I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Åldergränsen för piercingar?

Övrigt - Blandat

2007-01-28 18:52

Åldergränsen för piercingar?

Har åldersgränsen för piercingar sänkt?

kollade på nåns helgon innan & de driver tydligen ett lagligt ställe för piercings & tatueringar. 15 för piercing & 18 för gaddningar.
Stället var i Uddevalla, men sak samma - det är i Sverige.

Någon som hört om det?

whoopzidoo

2007-01-28 18:54
Känns som att du skulle få mer svar på helgon....

Anway, på stan ser man ju fler småttingar som har piercings än tatueringar så det låter ju inte helt otroligt...

2007-01-28 18:55
De flesta genomför piercingar och tatueringar även om kunderna är under arton år, bara målsman är med.

Och det är väl inte lag på att man ska vara arton år?
det är väl mer en regel som alla seriösa som jobbar med det har satt... !?

jag kan vara ute och cykla här ...

2007-01-28 18:55

"Småttingarna" med piercingar har oftast tillstånd från sina föräldrar - och ibland gör dem det själva.

whoopzidoo

2007-01-28 18:56
Man får inte tattuera sig om man är under 18, även om man har målsman med sig.
whoopzidoo

2007-01-28 19:09
Felici-JAH

"Man får inte tattuera sig om man är under 18, även om man har målsman med sig."

klart man får, finns inga lagar mot det.
däremor är det lite svårt att hitta seriösa tatuerare som går med på det, samma sak med piercings, de flesta ställen har åldersgränser, men man _får_ tatuera/pierca småknattar, det är inte olagligt.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Graffare

2007-01-28 19:19
har för mig att man fick tatuera sig om föräldrarna skrev på ett brev så man kan anmäla dem för grov misshandel när man är myndig
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2007-01-28 19:22
PuGe P18

grov misshandel?
hur skulle det fungera?

2007-01-28 19:38

på seriösa ställen har de alltid 18 för tatueringar samt 16 för piercingar (undantag öron). på dessa ställen skall man ha målsman med sig vid piercing och tatueringar genomförs inte på de som är under 18.

hur det står i lagen vet jag inte alls...

Delam tange barat

2007-01-28 19:57
Misery_chick 

I ett par studior här i Lund och Malmö är det iaf. ett stort nej, vare sig man har förälder med sig eller ej.
whoopzidoo

2007-01-28 19:58
ja?

setiösa studios brukar göra det som sagt

2007-01-28 20:00
Misery_chick 

göra vad? Tattuera minderåriga eller säga nej?

Det handlar iaf. om gränsen på piercing är sänkt eller ej.
Är den det?
whoopzidoo

2007-01-28 20:20
Det är olika på beroende på studions egen policy typ. En del säger nej vid 16 årsålder och andra piercar 14åringar.
Vill du pierca dig? Hur gammal är du? Det är inte speciellt svårt att hitta en studio som gör ett hål i dig och tar 600 kronor för det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-28 20:22
Felici-JAH

har en åldersgräns.

det finns ingen speciell åldersgräns för piercing, det är upp till piercaren.

2007-01-28 20:23
det finns ingen lag om ålder på varken piercings eller tatueringar endast rekommendationer, så hur kan den va sänkt?

det är upp till varje studio att avgöra om man ska va 18 eller inte.

2007-01-28 21:59
hehe erkänn att du bara gjorde den här tråden för att visa att du är tillbaka
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2007-01-28 22:00
18 eller päronens.. tillåtelse eller nåt sånt... :S
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-28 22:10
Narcissus 

haha bara lite..
whoopzidoo
Graffare

2007-01-28 23:20
Misery_chick  Ja, man får ju märken för livet och det är ett av kriterierna för grov misshandel.
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2007-01-28 23:29
Ja, man får ju märken för livet och det är ett av kriterierna för grov misshandel.

Jag tycker inte att det påvisar särskild hänsynslöshet eller råhet att man gör ett hål i nåns kropp för pengar. När man piercar någon så tillfogar man heller inte någon svår kroppskada, och gärningen är heller inte livsfarlig.

Att piercing skulle vara samma som grov misshandel ifall man inte har målsmans underskrift eller vad som nu påstods är det löjligaste jag hört.

"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2007-01-28 23:30
PuGe P18

jag fattar hur du tänker men jag tror inte det där stämmer för fem öre

2007-01-28 23:33
puge

är det kanske denna historia du lyckats missuppfatta?

2007-01-28 23:53
på söder så finns de en studio som heter Infamous som har 15-års gräns på piercing, 18 på piercing i bröstvårt och på könet.

2007-01-29 09:01
Någon som ens.. vet? Ser mest att folk bara chansar och tror.
whoopzidoo

2007-01-29 11:28
Felici-JAH

det finns inga lagar om åldersgräns för piersing, det _vet_ jag...

...nöjd?
Graffare

2007-01-29 11:35
Misery_chick  är rätt säker på att det är så, så var det senast jag gick in på downtown tattoo i södertälje och var under 18 och ville tatuera mig

2007-01-29 11:38
PuGe P18

sa de det?
Graffare

2007-01-29 11:45
japp, och det är en rätt seriös tatuerare

2007-01-29 12:06
PuGe P18

jag tycker det låter som strunt,  har jag fel vore det sjukt intressant att bli motbevisad.

2007-01-29 12:36
vet inte om någon har skrivit det innan men vad jag har förstått så om en studio vill vara med i typ svenska tatuerings / piercing förbundet så måste man följa vissa regler. varav en av de är att man ska vara minst 18år gammal. sen så väljer vissa att skita i det och inte vara med där för en bredare kundkrets.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"