I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

12 mars - Slutet på analog tv.

Övrigt - Blandat

2007-02-25 20:13

12 mars - Slutet på analog tv.

Som ni säkert redan vet så kommer ju den analoga tv-signalen att stängas av den 12 mars. Denna kommer istället att ersättas med digital tv. Visst går det framåt i Sverige! Hurra för oss!

Det här kommer ju att göra att alla kommer att installera en digitalbox, det vill säga alla som inte redan har gjort det sen några år. Det normala annars är nog idag att man inte har så många kanaler. Här hemma hos mig exempelvis finns, hör och häpna, bara tre kanaler (om man bortser från den där finska kanalen som ingen någonsin kommer att se på). Det är 2007 och vi har bara tre kanaler, det måste ju sänka välmåendet i vårt land helt otroligt. Vilken tur att vi får flera snart.

Vad vill jag diskutera? Jo, det ska jag berätta för er. Jag tror inte, och säkert många med mig, att tv tittande är bra för oss. Om vi alla blir tvungna att skaffa digitalbox, och därmed massvis med kanaler, så kommer vi ju onekligen alla att se mer tv.

Är det här ett tekniskt framsteg som kanske inte är helt önskvärt om man ser till folkhälsan?

"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-02-25 20:14
Jag har inte mycket att tillägga för tillfället men håller helt med.

2007-02-25 20:20
Ni era tjockisar som fastar framför tv:n och smäller på er en bullig ölmage får väl för fan skylla er själva. Klart det ska finnas kanaler för dem som vill se att titta på. Sen om man inte vill bli förslöad och avtrubbad får man ju isf rycka upp sig och göra något åt saken själv ist för att skylla på annat. Mer tv åt folket!
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2007-02-25 20:23
det är väl iofs ganska få i landet, förhållandevis... som måste ut och köpa digitalbox. De flesta som bor i lägenhet är redan anslutna till comhem eller liknande kabeltvnät, så det blir ingen skillnad för de flesta när analoga nätet släcks.

I övrigt så bajsar jag på alla kraftlösa och patetiska människor som behöver staten till att kontrollera dom från allt. Har man inte självdisciplin nog att stänga av tvn så får man gå nån jäkla kurs eller nåt.
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)

2007-02-25 20:23
Du måste ju inte ta en massa kanaler. Det fina med DTV är ju att du får välja själv.
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2007-02-25 20:35
Innan vi skaffade box hade vi  de tre svenska vanliga kanalerna, svt1o2 samt tv4. Utöver dem hade vi också två danska kanaler, vilka det tittades mycket flitigare på då kvalitén på vad de visade överträffade det svenska utbudet något otroligt. När vi skaffade digitalbox ville vi inte ha några fler eller färre kanaler, men även om dom i butiken garanterade oss att baspaketet (bara box, inget kort) inte skulle kasta om våra kanaler alls, så fick vi till tv6, DR2, och barn&kunskapskanalen.

Än idag tittas det mestadels på de ursprunliga dansk kanalerna, främst då danska tv2. Men även tv6 får sig en liten stunds sällskap då de visar en del underhållande grejer på bra tider då man ändå inte gör annat än slöar.

2007-02-25 21:07
Alla är inte så smarta, upplysta och handlingskraftiga som du o store Emil!
Du låter som en fascist ibland.

Jag ser definitivt stora nackdelar i för mycket Tv tittande och jag tror att dagens köpmani och blingbling fascination är en direkt bi produkt av typ MTv. Många andra faktorer påverkar också givetvis, men jag sätter nog mtv som en slags stridsspets i resonemanget.
Det är rent jävla skit och många bara sväljer det.
Jag tror dessutom inte att det är så lätt som att säga att alla har ett aktivt val.
Folk är uppvuxna och infödda i systemet och finner det helt naturligt.

Så, jag tycker det är jättebra om staten tar initiativ och pushar i en  - enligt mig - bättre riktning.

2007-02-25 21:14
fett jobbigt, måste köpa box och grejjer ut till landet där man bara är på somrarna :(

2007-02-25 21:18
I övrigt så bajsar jag på alla kraftlösa och patetiska människor som behöver staten till att kontrollera dom från allt.

Ja, det håller jag helt med om. Tycker att lagar och regler är helt absurt. Varför ska det vara olagligt att ligga med barn eller ta heroin? Det förstår ju alla att man inte ska få göra.

Lite hårda exempel kanske. Men men. I och med ett större utbud så kommer ju konsumtionen att öka, och om det då är negativt för folket så borde det kontrolleras av staten.

Uppenbarligen ser man inte på tvtittande som särskilt allvarligt, och kanske är det inte så allvarligt som exempelvis alkohol. Men att ta bort ett alternativ och ersätta det med ett som stimulerar ökad konsumtion verkar ju inte rätt, tycker inte jag. Alla är som sagt inte så perfekta som Emil och jaquil.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-02-25 21:24
Nex: Jävla kommunistpack.

2007-02-25 21:26
haha

2007-02-25 21:30
candide: Lite hårda exempel? Det är bra att du skiljer på pedofili och tv-tittande. Pappa staten vet bäst va? Alla ska vara livegna under "The man"? Jag kör en "Jävla kommunistpack" på dig också och retirerar från tråden.

2007-02-25 21:31
va ere här för trams jag hör? jag har comhem, å behöver inte skaffa en massa bozar för att ha kvar mina kanaler.. dvs 1an til 6 an...discovery å lite andra kanaler
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-25 23:47
candide

Jag säger inte att jag är perfekt. Men jag ser inte tv tittande som något farligt eller skadligt. Det är upp till var och en helt enkelt hur man vill leva sitt lev och att klaga på att allt är statens fel är fegt och uttjatat.

Däremot tar jag illa vid att jämföras med emil eftersom jag är nog raka motsattsen till den dryga, jobbiga klaga på allt nummer ett.

2007-02-26 00:03
Däremot tar jag illa vid att jämföras med emil eftersom jag är nog raka motsattsen till den dryga, jobbiga klaga på allt nummer ett.

Jag ber om ursäkt, var inte meningen att ta i så mycket. Förlåt.

Visst kan folk styra sitt tv tittande i viss utsträckning. Det jag tycker är fel är att en del människor, ganska många skulle jag tro, kommer att gå från sina få analoga kanaler till en mängd digitala kanaler. Och detta eftersom att staten slutar erbjuda en tjänst för att börja med en annan. Det är ju fortfarande statlig kontroll, bara att den statliga kontrollen leder till mer tv tittande.

2007-02-26 00:11
Hm, det är väl olika för olika städer/landskap? I skåne, Lund där jag bor, ska det inte släckas förns 2008. Det är den informationen jag fått.
Skåne!

2007-02-26 09:59
Själv behöver man inte ändra eller fixa shiii, har inte haft eller redan har box heller.. lovly
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-26 11:16
cameljointen

fan vad cool du är.
Skåne!

2007-02-26 11:53
Candide

Vill man inte ha så många kanaler kan man ju isf skaffa en box utan kort. Och får då 2-3 extra kanaler

2007-02-26 12:55
det är väl iofs ganska få i landet, förhållandevis... som måste ut och köpa digitalbox. De flesta som bor i lägenhet är redan anslutna till comhem eller liknande kabeltvnät, så det blir ingen skillnad för de flesta när analoga nätet släcks.

Du menar utöver alla miljoner som bor i villa?
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-02-26 13:36
Jag förlorade kanal 6 när vi flyttade och köpte canal digital boxern ;(;(;(;(;(;( jag som älskade den kanalen! </3
Men istället fick jag Voice of Hiphop and R&B där dom mest spelar sånt som verkligen inte är hiphop and R&B :/ men jag får iaf sitta o stirra på tväääärheta Simona om kvällarna så det duger!
You already know, den e on lean!

2007-02-26 13:59
Har inte så mycket att säga heller faktist, jag klarar mig ganska så bra utan TV. Har internet att hitta info och tvprogram på om det skulle vara nödvändigt...

TV är associalt.
Lägg av, är det sant?

2007-02-26 15:34
Jag har bara haft skogstv i hela mitt liv, minus ett år utomlands iofs..
Fick låna en box av en polare så jag kunde kolla Simpsons på 6an i alla fall, men den gav upp, så idag åkte jag och farsan och köpte två boxar och ett sånt abonnemang ála boxer. Nu kollar på en dokumentär om samer :D, på ettan haha.

Nej ärligt det är nice med fler kanaler, discovery, animal planet och lite sånt är fett!
"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21

2007-02-26 17:47
eller som det heter i danmark (läses med fakedansk accent för bäst resultat).
"12 mars - Slutet på anal og TV"

Fast om du frågar mig har de nog rätt, anal och TV är ungefär samma sak, mest skit.
Tror folk får avgöra själv om de vill kolla mer eller inte. Om man inte kan "låta bli att kolla på TV" bara för att man får fler kanaler är det nog något allvarligare som är fel än att själva folkhälsan "är i fara".
Representing "Fresh N' Keff"!
Det är jag som är Keff!