I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nya moderna lekar...

Övrigt - Blandat

   

2007-02-16 14:24

Nya moderna lekar...

Om jag ska vara helt ärlig gillade jag aldrig det här med dagis.


Visst, möjligheten att träffa likasinnade, bygga broar, networka lite och bygga upp sin telefonbok var fine and dandy de två första veckorna, men efter ett tag fick geggamojjan, de osofta mellanmålen och klimakterietanterna mitt tålamod att brista.  Jag bojkottade utflykterna, skippade regnstället och var en allmän pain in the ass för min omgivning. Mina päron var så klart förtvivlade och förvirrade, psykologer och pedagoger var ett tag uppe på tapeten tror jag, men till slut fick de inse: dagis var inte för mig.


Nu i efterhand känns mitt beteende lite omoget, en smula pubertalt och faktiskt ganska pinsamt, men trots dessa småjobbiga känslor är det inte med vemod jag tänker tillbaka på min dagis-tid. För trots alla bedövande högläsningstunder, alla grusiga korvmackor och livsärrande skrapsår, var det på dagis jag blev introducerad för lekarna. För så är det. Jag är en sucker för lekar, och vill så ofta som det är möjligt involvera mig själv och andra i barnsliga, sköna och trevliga sysselsättningar. Det kvittar egentligen vad det är som läggs fram på smörgåsbordet, för så länge det doftar lek och skoj, blir jag sjukt intresserad...


Men det trista med att sitta med en sådan här lek-fetisch på cv:et är att när både jag och min omgivning blir äldre, blir lektillfällena färre, lekkompisarna mer skeptiska och engagemanget mindre. Jag tânkte därför att denna tråd kunde hjälpa till att inspirera och utveckla. Jag skriver utveckla, för tanken är att endast nya, moderna lekar skall tas upp och tipsas om. Premissen, regeln om du så vill, är att leken endast kan överleva och frodas under 2000-talet.



Blanda gärna in tekniska hjälpmedel, nya uppfinningar, men glöm inte att idèn är det viktigaste.

Jag bidrar med ett exempel så att ni fattar galoppen...

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.