I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Pengar för ärr.

Övrigt - Blandat

2007-02-23 13:55

Pengar för ärr.

Min flickvän svimmade och slog i bordet för ca en månad sen. Hon fick bordskanten på läppen och läppen sprack rakt igenom och hon fick sy 5 stygn0, frågan är nu hur snabbt man måste ringa försäkringsbolaget för att kunna få ut några pengar för ärret? Kan man ens få pengar för det och hur mycket isf?

Vi har någon hemförsäkring genom våran hyresvärd, är det nåt som blir ett problem?

- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2007-02-23 13:58
Jag var med om en bilolycka för ett litet tag sen,, och då ringde försäkringsbolaget upp mig,, men det är ju en annan grej kanske :)
Madjin

2007-02-23 14:05
Jag ramlade med min skateboard för 4 år sedan, jag flög framåt och drog hakan i en grusbit som var kvar från vintern och den slog upp hakan rätt fint. fick åka till doktorn och plocka ut grusbiten och tvätta en massa och sedan sy ihop hakan 6 stygn bara men ändå :)

jag fick inga pengar trots att jag skickade foton osv på skadan.
smells like funk

2007-02-23 14:06
Ärrbildning i ansiktet brukar man oftast få mer pengar för.
En polare fick 50 papp för att han fuckade sin arm när han åkte bräda, han har iofs skruvar i armen och två feta ärr på båda sidorna av underarmen.
Jag har ett litet ärr på benet efter ett knivhugg, de fick jag 5 papp för från försäkringsbolaget. Alltså enbart för ärret, sen blev de ju lite skadestånd också.

Tror att det går på personförsäkringen, om hon har någon.
Så vänd er till försäkringsbolaget :)

2007-02-23 14:15
Jag fick ersättning av mitt försäkringsbolag efter ett år... för att först efter ett år kan man se hur stort ärret blir resonerade dom... jag fick iaf 7500:)

2007-02-23 14:30
undra för jag kommer få för mina ärr i handen.. 14 stygn. ingen känsel i ena fingret heller. drygt ett år sen nu. måste ta tag i det där snart alltså.

Producent

2007-02-23 14:36
fatal: det där är nog endel cash, speciellt om du säger att det förhindrar dig från något som du verkligen brann för att göra! :D
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2007-02-23 14:39
kan man få ut försäkringscash från sånt? hmm..gäller det även ärr efter operationer?
We call them winerbrods.

2007-02-23 14:42
Kuta och trillade med ett glas i handen, skar av en sena till pekfingret och fick gipsa och gå på rehab i ett halvår.
Fick 60 papp dock inte för mitt snygga ärr, men för att jag blivit invalid (enligt folksam) Hade världens roligaste sommar det äret iaf ;D

Men men i alla fall, sköna scars i ansiktet brukar resultera i kulor på banken, thats a fact!

fatal -läs här ovan, du har nog samma problems som mig, du kommer punga cash, så ere.
b0b0b0b0

2007-02-23 14:44
ovan? jag är inte VAN vid en sak jag är ovan vid de.

åvan, åvanför?

Ibland sätter det svenska spåket träslevar i ansiktet på mig, va bara tvungen att lägga till det :)
b0b0b0b0
Producent

2007-02-23 14:44
skunkafield: speciellt ärr efter operationer för då har läkaren "gjort fel" !
Nine.D
Multifaceted Creativity

2007-02-23 14:57
cliche - hmmm...men om man blev varnad i förväg? och jag visste att läkaren omöjligvtis kunde ha gjort ett bättre jobb...men det ser ändå för jävligt ut.

nån som vet hur det funkar med operationer utomlands? operationerna som jag gick igenom i gjorde mer skada än nytta. mycket mer skada.
We call them winerbrods.

2007-02-23 15:04
Tror inte de funkar då, skunkafied. Men skam den som ändå inte försöker :)

Jag trillade av cykeln och slog i hakan i trottoaren som liten puttefnasker. 3 stygn och "hakbenet" insmashat. Har som en liten krater nu, men ärret syns inte överdrivet mycke. Nåt man kan få cash för ?

Lovar att alla försäkringsbolag i sverige kommer va tvungna att stänga ner efter den här tråden :P

2007-02-23 15:08
Jag ramlade med cykeln och fick ena axeln ur led (plus att axeln/armen bröts på tre ställen).
Fick gå med "skruvar" några månader efter en operation och får fortfarande ont när jag håller axeln i ett speciellt läge för länge...
borde jag har ringt försäkringsbolaget? :O
...Jag skojade bara!

2007-02-23 15:11
brukar inte sånt där bero på hur synligt ärret är efter en viss period?
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2007-02-23 15:13
Hems2 F22: Jo. Det är därför man oftas (alltid?) får vänta ett år innan man kan kränga pengar.

Men jag undrar fortfarande hur det är med benskador. Har ju inte haft några skruvar eller skit i hakan, men jag har en upp-o-nervänd ramp under käften.

2007-02-23 15:17
okej...

ska nog säga till min polare hon ramlade i rulltrappan på fyllan för typ två år sen. Hon fick ett jätteärr i pannan....hon kanske kan få pengar för det...
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2007-02-23 15:21
Fyllan = no cash

Har en polare som körde in i en refug med moppe för en massa år sedan och bröt lårbenet, fick inte en krona p.g.a alkoholen i blodet.
b0b0b0b0

2007-02-23 15:21
Fast man behöver såklart inte nämna spriten ;)
b0b0b0b0
Producent

2007-02-23 15:27
skunkafield: worth a shot, isnt it?
Nine.D
Multifaceted Creativity

2007-02-23 15:33
Om man har fått ärr av skador man inte anmält kan man få pengar för det i efterhand? Om det har gått ca 2 år?
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2007-02-23 15:34
Hmmm....det här om en läkare har klantat sig..hur funkar det?

Jag tog bort en leverfläck för kanske två år sen, inte för att den var canceraktig utan för att den var ful och utstående. Inget brutalt alls, jag fattar inte varför jag gjorde det men gjort e gjort. :( Iaf jag frågade mkt om det skulle bli fult och sånt men han som tog bort den sa att allt va lungt bla bla bla. Nu har har jag ist ett ärr som är tie gånger större än fläcken jag tog bort...Kan dom ge mej pengar för det?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2007-02-23 15:37
ayly: lättaste att få svar är att helt enkelt dra till försäkringskassan och snacka med dom alltså.

antagligen så ger det ju ändå cash..

michelle: samma här, ta tag i det å kolla upp det.

Nine.D
Multifaceted Creativity

2007-02-23 15:39
Jag har 8 stygn över hakan, 3 i pannan, 4 över tinningen och ca 4-5 i bakhuvudet, känns som att jag kan bli miljonär på detta.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-23 16:07
snillen @ whoa
vad tror ni om min olycka?
Föresten, finns det ingen "anmälan-tid" för olyckor?...
Alltså tex att man måste anmäla olyckan till försäkringsbolaget inom ett x antal år?
...Jag skojade bara!

2007-02-23 16:26
Finns det någon som kan svara på frågorna?
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2007-02-23 16:32
måste gå minst 1 år innan du kan få para.. håller på å styr samma sak själv

2007-02-23 16:36
länsförsäkringar måste man anmäla skadan inom 3 år efter olycksfallet iaf, om d e nån hjälp.

och så fort man gnida pengar ur något så borde man göra d

men som med allt annat, varför inte ringa försäkringsbolaget och fråga? de om några borde ju ha svaret på frågorna
norman bates behemot
bubba fett alfred bello
arthur's detour azazello

2007-02-23 16:50
Helvete borde inkasserat när jag fick ett strykjärn i ansiktet.
Dock är ju ett snyggt ärr nästan värt att betala för hehe
Shooo bree
Poet

2007-02-23 17:06
jag har ett förjävligt ärr på benet 13 stygn tror jag, efter en skateolycka för ca 4 år sedan. doktorn var kass på att sy och det var rötmånad och stekhett konstant i en månad när det skulle läka så det blev skitfult, detta skulle jag säkert få cash för men det är bara en hake

jag anmälde inte skadan efteråt! då akn man inte få några pengar va? eller hur ligger det till?
"life's a garden, dig it."

2007-02-23 18:08
Ska man casha in från försäkringsbolaget gör man bäst i att:
1. Få skadan dokumenterad hos läkare i samband med olyckstillfället.
2. Kontakta försäkringsbolaget på en gång. De står oftast för ev. kostnader för läkarbesök etc.

Ersättning för ärr, bestående men etc. avgörs tidigast 1-2 år efter olyckstillfälle beroende på försäkringsbolag.

joråsåatt

2007-02-23 18:29
doktorn måste skicka en remiss till försäkringsbolaget...

2007-02-23 18:29
d-beck
ja sa till din flickvän ungefär 120 gånger att hon skulle fota skadan, dra till läkaren be han/hon dokumentera det med och ringa försäkringskassan!

2007-02-23 20:17
Jag fick ut 16 000 på ett ärr jag har på min kropp som jag kan välja att dölja. Har man fått ärr i ansiktet och det syns mycket så kan man nog få en bra slant. Men man måste vänta 1 år efter skadan eller vad det är innan man kan få pengar.

2007-02-23 20:22
jag fattar fortfarande inte varför man ska få pengar för att man fått ett ärr, i synnerhet om det är för att man ramlat omkull på fyllan eller liknande. vad ska man lägga dom pengarna på? ett par hundra påsar chips som man kan tröstäta?

2007-02-23 20:25
Ja g har inte fått ett öre för mina ärr.
Släpp sargen och kom in i matchen nu för fan bollen är rund!

2007-02-24 14:16
 artistic:

ok lät bra där i början till du sa att alkoholen gjorde att man inte får ut några pengar. attans då är det kanske kört för mig.
och nej, jag kan inte ljuga om det.. kom dyngrak till karolinska så det nämns i min journal. "överförfriskad ung dam har sannolikt skurit sig på glas..."

hmm, jag ska göra ett försök i alla fall. krossat glas ska ändå inte finnas på golvet inne på en krog. kanske ska stämma dem. så som man gör i usa.

2007-02-24 14:37
Jag fick 11000 för tio stygn under vänsteröga plus 35000 för nedsatt syn samt 17000 i skadestånd för sveda o värk(jag fick ögat inslaget under en fight).
The New World Order IS Here

2007-02-24 14:45
Jag fick 50 000 för ärr. Iofs är de ganska många. Men ta bilder på ärret och skicka in till ditt försäkringsbolag, för jag antar att du vet om att du måste ha en slags olycksfallförsäkring för att få pengar?
Skåne!

2007-02-24 14:55
skulle ringa direkt, iaf ta kort..

2007-02-24 14:56
princessleija 

pratar du med mig?

jo jag vet att man måste ha en olycksfallförsäkring, jag har redan fått igen de pengar jag lagt ut för sjukvård, sjukgymnastik etc.  i och för sig, har jag fått igen pengar för sådant lär jag ju ska få pengar för ärr och nedsatt känsel också. invaliditet som dom nu kallar det..

2007-02-24 15:08
Jag ramla från moppen skrapa upp knät ganska mycket...

Fick 8 000 för sveda o värk :S
Im not an idiot...<br> An idiot is a 44th floor window washer who steps back to admire his work....!

2007-02-24 18:31
en tjejkompis till mig fick nästan 100.000:- för ett lååååångt ärr på halv armbågen. Dock kan hon inte använda armen riktigt till 100% så ökade nog.

en anna tjejkompis skrapade upp sin fotknöl man har på insidan av foten och hon har fått ett fett ärr, dom sa att hon skulle återkomma när det gått ett år (dv.s i maj) och då skulle det kunna gå och få ersättning av ärret.

Själv har jag massa ärr, men inget jag kan tjäna pengar på. Du måste ha någon bestående skada för att få ut pengar tror jag. 
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2007-02-24 19:43
fatal
nej, jag pratade med trådskaparen.
Skåne!

2007-02-24 19:47
Demento
Ja, idén är ju helt klart puckad, men jag klagar då inte...

2007-02-24 21:05
Förstår mig inte på den där dealen att man ska få pengar för att man fått ärr. Okej att utseendet kan förändras med ett ärr, men vad fan hjälper pengar i det läget?

Att man får cash för att man blivit skadad/invalid osv kan jag dock förstå eftersom det kan betyda att man måste byta jobb och gå ner i lön osv.

2007-02-24 21:48
CapKillah

Man kan operera måna ärr så att de ser bättre ut = kostar pengar. Om man är med om en olycka kanske man behöver gå i terapi = kostar pengar. Har man haft en sjukdom som bidragit till ärren kanske man också behöver gå i terapi = kostar pengar.
Skåne!