I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tillfälligt pass!?

Övrigt - Blandat

2006-11-23 17:47

Tillfälligt pass!?

Ska åka till Rom på tisdag, och såg nyss att mitt pass har gått ut! Panik! Ngn som vet hur lång tid det tar och vad som krävs för att fixa ett tillfälligt pass?

Hjälp mig!

När man ser ljuset i tunneln är det oftast tåget som kommer

2006-11-23 17:50
Tar 10minuter ungefär...om det är från Arlanda som du ska åka ifrån, ligger kontoret relativt nära...bara fråga väl på plats eller söka på nätet.
Kostar 950kr
I aint talkin romance, but you get swept off your feet!

2006-11-23 17:51
Provisoriskt pass

Ett provisoriskt pass är ett pass som utfärdas tillfälligt och som gäller för en specifik resa. Dessa pass utfärdas endast på ett fåtal platser i Sverige. Om du hastigt måste resa och saknar gällande ordinarie pass kan du få ett provisoriskt pass som då gäller för den aktuella resan. Avgiften är 980 kronor. Ta med giltig legitimation.

Du måste veta hur länge passet ska vara giltigt och om landet du ska besöka godtar svenskt provisoriskt pass. Uppgifter får du lättast genom att kontakta respektive ambassad eller resebyrå.

Provisoriskt pass utfärdas på följande platser:
  • Arlanda flygplats
  • Göteborg, Stampgatan 34A
  • Karlskrona, polishuset
  • Karlstad, polishuset
  • Landvetter flygplats
  • Luleå, polishuset
  • Malmö, Drottninggatan 18
  • Skavsta flygplats
  • Sturup flygplats
  • Umeå, polishuset
  • Västerås, polishuset

från www.polisen.se

If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2006-11-23 18:18
Fan fan fan, jag bor i fuckin norrköping. Faaaaaan. Men tack allafall

2006-11-23 18:19
Hahaha. hur fan ska du göra då?
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2006-11-23 18:22
Skratta inte åt mig, jag bryter ihop, vet i fan vad jag ska göra, har fan inte tid o råd o ta mig till ngn av dom där jävla ställena.

2006-11-23 18:25
Ngn som ska åka till ngt av dom ställena och tillbaka imorgon eller måndag och vill ha sälskap? :S

2006-11-23 18:29
finns det inte någonstans i närheten överhuvudtaget?

jag skrattar inte åt dej, jag skrattar åt situationen.

vart ska du flyga ifrån?

2006-11-23 18:33
Ska flyga från nyköping, fan, min biljett kosta 500, men om jag ska fixa allt det där blir det ju för fan närmra 2000 Ghhhhhhhhhhaaaaaaaaa, blir galen

2006-11-23 18:36
Shit vad knas. därför man ska kolla passet innan man bokar biljett.
Kan du avboka?

2006-11-23 18:49
jag fixade ett sånt i uppsala för bara något år sen.så då måste dom ha ändrat det nyligen. gå till din lokala polisstation och fråga. dom kanske kan klippa och klistra ihop något.

2006-11-23 18:51
Jamen du ? ser jag fel eller är jag utväcklingsstörd.. ?

"Ska flyga från nyköping, fan, min biljett kosta 500, men...."

"Provisoriskt pass utfärdas på följande platser:"
"Skavsta flygplats"

so whats the problem ?

Nyköping (NYO) är Skavsta ?

2006-11-23 18:51

Alltså jag har rest inom Schengen utan pass. Det var visserligen typ våren 2001, det är säkert tuffare regler nu. Men det kan ju vara värt att testa. Såvida du inte blatte eller av annat suspekt ursprung. Då är det kört. Antar att du mellanlandar någonstans mellan Norrköping och Rom? 

What it is, it is and what it ain't, it ain't

2006-11-23 18:55
antagligen ryanair och dom flyger direkt från skavsta till rom.. eller gjorde förut i alla fall.  dessutom behöver du alltid pass när du flyger nu för tiden.. skulle inte förvåna mig om det var så inom sverige också med all jävla säkerhet

2006-11-23 19:23

dom ändrade väl det med provisoriskt pass ganska nyligen? typ i år eller nått. Jag vet inte riktigt.

2006-11-23 20:02
jag har nog aldrig visat pass under resor inom schengen, reste senast idag till österrike (är hos mina föräldrar) och visade bara legget. borde inte vara några som helst problem, OM du inte är mörkhyad. en vän till mig är adopterad från chile och hon krävs på pass mest hela tiden. rasism? oh yes.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.