I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vilket hade du valt? (Angående lägenhetsrenovering)

Övrigt - Blandat

   

2007-02-09 14:27

Vilket hade du valt? (Angående lägenhetsrenovering)

1. Valfritt underhåll

Du bestämmer själv och ansvarar helt för när det skall tapetseras och målas väggar, målas tak, invändiga insidor av fönster eller skåpluckor, bytas golvmattor eller slipas parkett. Du kan beställa arbeten via oss eller själv ordna så att det blir gjort. Huge ansvarar för underhållet av våtutrymmen och vitvaror, såsom kyl, frys och spis. Beställer du arbetet av oss kan du ta hela beloppet som hyrestillägg. Du kan naturligtvis också betala hela beloppet kontant.

Betalar du underhållet som hyrestillägg får du inte ha skuld till oss och heller inte någon hyresbetalningsanmärkning de senaste sex månaderna. För målning, tapetsering och luckmålning är avbetalningstiden tio år. För parkettslipning och byte av golvmattor tolv år. Om du vill kan du lösa hyrestillägget i förtid.

2. Företagsstyrt underhåll

Huge står för hela underhållet av din lägenhet med skäligt tidsmellanrum beroende på lägenhetens försämring genom ålder och bruk. Om underhåll begärs av hyresgästen, gör företaget en besiktning och du betalar med en högre hyra och tar kontakt med oss när du anser att något behöver göras. Vi gör därefter en bedömning om och när det skall utföras.

--------------------------


 

Ja, så säger HUGE. Nu är frågan om vilket som är mest värt. Rent spontant känns det som att det andra alternativet är bäst. Den höjda hyran de pratar om räknas ut med kalkylen: 37kr/kvadrat delat med 12. Dvs en hyreshöjning med ca 90 kr per månad, så länge jag bor där. Det blir en kostnad på ca 14 000 kr på 10 år.

Jag vet ju inte exakt vad renovering kostar men det som de godkänt i besikningen är byte av samtliga golv och målning av skåp och väggar. En sån renovering skulle väl lätt gå upp över 14 000 kr?

Jag använder 10 år som mall när jag resonerar kring detta, bara för att ha nåt att använda. Men 14 000 kr fördelat på 10 år känns verkligen inte som något jämfört med, ja hur många tusen det nu skulle kosta att byta golv, riva tapeter och måla väggar + skåp.

Kom igen alla Timell-fans, hit me.


 



http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)