I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Förhindra svält på jorden!

Övrigt - Blandat

2006-12-05 16:40

Förhindra svält på jorden!

Vilket år är det mina damer o herrar?
2006 snart 2007...

varför svälter folk?
jag har haft diskussioner med mina kompisar om detta och jag är så J...a förbannad över folk som inte bryr sig.

jag ska snart in på lektion så jag kan inte skriva allt men alla människor har redan det jag tänkte skriva i huvudet. tänk efter bara.

-----------------------------------------------------

Jag personligen kan lägga undan minst 1 kr i månaden för att förhindra svält.
helt ärligt så tror jag att ni kan det med.

om alla människor i sverige lägger 1kr åt sidan efter att ha köpt ett paket mjölk eller vad som... Så har vi ca: 8 mille cash i månaden. sen om hela norden gör de. om hela världen gör det. hur mycket pengar kommer det finnas då?

om alla som kunde lägga 1kr i månaden, bara 1 kr.......
tänk vad vi kunde göra?

denna idén kom jag på som barn, och denna lösningen är väl inte svår o komma på? jag e ingen proffesor i någonting, jag var ett litet barn som inte ville att andra barn ska svälta.

1kr människor... 1kr...

ska folk behöva svälta?
sluta nu. 1kr...

En mans logik är vansinne för en annan

2006-12-05 16:41
Ska vi skicka det till dig eller hur hade du tänkt?

2006-12-05 16:42
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-05 16:46
Rastasite P17
jag litar inte på de som man kan skicka in pengar till idag så varför skulle någon lite på mig?

man får skapa något som ingen person ligger bakom, utan att det styrs av alla.

alla skickar in, o när allt e inne så läggs pengarna på mat och transport dit.
inget hamnar i nåns ficka...

2006-12-05 16:47
vilka bra idéer du har.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-05 16:50
aquasky F1

bra o bra, tror nog vem som helst hade kunnat komma på detta.
aquasky har du 1kr o ge? =)
vi samlar.

sen när hela världen får se att ett gäng människor på en hiphop sida löst svält på jorden så får världen skämmas.

2006-12-05 16:54
Vadå hade du tänkt att vi ska ge dom som svälter mat i typ 50 år eller? Bättre att satsa på saker som bistånd till jordbruk, infrastruktur, brunnar etc... Du vet, såna saker som alla stora biståndsorganisationer prioriterar.

"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2006-12-05 16:58
Shakes P20
man måste börja nånstans...
ge dom mat först. sen lär de ju finnas massa pengar över för alla miljarder vi får in. o när folk har mat så kan vi satsa pengarna på det.

just nu svälter folk, det viktigaste är att dom äter. samtidigt som man ger dom mat kan man ju hjälpa dom med allt annat.

du kan inte ta en person som blivit påkörd o förvänta dig att han ska ställa sig upp direkt. hjälp han upp på benen, han får träna tills att han kan stå på sina egna ben.

2006-12-05 16:59
Folk vill inte leva på välgörenhet, de vill kunna försörja sig själva.

Lobba för att skrota EU, sluta äta kött eller se till att USAs bistånd blir just bistånd, där har du bättre förslag än att alla ska ge en krona om dagen...
<br>

2006-12-05 17:07
Bra inlägg _Rookie, men....

sluta äta kött

What?
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2006-12-05 17:07
Varför skulle folk sluta svälta om alla som idag äter slutar äta kött?
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2006-12-05 17:18

För att sluta slösa med maten så att den räcker till fler.

<br>

2006-12-05 17:35
1 krona.. Absolut, jättebra att börja med i alla fall. Fast det räcker inte.. En människa kan inte lägga den där kronan i en bössa och sen ha lättat sitt samvete..  Människorna i västvärlden måste förändra sitt sätt att leva... Jorden har inte råd med att alla lever i överflöd och därför måste vi minska vårt för att jämna ut det.

Jag försöker hela tiden att leva som jag lär och skänka pengar, dock vet jag att det fattas mycket fortfarande... Jag är student och har inte så mycket pengar men skänker ändå en del fast jag vet att jag hade kunnat skänka mer... Ibland skänker jag mer och ibland mindre, det senaste ovanligt mycket men ibland blir det under 50 i månaden...

Det vi kan göra är att ta tag i det själva.. Visst, vi kan klaga på andra men var och en har ju ett ansvar. Sen är det mer rimligt att människor som jobbar och har en ordentlig månadslön skänker mer än en som är student eller arbetslös, fast den enda jag kan styra över är mig själv och i och med att jag då tycker att man bör skänka pengar så försöker jag se till att göra det.
Så det så!!

2006-12-05 18:06
har me kommit på den tanken... men då handlar det inte om en futtig snåljåps-krona... utan mer en femtiolapp i månaden.. inför avgiften som en "hunger-skatt".. 1 kr per person är en korv i grytan om man gämför hur mkt pengar som behövs..
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2006-12-05 19:11
ska man va krass,,så är det bra att folk dör i svält,sjukdomar osv osv,så vi inte överbefolkar jorden, men ska man vara humanitär visst då är det hemskt och jag kan avvara en krona i månaden åt att hindra svälten
http://www.kingsizemagazine.se/News.aspx?ArtNo=22022

2006-12-05 19:31
skruv

Mer mänskligt vore att säga att det är bättre med en medelklass än svält.
<br>

2006-12-05 19:40
_Rookie F21

1. det va 1kr i månaden som jag undrade om ni kan skicka, inte om dagen.

2.okej, vi säger att du o din familj o hela din släkt o alla dina vänner lever i ett land som västvärlden plundrat sönder.
o ni alllla lider av svält, flera medlämmar i din släkt har dött o de i din familj e på gränsen att försvinna helt.

om jag kommer då med rent vatten o mat till dig.
säger du"nej jag vill inte leva i välgörenhet, stick"
eller säger du tack så mycket o tackar gud för att de finns människor som bryr sig tillräckligt för att lägga ner sin TID! på att ge din familj o släkt o dina nära mat så ni överlever.

fy på dig.

USA kommer aldrig göra något. världspolis yeah right.
just därför påpekar jag här att jag som redan liten pojke kom på denna simpla lösningen att hindra svält.
du kan inte komma o säga att det är en dålig ide.

------------> 1kr i månaden <-------------

vill du hindra svält? kan du skicka 1kr i månaden till det?
om du inte vill, så låt bli.

2006-12-05 19:48
Vi kan väll börja med att slute leva i det överflöd som vi faktist gör här i Sverige och övriga i-länder. Vårat välstånd förhindrar ju folket i den tredje världen att leva på ett humant vis.
   Vi får inse faktum att jordens resurser inte klarar av att försörja 6 miljarder människor så pass jämställt att ingen ska känna sig fattig såvida vi inte sänker våran levnadsstandard.
   Däremot vill jag propsa till din goda tanke med att skänka pengar till de som faktist behöver dem.

Peace
 biffko to di world

2006-12-05 19:52
Torre1 P16

återigen, vad kan vi göra nu?

jag är inte ute efter en debatt här om att vi inte borde vara såhär många människor osv, för nu är det så att vi Är så här många människor idag.
vad kan vi göra idag?
kan vi skicka 1kr i månaden?

när folk inte svälter, så kan vi ta itu med andra problem som tex att vi e lite för många.

2006-12-05 20:02
lycka till med att få varenda jävel på jorden att ge 1kr var, du får in 6 miljarder om ALLA lämnar in 1kr. kom ihåg att miljontals människor måste ta microlån för att kunna köpa glödlampar, alla har inte 1kr att ge. vi kan väl börja med att sluta ge tyskar och fransmän bistånd för att odla spannmål som man ändå bara eldar upp och köpa mat från afrikanska och sydamerikanska bönder istället?

haha börja med att sluta =P
UK

2006-12-05 20:09
Reza_The_Slacker P21
"om jag kommer då med rent vatten o mat till dig.
säger du"nej jag vill inte leva i välgörenhet, stick"
eller säger du tack så mycket o tackar gud för att de finns människor som bryr sig tillräckligt för att lägga ner sin TID! på att ge din familj o släkt o dina nära mat så ni överlever."
Jag antar att det hon menar är att det inte är någon ide att försöka försörja människor om dom aldrig någonsin kommer att kunna ta hand om sig själva. Dvs att ge bort mat till fattiga kommer bara leda till att folk alltid kommer bli försörjda av oss. Om dom istället lyckas försörja sig själva så vinner vi alla på det, då slipper vi ta hand om dom, då slipper dom förlita sig på oss, dom kan bygga upp en egen jordbruksindustri där dom faktiskt kan konkurrera med oss i väst.

Det finns flera hemska exempel på hur eu och usa genom sina jordbrukssubventioner dumpar en massa billig mat i länder, och då lyckas de inte bygga upp sitt eget jordbruk för att försörja sig själva. Och kaske tillocmed konkurrera med oss.

2006-12-05 20:21
ska jag sätta in en krona på ditt konto eller hur gör vi?
ask Beavis, I get nothing Butt-head

2006-12-05 20:32
Omöjligt.
"Bara för att du är paranoid betyder inte det att ingen jagar dig."

2006-12-05 20:52
Problemet är väl att pengar inte går direkt till de svältande, sjuka, och fattiga. Istället en massa omvägar genom stater, regeringar osv. Till dom som har kontrollen över samhället. Det kan resultera i att pengar används på ett annat sätt, än vad dom är tänkta för.

Skulle va bättre om det gick till någon oberoende part, som får agera fritt med de pengar dom har inom ramen dom är tänkta för.
Köp ditt avlagsbrev och lev rövare deluxe.

2006-12-05 21:12
såna där tankar hade jag också förut.. tänkte skriva brev till Göran om att alla borde skänka 5 spänn i skatt varje månad för värsta fattigdomsgrejen..

sen kom jag på att det är nog 100000 andra människor som också tänker så..

och det är klurigare än man tror att fixa.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2006-12-05 21:22
Reza

En krona i månaden, per invånare, är mycket mindre än vad geneme svensk redan lägger på välgörenhet!

Tackar gud för att det finns människor som bryr sig?!
Har du helt förlorat din eventuella tankeverksamhet?!
Du lever i västvärlden, du lever på den lyx västvärlden lyckats plundra åt dig.

Så för att du kommer på den idiotiska skitidén att försöka få människor att bara skänka en krona i månaden, så är du en människa som bryr dig?
Ge dig.
Vilken tid lägger du?
Tiden det tar att flytta över pengar från ett konto till ett annat?

Varför fy på mig?
Jag läser om utvecklingsfrågor och problemen med bistånd, jag inser problematiken med det, istället för att hoppas och tro.
Hade du vetat lite grann om bistånd hade du insett varför jag drar upp USAs biståndspolitik, det har ingenting med att de är världspoliser eller inte att göra.

Varför ska vi hålla människor i svält, när vi istället kan hjälpa dem att själva försörja sig?
Biståndspengar ska gå till utbyggd infrastruktur när det gäller vatten, ja, men en utveckling måste skapas av landet självt.

Snusnäsduk

De parter som ska kallas oberoende heter NGO (non government organization) och dit går alla insamlade pengar.
Det svenska biståndet går mestadels bilateralt, men också genom FN och EU.
<br>

2006-12-05 21:30
Vad jag vet så beror väl hunger i världen inte utav pengabrist utav av väpnade konflikter som hindrar mat-transporter så att stoppa konflikter är iofs det man borde skänka pengar till iställlet.

Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com

2006-12-05 21:42
varför lägga sin energi på att klaga att usa inte gör rätt o hit o dit, jag snackar om att ge mat till de som behöver det.

några som skriver här verkar bara ha nån liten djävul i huvet som bara vill motargumentera.

varför ska vi klaga på usas biståndspolitik, skit i dom.

jag snackar om att samla in pengar o ge de som behöver mat, mat...
när dom har fått sin mat så går resten av pengarna till att bygga upp så att de själva kan försörja sig med mat.

men om vissa personer vill att jag ska skita i så okej.
alla som bryr sig, vi skiter i fån o med nu.
det händer tydligen mycket mer då

kom vi klagar på usas biståndspolitik. kom vi skickar 1 miljon klagobrev till dom. som om det kommer hjälpa.

_Rookie F21

eftersom du vet mer så varsågod o ta över.
vad ska vi göra o allvetande härskarinna, vägled mig.

2006-12-05 21:47
Reza

Hade det funnits ett svar så hade vi inte haft problemet, men det är för många delar som måste samverka för att förhindra svält.
Dessutom måste alla ha intresse av att all hungersnöd dör ut, och jag tror inte att det gör det idag..
<br>

2006-12-05 21:48
_Rookie F21

ska man då avstå från att samla pengar o skicka mat?

2006-12-05 22:03

Samla in pengar?
Absolut inte!

Skicka mat?
Beror på hur det görs..
Du får gärna skicka ner hur många påsar mjöl du vill, ner till Tchad, men när USA dumpar mat, nej, verkligen inte. Det är en bisarr handling.

<br>

2006-12-05 22:06
aa men jag skriver ju itne att vi ska skicka pengarna till usa =P

2006-12-05 22:13
Nej då, men både USA och EU sysslar med matdumpning, eftersom man ser till att produktionen inom den egna regionen överproducerar spannmål, överskottet skickas ner till afrikanska länder och slår ut den egna marknaden totalt..

Hela frågan om bistånd är väldigt svår, tyvärr, och självklart är det bra att du bryr dig, men problemen är många fler än bara hunger...
<br>

2006-12-05 22:20
hunger är 1 av problemen, kan man lösa den så har man löst nåt iallafall.

2006-12-05 22:34

Pengainsamlande är en ganska naiv tanke. Fint i teorin men
funkar inte rent praktiskt!

Svält kommer alltid finnas där, som allt annat "hemskt" i
världen. Vissa perioder är det mindre/mer, dock!

Det bästa vi kan göra för länderna nu, enligt mig, är att stödja
landets/de lokala bönder(na)/industrierna etc.
Ge landets ekonomi en liten knuff, för just nu är det I-länderna
som har industrier i U-länderna som förser dom med mat, vilket
U-länderna inte tjänar ett piss på.

Jag tror det är där man ska börja iallafall...

Jag vet, det är en kort redovisning om hur jag tror vi ska göra, men jag orkar inte utveckla tankebanan mer, men ni förstår säkert vad jag menar.

(I don't really fuck with the africans, cus' people are starvin' to death over there and that ain't ballin' to me)

"Min sambos bror har två hakkors på ollonet.
Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand

2006-12-05 22:40
Det jag vill säga är att det är landets dåliga ekonomi som
gör att folk svälter.
Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand

2006-12-05 23:00

Barnaerskoent

Finns ingenting som säger eller pekar på att hungersnöd är en nödvändighet.
Att andra katastrofer inträffar för att befolkningsökningen inte ska skjuta i höjden är en annan sak, men då kan vi ju reflektera över att nationalekonomer på sent 1700-tal inte trodde att jorden skulle klara av att föda sin växande befolkning.
Även på 40-talet visades stor skeptism och oro inför befolkningsökningen, men vi vet nu att jord och människa har anpassat sig till varandra.
Problemet nu är snarare att befolkningsökningen sker alldeles för fort.

<br>

2006-12-05 23:13
_Rookie

Sant sant!
Men, det jag skrev var, vilket inte kräver en vetenskapsman för att förstå, är att svält kommer alltid vara en del i
mänskligheten.

För att korta ner det brutalt mycket så det låter som ett Stenmark-citat, "Några måste tyvärr ha det dåligt för att andra ska få ha det bra. Enkelt." som personen ovan skrev, och så kommer det alltid vara. Människor är giriga av naturen, och kommer alltid utnyttja andra för att gagna sitt eget intresse.

... och som du säger, att det är befolkningsökningen som är
den stora orsaken till svält, så är jag helt med dig på den punkten!

Legalisera cannibalism? :)

2006-12-05 23:16
Nä då, varför ska vi ha cannibalism när vi har läkemedelsföretag? ;)
<br>

2006-12-05 23:23

:)

F.ö. borde jag läsa igenom tråden innan jag postar inlägg.
Ser att det finns en del vettigt folk här, trots allt!

2006-12-05 23:29
Naaw.. =)
Det finns några stycken faktiskt..!
<br>

2006-12-05 23:42
har tänkt samma sak flera gånger.

också..

det är snart 2007 och text-tv ser lika dan ut idag som för..20 år sen ?
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2006-12-05 23:48

Jag gillar paj...

2006-12-06 00:20
_Rookie F21

ingår jag i den gryppen? =þ