte acceptera ingrepp? det är ju liksom deras jobb och inte deras problem ifall patienten ångrar sig senare. sålänge han/hon talar om komplikationer och avråder så tycker jag inte att dom har någon rätt att inte acceptera.

jag ska göra bröstförstoring och läppförminskning (ja jag har småa bröst och nej jag har inte stora läppar, vill bara ha mindre)
och varför är väl helt enkelt för att jag ska slippa gå och tänka på det varenda sekund jag är vaken.
MoDo - the Heart of hockey!

2007-03-08 19:57
jag ska typ plastikoperera mig nästa år det är en kombination av nödvändighet och fåfänga

2007-03-08 20:08
se till o få så mkt morfin som möjligt. ni får en klocka runt halsen att ringa efter morfin. Ligg hårt på den