I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gratis el resten av livet!

Övrigt - Blandat

2007-02-10 16:19

Gratis el resten av livet!

Jag har tänkt lite på detta, det är väldigt smart enligt mig iaf!
För att skaffa sig gratis elektirisitet så kan man ju bruka solceller. Nackdelen med dessa är ju då solen inte lyser, då får de ingen energi att ta upp. Men om man har en lampa som lyser på solcellerna, då får de energi därifrån. Solceller tar upp 15-20 % av energin den taremot dock, vilket innebär att den kommer ta slut snabbare än den samlar in ny. Men använder man en lågenergilampa tar det längre tid att förbruka strömmen man samlar ihop. Men ibland lyser ju solen, då kan man stänga av lampan, alltså köpa en ljussensor som känner av när lampan behövs. Har man då ett stort batteri all energi lagras på så kommer man att kunna använda sig av gratis el hela livet!

Tror ni detta skulle fungera? Jag har talat om detta med en forskare, han säger att jag är ute och cyklar. Vad är det jag har fel om i min teori? Allt et där är mycket möjligt, och itne alls så dyrt i längden!

http://avspark.se.nu/

2007-02-10 16:20
fråga forskaren
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2007-02-10 16:34
Varför ska man använda en lampa som lyser på solcellerna om dom bara tar upp 15-20% av energin när du ändå har ett batteri med lagrad energi? Allt lampan gör är ju att förbränna 80-85% av energin som krävs för att driva den.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2007-02-10 16:35
om du kan framställa en lampa som framkallar solstrålning så är du på det torra. men om du hade tänkt dig en vanlig glödlampa så fungerar det inte, då det inte är ljuset i sig som omvandlas till el, utan det är strålningen från solen... har jag för mig i alla fall.

case closed.
Be the change you want to see in the world.

2007-02-10 16:42
Jo, jag har kollat upp det och det fungerar med en vanlig lampa!
http://avspark.se.nu/

2007-02-10 16:49
precis som Barling skriver, enerigi kan bara omvandlas, när din lampa lyser så förlorar du energi genom att lampan blir varm och en del utav energin övergår i form av värme.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-10 17:11
DÅ vore det bättre med en fläkt som går till ett vindkraftverk.
...och det är det som är så fint med whoa!

2007-02-10 17:34
Släng ihop en schysst dynamo med gigantiskt ekorrhjul plus lämplig lagringscell, sedan kan du spendera hela dagarna med att samla el helt gratis istället för att slösa din energi på mindre produktiva saker som att skriva liknande inlägg .)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-10 18:02
Annars kan du ju bygga ett underjords-vattenkraftverk med pissoar-avlopp som energikälla!
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2007-02-10 18:13
Finns bara en sak att skriva; Lycka till!

2007-02-10 18:33
kör bara en eller två månader för att se hur det funkar..:)

2007-02-10 19:55
hum, det du behöver är inte ett batteri utan en jävligt stor kondensator...

OBS jag uppmanar ej till brott !! OBS

2007-02-10 19:59
...och en ny hjärna.

2007-02-10 20:49
Installera ett privat vindkraftverk istället (du måste köpa villa först + bo på typ landet) Men där har du en bra energi källa som är betald inom 4 - 7 år säger dom.

Va sägs ?

2007-02-11 00:17
ja! du är ett geni! att ingen tänkt på det tidigare! ska bara skriva om några av fysikens mest grundläggande lagar först ;)
inte för att jag hängde med riktigt på det du skrev men det skulle säkert funka =)
men vetenskapen handlar inte om att sitta inne och klura som den gjorde i antiken, experiment är enda vägen att testa en teori! skrid till verket! for science!
UK

2007-02-11 00:49
äsh lägg ner idén den är bögig..
vafan.. skit i de du!

2007-02-11 00:49
Det funkar inte alls med en vanlig lampa! nöt
^ Smart sagt.