halvsöt choklad
Såg nåt recept på Oprah häromdan där de hade med halvsöt choklad - vad menar de med det egentligen? Är det mörk eller ljus choklad? Eller menar de nåt annat? Nån som vet?
antagligen något med 50-60% choklad i.
kanske inte så mycket socker i den ? bara gissar
my bad, enligt google är halvsöt med 30-32&
eller "minst" 35 beroend på vilken sida man väljer, men gennerelt 30-32 i googlesvar.
ja, 30-32% kakao, ursäkta.
whatone så halvsöt choklad innehåller alltså 30-32% kakao? Skulle det va typ vanlig marabou mjölkchoklad då eller?
vanlig marabou innehåller väl typ 2% kako resten socker..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
lovejones, ja du, gå till närmsta "specialaffär" dom brukar ha ganska så mycket koll märkte jag innan jul.
...så vad kan jag köpa om jag vill ha halvsöt choklad med 30-32% kakao?
Jag är halvsöt.
My heart lives in my vagina.
prova:
Chocolatte - Stockholm
Tel. 08-664 66 64
Östermalmstorg 5, 11442 STOCKHOLM ·
Karta Skicka som sms jag ska sluta skriva i alla mattrådar nu.
ok tack..men att det ska va så krångligt att hitta, trodde det var nåt som fanns i varje mataffär =(
30-32 finns väl i vilken skitaffär som helst. det är när du kommer över 60 det blir svårare.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
fimp, tom marabou har ju 70 och 85%igt.
whatone i en vanlig affär? aldrig sett..
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
Den där Lindt-chokladen finns ju iallafall på vårt lokala ica. Och den är väl 75, 80 och 99 %ig.
My heart lives in my vagina.
icke? jag var på ica senast i förrgår. tom med willys har ju.
aha ok, då e de ju lugnt, trodde det var nån speciell choklad man skulle kolla efter, men då funkar det ju med dom flesta och vanligaste
vad var det för recept du skulle ha det till?
marabou har minst 30% kakao i sina läste jag igår.
MArabou 70% är den godaste chockladen <3
öhm.
min morsa säljer nyttig choklad som är hur god som helst o den finns i typ 10 smaker......rätt så mycket dyrare än vanlig men tänk på att det är NYTTIG CHOKLAD!!
theflatlander: Men den innehåller en hel del kalorier?
Hehe var det det där receptet där de lade chokladen i espresso/cappuchino*glömt stavning*-koppar? Verkade fett gott ju!
Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.
ATLien haha jupp det var det! fast jag börjar nästan tro att det är tvärtom - att halvsöt choklad är mörk choklad, alltså med typ 70% kakao och uppåt. I programmet såg den rätt mörk ut plus att den inte e så söt, medan sån vanlig marabou choklad med 30% kakao faktiskt e rätt söt =S
Men söthalten och kakaohalten borde ju inte ha så mycket att göra med varandra med tanke på att kakao är snarare typ beskt än sött?
Toastare
2007-01-08 19:19
Skulle det va typ vanlig marabou mjölkchoklad då eller? mjölkchoklad innehåller väl bara kakosmör, inte kakao? Därför det heter Mjölkchoklad och inte choklad. scripta , kakao är bittert... ju mer kako desto mindre söt chokladkaka!
Jag skyller allt på Emma!
vanlig marabou är ju typ 30% kakao i... när vi ändå är inne på ämnet så hoppas jag att det är fler än jag som uppskattar lindt ecuador 75%? den är riktigt vas
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
vit choklad nnehåller ingen choklad, enbart smöret. kanske var det du tänkte på bounty.
psykel, ja, jag kan inte äta choklad under 70% längre.
Toastare
2007-01-08 19:29
nej nej nej... VANLIG choklad innehåller 30% kakao... mjölkchoklad är nått annat!Vad är mörk choklad? Mörk choklad innehåller minst 30% kakao. Traditionellt indelas den mörka chokladen i olika sorter beroende på hur hög kakaohalten är. De vanligaste sorterna är: Guanaja (70% kakao) Bitter choklad (50% kakao) Överdragschoklad (47% kakao) Blockchoklad (35% kakao) Vanlig choklad (30% kakao) Utöver kakao innehåller chokladen socker och vanilj. Mängderna beror på chokladsorten. Högt kakaohalt innebär låg sockerhalt. Ju högre kakaohalt desto bittrare blir chokladen.
Vad är mjölkchoklad? Mjölkchoklad har lägre kakaohalt än mörk choklad och innehåller vanligtvis: Minst 25% kakao Minst 14% torkade ingredienser (mjölk, grädde och socker) Minst 25% fetter (kakaosmör eller andra vegetabiliska fetter) 30 - 40% socker Vanilj
Jag skyller allt på Emma!
jag läste nångång att choklad ska ha minst 70 % (tror det var 70) kakaohalt för att antioxidanterna ska ha en positiv effekt, annars är det för hög sockerhalt så att det inte lönar sig att äta chokladen för antioxidanternas skull så att säga. inte för att det hade något med topicen att göra, men det var det inte många inlägg som hade.
semi sweet ...alltså usas choklad suger kuk. så vad du än har i (semisweet är bara en benämning från deras chocolate chips påser man har i i bakning från hersheys) så blir de ändå bättre än usa... semi sweet smakar som vanlig mjölkchoklad