I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Åh nej, migrän"

Övrigt - Blandat

2007-02-22 20:24
HOLK!
Trodde du ja!

2007-02-22 20:30
PellerV det handlar nog inte om att vara nån naturmänniska, utan det handlar mer om att fungera och kunna göra det som behövs av en utan droger/tung medicin. Jag ser vad medicinerna har gjort mot mina systrar. Så fort man tar dom tabletterna så däckar man. fattar du hur svårt det är att lyfta skallen när man är påverkad av så tnga mediciner? jag skulle inte funka i vardagen då jag tex måste köra bil i princip varje dag osv. Jag lägger mig hellre i ett mörkt rum och masserar skallen.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-02-22 20:36
inte ett skit hjälper, har haft 2 olika starka recept mediciner. Men vad jag fattar så kan du ju inte ha så stark migrän? när jag får migrän så ser jag ingenting och måste ligga i sängen, sedan spyr jag oavbrutet i ungefär 5-10 timmar,och varje gång jag spyr så tror jag nästan på allvar att hela huvet ska sprängas i småbitar. sen efter det om jag har tur så kan jag gå upp en stund.

med andra ord så börjar jag nästan gråta varje gång jag får migrän för att det gör så sjukt ont att jag bara kan ligga i sängen och flåsa, rulla runt o kvida i flera timmar.
www.myspace.com/dressyourself

2007-02-22 20:39
när jag får migrän så ser jag ingenting och måste ligga i sängen, sedan spyr jag oavbrutet i ungefär 5-10 timmar,och varje gång jag spyr så tror jag nästan på allvar att hela huvet ska sprängas i småbitar. sen efter det om jag har tur så kan jag gå upp en stund.

Sådär har jag det, men jag försöker motarbeta det.

pelleV sen så passar ju inte alla mediciner alla heller. Det finns en anledning till varför vi alla i familjen har fått samma typ av medicin. :) Så kan man även kolla på allergier mot vissa ämnen, kombination av mediciner, ålder, vikt, längd osv. :)
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-02-22 20:39
 Har du migrän med eller utan aura? 

Vidare måste du ursäkta ifall jag låter skeptisk, men är du säker på att det är migrän? Datorn är det sista jag kan vara nära när mina attacker kommer (har i och för sig med aura). Dock har jag haft tur efter som jag fått färre och färre med åren, förut var det drygt fyra, nu får jag typ ett per år om ens det, det gick över när jag och ex:et gjorde slut hahahaha =D

Auran börjar som en blind fläck ca. en timme innan attacken, vilket oftast upptäcks när man försöker läsa något, och upptäcker att vissa bokstäver "försvinner". Sedan sprider sig detta till att täcka mer och mer av synfältet på speciellt ett öga (för mig nästan alltid höger), och humöret blir kefft och saker smakar "statiskt" (svårt att beskriva...). Sedan kommer själva migränattacken, med illamående och paralys huvudvärk, där det enda jag kan göra är att ligga och kvida i smärtor i ett mörkt rum, och hoppas på att jag deckar av smärtan för att vara vaken är fan för sjaskigt...

2007-02-22 20:43
 Sorry, glömde tipset:

För mig brukar det alltså hjälpa om man även har det så svalt som möjligt ikring sig. En annan sak är att äta så fort du får en tillstymmelse till aptit, gärna något sött (socker vidgar blodkärlen, och det är ju dessa som oftast fuckas upp på massa olika sätt i hjärnan när man har migrän), så godis kan faktiskt vara bra. Håll dig borta från choklad dock.

Sedan så är det viktigaste att hitta sin "trigger", eftersom alla migränpatienter har en eller flera, och försöka undvika denna. Migrän är överlag en otroligt individuell och komplicerad åkomma, så det bästa du kan göra är egentligen att ta reda på vad som hjälper just dig själv... Själv har jag kommit fram till att jag inte ska röka, undvika reflektioner på TV-skärmar, ljusblixtar, titta in i lampor och dylikt, överlag tror jag att det är ljust ljus som orsakar min migrän (och läkare har konstaterat att mina ögon tar in ovanligt mycket av den varan)...

Poet

2007-02-23 10:08
Smoke-daweed

Ja, det är migrän.
För mig börjar det som en liten huvudvärk, då jag kunde
bry mig mindre för huvudvärken försvinner snabbt om
jag tar en treo. Men då jag tagit treon och den inte
försvinner och blir värre och värre så vet jag att det
är migrän.
Mina symptomer brukar vara: metallsmak i käften,
börjar se suddigt - bl.a bokstäver och objekt, nästan
lite som bakfylla då hjärnan känns tung och varje
tanke svider, huvudet dunkar så kraftigt och sen
till slut så får jag känslan av att jag måste spy, jag
tål inte musik, ljus eller ljud öht.. så jag måste stänga
ögonen (då jag berättade i tråden att jag brukar oftast
få ont bakom ögonhålorna).

Nu kom jag på att jag kanska hade migrän häromdan
p.g.a mina visdomständer håller på att komma ut.
Min mor har haft migrän i 2 dar nu, vet att det är just
från min mammas sida dessa anfall kommer ifrån.
Vi har exakt likadana symptomer och när man har
migrän så är det handikappande och man klarar inte
göra något, säga något, röra sig, bara ligga och gråta.
För det gör ont.
Så ja, jag vet att det är migrän jag har ^^

PelleV

Vart har jag  sagt att jag inte vill ha medeciner?
om du har en tablett som botar min migrän, så ge mig!
jag sa bara att jag inte hade råd/tid att springa till
doktorn just den dagen.
med narkotika så innebär det: "rök en holk"
som jag visste skulle dyka upp i tråden då de flesta
tycker att man ska springa ut i snön och leta efter
en langare för att få lite thc i sig och må bättre.
JAG brukar/missbrukar inte narkotika längre då jag..
eller vänta, jag behöver inte förklara mig för varför
jag inte gör det då det är OT.
jag är ingen "naturmänniska". jag säger att jag skulle
ha FÖREDRAGIT huskurer i detta fall då jag INTE hade
tid att gå till doktor då jag hade migrän just den dagen
och inte dagen efter.

What I said, yo!