hoppa av skolan?
Jag fyller 18 i början på nästa år.. Jag är väldigt sugen på att hoppa av skolan nu, jag är verkligen less på skiten.. Det har vart struligt enda från 7-9an och på IV & även B&F programmet som jag går nu.. Jag känner att jag inte kommer klara av att gå 3 år på gymnasiet helt enkelt. Det handlar inte om att jag är lat, det handlar mer om att jag klarar helt enkelt inte av det, det är för mycket.. Det är stressigt, jag börjar kallsvettas.. sen skiter jag i det.. åsså kommer jag efter.. Vad har jag för möjligheter här i livet om jag hoppar av nu? Vart ska jag vända mig & hur/vad för ersättningar får man? Är det totalt omöjligt för mig att få ett jobb utan utbildning? Dumförklara mig inte, om man inte vet, så frågar man. Vad ska jag helt enkelt göra, vad finns det för alternativ förutom att gå i skolan, som gör så att jag kan klara mig ekonomiskt här i livet? Detta kanske är årets dummaste tråd.. för alla vill väll tjäna pengar utan att ha behövt kämpa för det på sätt&vis, men det är inte riktigt så jag menar. Jag pallar helt enkelt inte med skolan. Jag vill ha råd & tipps om hur jag ska beté mig utifall jag nu bestämmer mig för att hoppa av.. Om jag har formulerat mig dumt eller liknande så ber jag om ursäkt. Vill ännu en gång påpeka att det handlar inte om att jag är lat. Så kommentarer som "bit ihop & gör det du ska" undanbedes..
work some magic
helt seriöst, är BF jobbigt? Ok då kanske du har något fel...hmm inte lätt utan gymnasieutbildning, då gäller det att ha kontakter...
hon e ju en riktig pingla, snacka om bekräftelse
Hoppa av skolan och lycka till med livet! Hoppas verkligen att du förstår ironi...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ta ett sabbatsår för fan. lägg dig i soffan och pilla lite navel i ett år så kommer du antingen hitta ett jobb du trivs med eller så står du och rycker i skoldörrarna av entusiasm klockan 7 på morronen om ett år!
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
eller så får du skolan överstökat så du slipper bry dig i framtiden om att du får skitjobb eller att du måste endå ta om ett år förr eller senare
www.gbg031.se
känner ingen som hoppat av skolan i din ålder som inte fått slänga bort tid på det senare i livet, då det ofta är ännu jobbigare då man ser sina vänner slippa gå på skittråkiga lektioner utan istället jobba och tjäna pengar eller plugga något de tycker är kul.. tycker det låter som en dålig ide helt ärligt.. men självklart går det att klara sig utan.. beror ju på vad du är ute efter i livet.. ingen skam i att knega med ett vanligt "skit" jobb om man är nöjd med det, man kan ju fylla sin fritid med en massa kul ändå liksom och vissa trivs ju t.o.m inom industri och liknande.. eller så har du enorm tur eller enorm drivkraft och lyckas utan utbildning, det är ju inte helt omöjligt heller.. men visst, är du verkligen så skoltrött att du vet att det kommer gå totalt åt helvete om du försöker plugga så gör som hansel säger.. försök hitta ett kneg (inte helt lätt men det går om du verkligen ligger i) och ge dig ut på en lång resa, fundera på vad du vill göra med ditt liv o.s.v när du hittat ett mål och en drivkraft så kan du ju börja skolan då, blir hundra gånger lättare om du vet vad du kämpar för det lovar jag.. min dystra prognos, helt utan att känna dig, är dock att du kommer hamna i ett riktigt trist och jobbigt arbetslöshetsträsk under en lång tid, vara pank, uttråkad och kanske självdestruktiv om du har en fallenhet för att berusa dig ofta.. så det brukar se ut för folk som gör det du ska göra enligt min erfarenhet.. men hey det är ju bara inom min umgängeskrets så vem vet, kanske inte brukar se ut så..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
fan mannen ja sitter i samma sits som dig just nu, haft knas i skolan sens 4:an faktiskt och nu sitter jag i IV, men om ja inte klarar IV eftersommarn så hoppar jag av! ja förstår med vad du menar när du säger att du inte pallar. Hoppas d löser sigför dig o mig brushmuzh pzz
omg.. tänkte göra en sån här tråd idag. Har haft samma sorts skolgång som dig. IV och hela köret :P jag började snacka med morsan igår att jag inte orkade med skolan. Nu har hon fixat så att jag ska komma in på industi! :/ Men de tänker jag inte göra. Jag har helt enkelt inte lust eller ork att ens försöka fixa skolan. Inte nu iaf. Har också undrat vad man kan göra om man inte går i skolan, vad för jobb man kan få mm.
I'm a relatively respectable citizen. Mutiple felon perhaps, but certainly not dangerous.
få inte upp ert hopp om sjyssta jobb.. visst kan ni ha tur men de jobb ni har störst chans att få är nog mc donalds och burgerking.. enda ställen jag kan komma på där det är riktigt lätt att få jobb som ung.. till och med jobb som städare kräver ofta erfarenhet och/eller B körkort.. men kan ni tänka er vad som helst så är det ju inget fel med att jobba på donken nåt år och resa ett tag eller så, donken kommer iallafall med högsta sannolikhet få upp er ambition för utbildning..
man kan väl inte få några speciellt prestigefyllda jobb. Däremot kan du hoppa på nåt jobb och jobba dig upp, eftersom det är den enda chansen att nå framgång utan utbildning (eller utan de rätta kontakterna). Det förutsätter ju givetvis att man tycker jobbet är kul. Men jag fattar ändå inte. Jag menar, har ni som säger att ni är så jävla skoltrötta jobbat sammanhängande nångång? Nu snackar jag inte om att hjälpa farsan att hugga ved, utan att gå upp 6-7 varje morgon för att gå till ett kneg (som kanske suger), vara där 9 timmar och sen komma hem för att vara helt keff? Om ni tycker det är jobbigt i plugget för att ni behöver tänka, hur jobbigt blir det inte när ni både måste tänka och förmodligen göra något fysiskt krävande samtidigt? Så länge ni vet vad ni gör är det ok, men tänk på att om ni väljer att plugga upp senare så har ni jävligt många poäng framför er för att få ett slutbetyg. Plussa på att nya lagändringar innebär att folk med gymnasiestudier kommer gå före komvuxbetyg, samt att ni måste försörja er samtidigt som ni pluggar upp, alt ta lån. Fan era liv har inte ens börjat än, ni har chansen att skapa era egna förutsättningar. Vad ni än väljer, tänk långsiktigt.
Yeah!
hehe kollade nyss på en najs film där dom startade sin egen skola där dom bara slappade och festade! :D nån som är med och startar en sån? :D
I'm a relatively respectable citizen. Mutiple felon perhaps, but certainly not dangerous.
grejen är som väldigt många inte inser när de går i skolan och förstår sen när de har gått ut skolan är att ni senare i livet kommer inse att ni inte vill jobba som telefonförsäljare, städare, vaktmästare osv. ni vill kanske ut och resa eller se världen men vart fan ska ni få pengarna ifrån? och om ni bestämmer er för att plugga så måste ni betala för material och ni måste gå flera år efter ni är 20 då ni ska njuta av livet! jag önskar jag hade tagit samman mig lite mer under gymnasiet så jag hade sluppit problemen jag har nu. lär er av andras erfarenhet. ni behöver inte tycka det är roligt med skolan utan bara gör det! tänk på er framtid. ingen annan kommer göra det åt er! ........ ps. jag vet att jag låter som en gnällig morsa eller lärare , men det är det enda jag har att säga liksom :) gör inte som mig och en del andra och strunta i skolan!
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"
äh du klarar dig utan gymnaise betyg, hur många är det som tilslut blir det som dom utbildade sig i gymnasiet till..?? kanske inte får bästa jobben i början mene..
känns som att jag kommer sitta i din sits om 1 år, ska börja IV om någon månad typ.. skoltrött som fan!
HEY! File sharing is a crime and I'm not going to be anally raped just so you can listen to Usher!
Hangaround
2006-11-09 02:03
Att hoppa av skolan är idioti om man inte har andra skäl än att man är "less". Dock förstår man inte det förns man sitter där 35 år gammal och söker städjobb.
Hangaround
2006-11-09 02:16
Nej det är inte omöjligt. Och man kan leva sitt liv och tjäna en bra lön på snickar, byggar, installerar yrken osv. Det är mera valmöjligheten och säkerheten man får. Men sen är det ju som det är idag. Man måste ha toppbetyg för att kunan få annat än diskarjobb osv.
om du tycker skolan e jobbig så kommer du aldrig palla ett riktigt jobb. bit ihop o sluta gnälla.
NBS - Nothin' But Skillz
men han kanske är trött på hela konceptet att just PLUGGA! kanske inte riktigt trött på att gå upp tidigt och åka/gå bort till skolan, sådär.. utan trött just på att PLUGGA, precis som mig..
HEY! File sharing is a crime and I'm not going to be anally raped just so you can listen to Usher!
i feel you . :|
- men nog om dig nu.
du slipper inte undan att "plugga" om du inte fixar dig nåt jobb med repetetiva arbetsuppgifter. så vill du stå vid ett rullband o montera shyt resten av livet så varsågod. om inte, bör man nog överväga "konceptet att plugga".
NBS - Nothin' But Skillz
Hangaround
2006-11-09 02:33
men han kanske är trött på hela konceptet att just PLUGGA! kanske inte riktigt trött på att gå upp tidigt och åka/gå bort till skolan, sådär.. utan trött just på att PLUGGA, precis som mig.. Fan nu är det till och med så att jag kan säga "Dagens Ungdom". Känns lite svårt att verkligen vara sååå trött att plugga vid 16 års ålder. När man kör alla stora prov osv i 3:an då är man verkligen skokless.
okej men dagens ungdom, haha nu tog du i lite.. Tänkt på att saker hemma kan förstöra för ens ork att plugga? inte? för mig har det..!
tycker du ska ta tag i det och gå igenom skolan, för de blir inte så lätt att få jobb sen om du inte ens gått gymnasiet. och om du inte ens klarar av IV linje på gymnasiet så kommer du nog dö av stress, chock och hjärtattack när du ska ut och jobba sen.
haha
Hangaround
2006-11-09 02:49
SegiRoten P16 ...saker hemma kan förstöra för ens ork att plugga? Ja det är nog sant. Har varit i samma sits. Men då handlar det väll inte om att man är skolless på plugg? Det har väll mera med den psykologiska biten att göra. OM det är så, då kan jag förstå. Rätta mig om jag har fel.
nej kanske inte handlar om skolless.. eller på sätt och vis.. men nu tännker jag inte sitta och klaga på mitt liv (det får jag göra en egen tråd till) men jag kan säga att saker som är på G i min omgivning har fuckat min koncentration i skolan totalt. Men min syo konsulent skulle fixa fram någon form av distans plugg och lite sånt där, det här året, har ju skrivit å Sabbats år.
måste vara hårt
Hangaround
2006-11-09 03:14
nazkar P19 Fixa en spark åt mig=)
Sluta sno folks ägodelar ditt jävla ÅKE!
Om maioriteren har klarat av skolan så varför skulle du ha mer problem med de, det blir vad man gör det till..
Music is my boyfriend!
jag behöver en cykel, hellst en dam cykel, ska fungera, max 400:- jag är helt jävla trött på skolan jag med, gick dock inte iv, går samhäll men fy fan :( 11 år i skolan, aja 1½ år kvar sen ska man ta ett sabbatsår o chilla som fan ett tag o skaffa ett jobb, hoppas någon vill ha mig 4 dagar i veckan:P palla jobba 5 nu :D
Forumsignatur:
hatar denna tråd :( man typ vet att man e förlorad då
Vill du jobba på mcdonalds tills du blir 65 så.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta
Min kompis brorsa hoppade av efter nian, han tjänar kulor så de skriker om det i Norge som lagerarbetare..Brodin1 P17 Leta jobb i Norge, typ som lagerarbetare. Dra dit med en kompis så delar ni på hyran, bensin till bilen o.s.v.
jag har skrivit en roman om att man inte ska hoppa av skolan (i vardagsfilosofi i en tråd där) läs det era idioter som funderar på att hoppa av. Sänn så är jag övertygad om att många av er nötter som slarvar bort skolan på mellanstadiet och aldrig fixar till det och har fortsatta problem i gymnasiet med stress osv, allt det handlar tror jag, om att ni förmodligen har adhd. det behöver inte alls innebära att man är agressiv och helgalen, utan att man har större svårigheter än "normala" att tex koncentrerar sig på att läsa något som man tycker är tråkigt eller onödigt att lära sig, behöver mkt motivation, inlärningssvårigheter, inte för att man är dum i huvet, utan för att man helt enkelt inte kan fokusera sig på en sak så länge och för att man blir mkt tröttare än andra när man har adhd utan medicin. Stress är vanligt bland adhd:are, uppenbarligen lider ju trådskaparen av det. Jag tycker att du ska kräva av din skola att få tala med en skolpsykolog, berätta om dina svårigheter, kan dom något så kommer dom förstå på en gång vad det handlar om och se till att du får hjälp med att organisera upp din skoltid. Och även om du nu inte har adhd, behöver ju inte alls handla om det, så har skolan ett ansvar även för dom elever som inte har diagnoser eller misstankar om något sånt, dom som har svårigheter måste få hjälp. (vet dock inte om det gäller gymnasiet eftersom jag bara har jobbat upp till högstadiet.) Hoppas inte nån såg d här som en diss, jag anser inte att det är något fel med att ha adhd, tycker bara d e tråkigt när man ser folk som så uppenbart har det, som hade kunnat underlätta sina liv om de visste om det och fick lite hjälp.
och jag menar heller inte att alla med dom är svårigheterna har adhd, men något problem har de ju iaf, annars hade det inte blivit som det blivit.
kolla ams.se och under "arbeten utan krav på utbildning"! där kan du ju hitta jobb, sånt skitsnack om att man bara kan få jobb på donken och BK stämmer inte. kolla runt lite, jag har polare som jobbar på både förskola och lager och har ingen gymnasieutbildning.. good luck! AI!
K.I.S Killaz In Suits
men jag måste också påpeka att någon gång måste du nog läsa upp gymnasieämnena. sad but true.. AI!
K.I.S Killaz In Suits
Palla! Går IV1 Redan vill jag hoppa av. Vilket liv! Visst inte direkt kul att bara vara hemma men vafan.. Palla inte plugget. Är så jävla skoltrött.. ;S Hur är det för er andra då?
Producent
2006-11-09 12:58
Om du inte skulle klara av det, så skulle det inte hända dig. Jag har haft struligt hela skolgången, började skolka när jag var 8 år, de försökte tvinga mig till obsklass när jag var elva, började gå på lektioner när jag var 13, började kämpa när jag var 14 och det var svårt. Men jag kom in på gymnasiet på reserv på annan ort och klarade alla ämnen utan att få något IG, lägg där till att jag har dyskalkyli också. Går du gymnasiet får du arbeta 3 år mindre i arbetslivet, om jag fick välja skulle jag hellre studera hela livet än arbeta. Ledig varje helg, korta dagar, gratis mat, hänga med kompisar och lära sig nya saker. Jag har studerat efter gymnasiet och har ändå svårt att få jobb + att jag har mycket erfarenhet. Imorgon ska jag börja mitt nionde jobb på ett år och då har jag änd varit utan jobb sen februari. Tänk på att det har aldrig varit högre arbetslöshet bland akademiker än vad det är nu. Men jag har ändå 3 kompisar som har hoppat av gymnasiet och fått jobb. Men det är genom kontakter från sina föräldrar. Men de har också varit utan jobb i perioder och studera på komvux är ännu tråkigare än gymnasiet + att då måste du kanske ta studielån och de pengarna måste du betala tillbaka. Mitt råd är att stanna i skolan men om du inte gör någon nytta kan du lika gärna sluta och göra något annat men kolla att du har jobb först.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
hmmz.. tröök =( Haft problem sedan femman med skolan. Massa skit har det varit. Men sen är det så att mina lärare inte uppmuntrar mig att gå i plugget de trycker ner mig ist, för att hjälpa.. helt sjuka :S Hmmz..
fråga 1.. vad har eran skolkning med brodins att göra ?? typsikt whoa alla vill vara coola å skryta aja vidare till sak// hoppa av skolan börja på folkhögskola när du är 18 år mycket roligare inte massa cp störda lärare å fjortisar över allt lr så söker du ett lagerjobb eller något där kan du tjäna ca 150 kr i timmen + eller -.. och det där snacket med att det är omöjligt att få jobb om man inte gått i skolan är rent ut sakt skit snack för alla som vill kan få ett jobb med eller utan kontakter.. men svenskarna är ett mesigt folk och har altid varigt kommer alltid att vara.. tex: klagar på amf för att man inte får några jobb?? man kan få jobb hur lätt som hälst om man är berädd att ta vilket jobb som hällst.. även om det inte är bra betalt så är det pengar !!! det är ju mer pengar än att ligga hemma å glo på tv
Vilda Västern// Clark Kent//
Don't be a fool, go to school
That's my mother you're pissing on.
Cuntlick P1: haha! lager, mc d sak samma.. total skit jobb.. förskola kan väl vara nice kanske om man gillar det.. min poäng var att man har noll valmöjligheter.. men visst du har rätt, de kanske till och med kan få jobba bort sina liv på ICA.. helt underbart ju.. yazer: att slita i norge ger bra pengar men det är knappast ett liv värt leva nån längre tid.. vet du vilka fullständigt vidrigt tråkiga jobb det handlar om? det där pallar man ju ett år max asså.. dock en bra ide om man bara vill ta sabbatsår för efter ett år med att packa fryst fisk lär ju svenska skolan kännas som paradiset på jorden.. även en bra ide för nån som vill jobba ett halvår och sen dra ut och resa ett tag..
hmmz.. jadu, det handlar nog inte om att vara cool ska du se. Jag själv vet mkt väl om att man kan få jobb utan utbildning. Man kan gå efter mkt bra erfarenheter också. Men de blir inte bättre om folket ser ner på en, istället borde man uppmuntra till skolan åå stötta en. Eller har jag fel? :S
Jo, men det kanske inte är så lätt alla gånger. Innerst inne så vill man ju det, men det funkar liksom inte ändå. Jag skulle vara jätte stolt om jag klarade skolan. :)
BattleBaey: vad med skolan är det du inte klarar? kan inte tänka mig att du kan komma på en enda anledning som det inte finns en lösning till om du bara vill och är beredd att kämpa lite.. är det för att du har inlräningssvårigheter, adhd, dyslexi o.s.v så snacka med skolpsykologen och syon och be om att få extra stöd.. är problemet lathet så ligger ju allt på dig, ryck upp dig och inse att man måste slita lite här i livet.. är problemet mobbing så försök få byta skola.. o.s.v enda anledningen jag kan komma på där det inte finns så mycket du själv kan göra är om du har väldigt svåra problem hemma som hindrar dig rejält.. jag har t.o.m kompisar från missbrukarhem som klarat skolan så får vara ganska grova problem om jag ska köpa det.. i grund och botten ligger problemet, antagligen jag vet ju inte, hos dig själv och det är förmodligen bara du som kan ta tag i det.. anledningen till att du inte skolan är kanske att du tänker hela tiden att du inte klarar det.. det är sjukt hur mycket ens egen inställning kan ändra saker och ting runt om en.. problem som verkade stora innan kan ibland krympa ihop till pytteformat när man börjat tänka på rätt sätt.. sätt upp mål för dig själv kanske, fira till det när du når dem och ryck på axlarna om du misslyckas.. sålänge du gjort ditt bästa right.. jag ser inte ner på er som hatar skolan och vill slippa det, var exakt likadan själv men ni bad om råd och då ger jag goda råd istället för att försöka linda in dem..
Mepp, inga svårigheter. Men mitt liv har vart i kaos i tio år efter det mår jag inte bra i mig sj. Men jag försöker stå på mig men ibland går det inte. Jag har dåligt tålamod och aggresionsproblem. Rapp i käften åå lärarna gör det inte mkt bättre. :S
gå folkhögskola istället.
syumoan akoinwe!
ooohh, vad jag längtar tbx till skolan... oseriösaste tiden i era liv, ta vara på det!
I was surrounded by powerful entitys of angelic emergence