Årets... (lista, summera - inte whoa)
Det här har alltså inget att göra med årets whoa-köret (även om man får lista whoa-grejer oxå såklart. om livet nu inte är mer än whoa). Utan tänkte bara låta alla summera sina 2006. Kultur, idrott, politik, vanliga vardagsfilosofiska betraktelser eller whatever. Ingenting för stort eller för litet.
Här är årets...
...konsert: John Legend på Berns. Runner-up: Spotrunnaz på Hultsfred.
...album: Up Hygh - The Venus Album. Runner-up: T.I. - King.
...vart-tog-du-vägen?: Det på förhand förmodat grymma r&b-året 2006. Ginuwine och Jagged Edge - besvikelser. Jaheim (NEJ, den var inte SÅ bra), John Legend, Donell Jones och Jamie Foxx, habila plattor men "ojämnt" verkar vara årets ord. Dessutom alldeles för många uppskjutna album.
...mest irriterande och överanvända fras: "*** är det nya ***".
...mest felaktigt slentrianmässigt använda benämning: Emo. Plötsligt var grupper man lyssnat på och människor man känt som sedan man var 13 "emo". Wtf?? Behövde vi verkligen denna term för det alla vi andra kallat popare sedan urminnes tider...
...match: Indianapolis Colts-Pittsburgh Steelers, NFL-slutspelet januari 2006. (Ni som såg den fattar hur sjukt det var, ni andra bryr er antagligen inte alls).
...låt: Jaheim - The Chosen One.
...besvikelse: Atlanta Falcons. Som alltid.
...vi vandrande r&b- och hiphop-klyschor tackar och bugar: Hpnoqtiq till alla svenska systembolag.
...bästa event och upplevelse: Hultsfredsfestivalen 2006.
...retoriker: Göran Persson. Gick väl in i väggen lite och gjorde ett osedvanligt trött intryck under valrörelsen. Men hur han psykade Reinfeldt med Leijonborg-kommentarerna, under pausen i duellen i TV4, är en klassiker som sent ska glömmas.
...enough already: All fotboll. VM, allsvenskan, Zlatan, Henke, Chelsea, Division III Mellersta Norrland...
...om-jag-ler-och-skojar-tillräckligt-klämkäckt-kanske-jag-kan-ta-mig-ur-den-här-prekära-situationen: Cecilia Stegö Chiló dagarna efter beskedet att hon blivit idrottsminister. Tur det löste sig till slut där ändå.
...betyg: ++++.
skriv kort, helst inte alls
|