I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Blindtarms-dusch?

Övrigt - Blandat

2007-02-18 18:24

Blindtarms-dusch?

Opererade bort min kära blindtarm i onsdags och har nu en enkel fråga som jag gärna vill få besvarad av folk med erfarenhet.

Inte duschat sen operationen (mest legat tills sängs pga smärtorna, pallar inte gå på morfin) men har nu bestämt mig för o duscha idag.
Har nåt slags bandage-aktigt plåster med en plastfilm över på såret och fått med mig 2 st nya hem från sjukhuset.

Men nu till frågan, ska jag ta av de ja har på magen, duscha o sen sätta på ett nytt lr duscha me den på o sen ta av den o byta lr helt skita i o byta?

Säg helst inte "ring o kolla med sjukhuset" då deras telefonköer är längre än Måns skägg.

För övrigt är sjukhus-kalsonger och deras ljusblåa mjukisbyxor otroligt bekväma och jag råkar för tillfället befinna mig i just den kombinationen.

Snus är de intellektuellas drog.©

2007-02-18 18:25
Du borde nog duscha först och byta sen för att förhindra infektioner

2007-02-18 18:27
Hazn_ P0

Hmm ok. Men då tvättas ju inte såret men de kanske de inte ska?

Snus är de intellektuellas drog.©<br>

2007-02-18 18:27
Gnosis 

Ok, göre ont o rengöra med alsolsprit?

2007-02-18 18:34
har ingen erfarenhet av blintarmsop, men väl av kejsarsnitt (inte mig själv utan patienter på mitt jobb).
duscha med förbandet. efter duschen är det lättare att ta av det, då det har luckrats upp. tvätta inte direkt i såret med tvål, eventuellt runt omkring operationssåret med en blöt handduk, (ren).
låt det lufttorka, så att det är torrt när du sätter på nästa förband.
sa de att du måste byta förband? på ett kejsarsnitt sätter man inte på något nytt efter att det första tagits av.
om du skulle hitta små långsmala förbandsremsor som sitter på tvärsen över såret, ta inte bort dem. ring då istället sjukhuset och fråga om det går bra att göra det först.

put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2007-02-18 18:35
jag vill också duscha i blindtarmar :(
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"

2007-02-18 18:40
Gnosis     och snorty F23

tack ska ni ha! låter som ni e inne på ungefär samma linje så ja gör så :)

mod kan ta bort tråden då jag fått mitt svar :)

peace

2007-02-18 18:46
länk
på sidan 3, högst upp kan man läsa vad man ska göra angående förbandet. man kan ta av det efter en vecka, och innan dess byta det när det blivit blött, t.ex. när man duschat.

2007-02-18 21:17

Även fast telefonköer kan vara rätt långa och jävligt jobbiga så är det väl mer värt och få svar från en läkare som kan, istället för massa whoa-nissar som gissar.

2007-02-18 21:22
Tarantino

word!
och vem fan är du?

2007-02-18 21:31
Blindtarms-dusch?

Haha trodde du skulle köra upp en slang i röven eller nått jag bara wtf XD
You already know, den e on lean!

2007-02-18 21:47
när jag opererade bort blindtarmen så dushade jag inte på kanske 4-5 dar (mins faktiskt inte) men jag tog inte bort "plåstret" innan jag dushade utan jag skar ut en ganska stor bit från en pappers kasse,

Sedan tejpade jag det lite över såret, så att det täckte såret och då dushade jag förskiltigt. Sen efteråt torkade jag mig, tog bort "kasse-biten" och då hade det inte kommit en droppe över "plåstret". Detta eftersom jag hört att det inte var bra för plåstret att bli blött, p.g.a. bakterier mm. Och jag vågade inte ta bort plåstret på typ 2-3 veckor.

Det funkade iallafall jävligt bra för mig. 1 vecka efter att jag operarat mig började skolan (opererade 1 vecka innan sommarlovet var slut alltså) och jag gick till första dagen och resten av dagarna....
Jag tog stolen och kastade den på henne när hon sprang när för trappan (yeeeees) och träffade henne och hon började gråta som en hora/snopp_dogg p19 om bråket med sin lillesyrra

2007-02-18 21:47
Tarantino P-1

tveksamt att en läkare skulle intressera sig för förbandsbyten, eller bemanna en telefon på en vårdavdelning. generellt är det nog yrkeskategorin undersköterska/sjuksköterska som sköter om de uppgifterna.