Dagsböter
Hej! Jo nu är det så här att jag har fått dagsböter, och dom ska ju baseras på inkomsten står det. Men jag har fått en lapp på 3000 kr när jag har en inkomst på 1050kr/månaden. Någon här som vet hur det där fungerar? Ska dra till snuthuset imorrn och kolla med dom, vore bra med lite backup-fakta. Någon kanske har setat i samma situation? Pz
U like it, don't ya?
googla dig fram så finns säkert en FAQ.
Okej, ska ta och testa.
U like it, don't ya?
Kom igen Whoa, hjälp en broder! Blev inte klokare på Google.
U like it, don't ya?
http://www.alden.se/dagsbot.htm Dagsböter döms ut till ett visst antal lägst 30 och högst 150 st. Antalet dagsböter beror på brottets svårighets grad. -Varje dagsbot bestämmes till ett belopp i kronor beroende på den dömdes inkomst, lägsta 30 kr och högst 1000 kr. första googleträffen.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Varje dagsbot bestämmes till ett belopp i kronor beroende på den dömdes inkomst Om jag har en inkomst på 1050kr, hur kan jag då få 3000kr? Det är min fråga för att vara mer precis.
U like it, don't ya?
För att du får fler än en dagsbot. Tex kanske du har fått 100 x 30 kr = 3000 kr.
ja då har du väl fått 90 dagsböter kanske?
Ja, men då återstår frågan: Hur ska jag kunna betala den med min inkomst?
U like it, don't ya?
Vad är det för betalningsdatum då?
Edit till 50st á 50kr: 500kr tillkommer till BrottsofferfondenRefused: Det står inte, men "Godkännande eller bestridande" ska vara inne senaste 2006-12-26 Och i det här fallet lär det bli ett bestridande för jag har inte ekonomin för att betala det.
U like it, don't ya?
Jag tror inte bestridande är tänkt att funka på det sättet. Snarare får du be om en betalningsplan, det ska inte vara några problem. Betala över 3 mån t ex, sen är saken ur världen.
Okej, får väl försöka ordna det med dom! Tack för hjälpen! Men jag förstår endå inte hur det är tänkt att jag ska kunna betala dom :P
U like it, don't ya?
Är det inte så att de e baserat på dina föräldrars inkomst eftersom de edom som har ansvar för dig när du är 17 ?:) Eller så är ja kanske bara ute å cyklar, men har för mig att ja hört nå sånt
!! :)
Winny P20 , hostar dina päron upp dina böter?
Jag tror Laurelisse är på rätt spår.
jag var också 17 när jag åkte på 2500 .. blev till o gå utan pengar i 3 månader bara .. o be morsan betala det så länge.. fast där hade jag tur att jag hade en schysst morsa bara
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!
en fråga.vad har du gjort?
Lipare
Dagsboten ska motsvara nettoinkomsten för en dags arbete, dock lägst 30 pix o högst 1000 pix.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Saxat från Aldéns Advokatbyrå;
I lagtext finns inte närmare angivet hur storleken på varje dagsbot skall beräknas. I praxis beräknas dagsboten på följande sätt.
Utgångspunkten är den dömdes årsinkomst före skatt. Överstiger den ca 215 000 kr reduceras överskjutande belopp med 20 %. Avdrag sker därefter med ett halvt basbelopp, ca 18 000 kr, per barn som den dömde är underhållsskyldig för. Finnes make som saknar inkomst kan ett skäligt avdrag ske för underhåll till denne, dock högst ett basbelopp ,36 600 kr. Dagsboten bestämmes sedan till 1/1000 del av återstående belopp och avrundas. Vid beräkning kan även förmögenhet beaktas.
Ex. Den dömde har en årsinkomst om 150 000 kr och är försörjningsskyldig för två barn.
Inkomst efter avdrag utgör då ca 114 000 kr och varje dagsbot ca 110 kr.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Nej min mamma är inte så sugen på att betala. Och vad jag har gjort tycker jag inte är så relevant! :) Men tack för hjälpen alla! Som amfetaminpsykos kom med så är det nog årsinkomsten som spelar in. Så då är ju 3000 kr förståligt. Men det är ju inte kul! Att hosta upp 3 lax vid juletid är inget jag kan i alla fall! Ska ner och ta ett snacka med dom och smöra till mig avbetalning.
U like it, don't ya?
det är årsinkomsten som dom går efter.. folk kanske borde tänka till lite och fundera på vad de kan få för straff innan de begår brottsliga handlingar dvs. 1050:- x 12 = 12600:- om året och då har du fanimej råd att betala
va?
smocke De drar till med någonting som verkar lagom i sammanhanget, exakt vad du har för inkomst spelar ingen roll och dessutom så är den enda informationen om din inkomst som de har tillgång till vad du taxerade förra året. Alltså tar de inte hänsyn till din inkomst nu. Tycker inte att summan låter så hög även om du är utan inkomst. Jag har åkt på högre dagsböter när jag var ung och utan inkomster... Du kan inte göra en avbetalningsplan med rikspolisstyrelsen (som böterna går till) utan du får isåfall låta bli att betala och sen göra en deal med kronofogden om avbetalning. Då tillkommer en summa för deras arbete och du åker på en betalningsanmärknin g så jag skulle rekommendera att betala nu istället.
Men det är ju inte kul! Att hosta upp 3 lax vid juletid är inget jag kan i alla fall! Ska ner och ta ett snacka med dom och smöra till mig avbetalning. du får bita i den sura tjuren och förklara för mormor att hon inte kan få någon julklapp i år eftersom hennes son är IDIT OCH KRIMINELL!
barnbarn, ska det såklart stå
pluggar du eller? Då pröjsar du väl när du har börjat jobba?
Yeah!
pool: Nej jag har faktiskt inte råd. Om du tror att jag inte spenderar mitt studiebidrag när jag får det så tror du fel :)lifeforms: Jag behöver en avbetalningsplan för att KUNNA betala böterna. :)Demento: Jag är varken idiot eller kriminell, bara så du vet!komplex: Ja jag pluggar och nej jag betalar inte när jag börjar jobba.
U like it, don't ya?
smocke P17 hehe syftade mer på en gammal låt med latin kings, inget illa menat