När blev du sist förvånad?
Kl 5.20, alarmet går. Nyvaken och ögonlocken känns som betongklumpar.Ganska jobbigt att gå upp så tidigt för att jobba gratis(praktik). Känner att jag är värd 10 min till. Sätter alarmet på 5.30. Alarmet går igen, känns som det gått 2 sekunder. 10 min går fort i drömmarnas värld. Under samma veva kommer jag på att under dessa 10 min brukar jag ställa mig att koka gröt till frukost. Hinner inte nu för att min buss går 5.55 och jag måste hinna med att göra i ordning mig och att gå till busshållsplatsen. Det tar ju ett tag för vattent att koka upp och för att havregrynen ska bli ett det.
Kliver upp ur sängen och går snabbt till toaletten för att kissa. Under stunden jag står och kollar på att strålen träffar rätt, funderar jag på vad som händer nu. Min praktik kräver mycket kolhydrater, hur ska man orka. Mackor är inget alternativ, det ger inte tillräckligt med energi för en skrotlyftande ung man. Går ut från toaletten och halvt depressiv över detta. Går in i köket. Då ser jag detta hjälpredskap, micron. Usch tänker jag. Undviker helst micron så mycket som möjligt, gillar den inte. Jag får upp flashbacks utav när far min brukade hälla i lite vatten och havregryn i en skål och slänga in i micron. Såg riktigt vidrigt ut efter den hade stått klart där inne. Detta gjorde han varje dag till frukost och varje gång erbjöd han mig skämtsamt om jag ville smaka och jag ville bara spotta i hans skål.Så jag har väl haft lite fobi för att äta micro-gröt. Men nu, med brist på tid och verkligen behöver kolhydrater så måste jag ta detta steg, att koka gröten i micron.Jag tar fram påsen med havregryn och tittar om det står några instruktioner för att koka gröt i micron. Häll i si och så mycket och låt det stå 2 min. Jag följer dessa anvisningar och ställer in den i micron.
Efter dessa 120 sekunder tar jag ut skålen. Det ser verkligen inte gott ut. Rör om det lite grann. Ser ut som ljusbrun potatismos med klumpar i. Jag kanske kan bedöva dess vidrighet med jordgubbssylt (vanligtvis har jag bara lite socker) och lite mjölk. Jag stoppade ner skeden i skålen. Såg till att ha en lagom mängd av allt i skålen. Kollade på denna sörje, blundade och tog en tugga. Och det var den godaste gröten jag någonsin ätit! Jag åt gröten med njutning och blev mätt och belåten. Gjorde ordning mig och kom ut lagom till bussen.
Jag vart riktigt paff! I och med detta kommer jag i fortsättningen köra micro-gröt och få en 10min extra sovstund.
När blev du förvånad över någonting sist? Berätta!