I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Chokladhemligheten?"

Övrigt - Blandat

2007-02-25 14:58

"Chokladhemligheten?"

Jag har alltid undrat hur man gör en vanlig chokladkaka; alltså typ Lindt eller Marabou. Jag har letat överallt på internet efter något recept på hur man gör, men hittar ingenting! Någon som vet hur det går till väga? Eller någon som vet en bra sida?

A girl so sweet that when she smiled the stars rose in the sky

2007-02-25 15:23
jag har jobbat på marabou och har varit i deras "C-Fabrik" där det hemliga ingredienserna(stav?) görs.

Finns massa olika saker men, man kan säga så här SOCKER SOCKER SOCKER. Det är en stor del av marabous hemlighet:)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-25 15:51
Haha okej, hmm socker... Men ta Lindt då, eller någon annan exklusiv choklad, där är ju socker inte någon stor ingrediens. Hur får de till själva konstistensen på kakorna? I vilken ordning allt går o s v. Går det att tillverka en "vanlig" chokladkaka hemma?

2007-02-25 15:57
asså kakao är ju en rätt viktig ingrediens...
vågar du köra på mig igen då fitta?

2007-02-25 16:00
Men det konstigare är att man inte kan hitta recept någonstans på hur man gör en vanlig kaka. Alltså, så himla hemligt kan det ju inte vara hur man får till konstistensen, det finns ju tusentals olika chokladföretag.

2007-02-25 16:24
Haha, ja det vore något. Vet någon var man kan hitta Oompa Lompas?;)

2007-02-25 18:57
det heter väl inte lindt...analt va det ju!
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!
Producent

2007-02-26 09:26
äh. man gör sahär: du tar nagra kakaobönor. du lägger den i nagon maskin som utvinner kakosmöret ur den, du far tva delar, smör, och kakopulver. sen tar du smöret och blandar med socker och grädde/mjölk/whatever (smälter du sockret först, far du marabousmaken, det dr är förövrigt deras hemlighet), sen har jag glömt resten. men man later det iallafall stelna i massa veckor, ju längre desto läckrare. sen kan man göra choklad pa kokosfett ocksa. men da smakar det skit. sadan billig julkalenderchoklad är gjort pa det!
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Producent

2007-02-26 09:27
och ja" det gar att göra hemma, tror jag. men da maste du köpa kakaosmör. som jag förövrigt tror är bajsdyrt.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2007-02-26 15:03
Barling

Kan du länka någon schysst sida med recept på hur man gör? Hittar faktiskt inget:S Vore schysst om du gjorde:D

Piiz