I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lets talk about stem cells!

Övrigt - Blandat

2006-12-03 17:44

Lets talk about stem cells!

Så, vad tycker ni om stamcellforskning och dess kontroverser?
Är det ett brott mot mänskligheten att bryta ner ett mänskligt embryo för att i framtiden kunna läka t ex parkison, ms och diverse dödliga muskelsjukdomar och neurologiska sjukdomar, till och med kunna ersätta förlorad vävnad! Kritiken lyder t ex att det är omänskligt att experimentera med aborterade embryon och att det är inte är enigt med religion osv. Sedan anses det som att vara ett sätt att försöka berättiga kloning osv.

Till saken hör att jag har en neurologisk skada som skulle kunna läkas om mina nervtrådar kunde ersättas eller få hjälp att växa.
Så för mig känns det som att många blir left cold pga många människors principer. Så jag vill veta mer! hit me!

Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2006-12-03 17:47
Jag är för, i syfte att hjälpa människor. En del av kritiken som du delvis tar upp handlar om att man är rädd att det kommer gå för långt i framtiden om man tar sig makten att experimentera med sådant. Man är rädd för att någon ska skapa halvmänniskor halvgrisar osv.... eller det med att man ska kunna bestämma hur ens bar nska se ut osv, bestämma barnets egenskaper, tycker också många är fel. sjävl är jag som sagt för.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-03 17:47

Go ahead, forska på.
Jag har haft cancer, utan forskning hade jag varit död nu.

Skåne!

2006-12-03 18:01
sewsis 
Exakt, det är mycket rädsla för att kontrollera balansen mellan liv och död också.
Jag själv anser att kloning är ett snedsteg i evolutionen, dels för att vi redan nu förbrukar för mycket av jordens tillgångar och överbefolkas mer och mer! Vissa saker anpassas av naturen för att jämna ut saker. men det finns ingen anledning att människor ska dö efter år av smärtor av tex parkinson. läste att muhammad ali inte kan prata längre av parkinson och blir matad när han ska käka och grejer. folk som känner nån med liknande sjukdomar vet vilket helvete det är. Och att råkonservativa bibelfundamentalister tycker att ett dött babyembro är viktigare än att rädda liv, känns lite ohumant. 

2006-12-03 18:17
Roni, ja vi är överbefolkade, inte för att vi inte har tillräckligt med resureser utan för att vi inte fördelar dem så det räcker till alla. men kloningens ändamål är väl ändå inte att höja jordens befolkningsantal?

de religiösa som är emot forskningen menar att det bara ska vara gud som bestämmer om liv och död och att vi genom forskningen handlar emot hans vilja. frågan är kan man vara t.ex. kristen och forskare? tolka andra delar i bibeln som pratar om att hjälpa sina medmänniskor lr nåt.... japppp

det är som du säger ohumant att låta bli att hjälpa någon om man skulle kunna...särskilt med argumentet "gud får fixa det i stället det är nite min sak".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-03 18:43
sewsis 
jo, precis, då skulle inte kristna få bli opererade enligt bibeln med andra ord, eller transplantera organ. Och inte få ta smärtstillande eftersom det är sederande, och man får ju inte "berusa sig med något annat än gud". Jag är troende, men att kalla mig kristen, och ändå vara beredd att ifrågasätta vissa bibelcitat finns det ju alltid folk tyngda med dubbelmoral som sätter sig emot. jag väljer dock själv att lita på vetenskap och gud i symbios när det kommer till att rädda liv. om det är en sån synd så gör jag hellre det, än att vara en skitstövel som inte kan förstå andras situation.

2006-12-03 18:43
Jag är för statligtkontrollerad stamcellsforskning (med asmycket regler, restriktioner och transperens), för att kunna bota sjukdomar. 

användning av genteknik i syfte att designa sin avkomma, är bara sjukt.

2006-12-03 18:49
roni, japp, kan inte annat än att hålla med.

MaIin.. håller med, statligtkontrollerad hade kännts ok. inte statligt driven dock.

sen hade ja uppskattat om mina föräldrar hade gjort så att jag föddes skitsnygg med alla bästa egenskaperna. typ bästa bollsinnet , bästa rösten osv så jag bara kunde välja och vraka mellan alla möjligheter.... men det är bara jag. ^^

2006-12-03 19:33
MaIin 
exakt! och håller också med om statlig kontroll. Ska absolut inte vara genetisk organkosmetika för avkommor! det ska enbart användas för skadade.