Välja yrke - förslag?
Tja!
Jo, det är så att jag inte vet vilken högskoleutbildning samt vilket yrke jag ska välja. Jag vill arbeta med att hjälpa människor på något sätt och samtidigt tjäna tillräckligt för att man inte ska lida nöd varje månad (eller som pensionär), men psykolog- eller läkarlinjen går bort pga av att man måste ha MVG i alla ämnen för att komma in, och jag har en hel hög VG:n som jag inte orkar plugga upp; pluggar nämligen upp en massa IG:n just nu (och ommer göra det i två terminer till :P) så det skulle ta evigheter att få MVG i allt... Jag har funderat på att bli psykoterapeut via socionomlinjen men har hört att det är svårt att få jobb inom socionomyrken och att man måste redan ha ett jobb och jobbat en viss tid för att kunna vidareutbilda sig till psykoterapeut (dvs man kan inte vidareutbilda sig direkt)?
Så... Hjälp mig klura ut olika slags yrken/utbildningar som har med att jobba med människor att göra och som man kan tjäna hyfsat bra på! Jag kan ju nämna att jag är intresserad av psykologi, kriminologi, filosofi, analysera världspolitik, språk, kultur, resa osv- om det är till någon hjälp.
Stank ya!
Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.
|