I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Stort moraliskt och ekonomiskt dilemma.

Övrigt - Blandat

   

2007-01-09 21:42

Stort moraliskt och ekonomiskt dilemma.

Nu är det så här att det senaste året har jag hyrt en lägenhet av en polare i andra hand för en summa av 3600 kr i månaden. Helt ok tyckte jag och skrev på kontraktet. Glad över att ha tak över huvudet i ett år framåt. Plus att 3600 för en etta på söder är svårslaget.

Förra månaden såg jag ett meddelande från brf där det stod att hyrorna kommer att höjas med 400 kr till 2212 kr / mån.

Det var många blandade känslor som sköljde över mig i den stunden. Jag var förvånad och ganska bestört. Jag har alltså betalat ca 2000 extra i månaden för att få bo här.

Häri ligger också dilemmat. Jag ringde hyresgästföreningen och pratade med dom om det verkligen är ok för värden att göra så här och de sade blankt nej. Det är tydligen ok att ta ut en viss procent om lägenheten är möblerad. Men absolut inte så mycket. Det rörde sig om 10-20% eller så.

Nu ska vi snacka om att förlänga kontraktet i ett år till med en hyra på 4000 kr. Det är inte det att jag inte har råd. Det är bara det att jag känner mig lurad och det känns lite fel att skänka bort runt 50.000 kr. Det är trots allt en hel del pengar som går över 2 år.

Enligt föreningen har jag rätt till återbetalning om jag vill driva ärendet vidare om vi inte når en kompromiss, vilket jag hoppas att vi gör. Jag kan gå med på att gå ner till 3000 i hyra. Det är ändå 800 mer än ursprunget. Samtidigt som jag låter honom behålla de övriga pengarna. Bara jag får rätt det året som kommer.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra i det här fallet. Vad skulle ni göra?

Be the change you want to see in the world.