I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med aktier & fonder tack.

Övrigt - Blandat

2006-11-03 11:43

Hjälp med aktier & fonder tack.

Hejsan!

Jag hade tänkt börja lära mig lite om aktier/fonder och allt sånt så jag kan lite när jag ger mig ut i arbetslivet. Om ni har tips/trix eller någon bra hemsida som behandlar området på ett nybörjarvänligt sätt så hade det varit skitfint.

Det jag främst behöver hjälp med är följande:

• Vem ska man vända sig till?
  • Skillnaden på olika typer av investering
  • Fonder/aktier + fördelar/nackdelar
Tack på förhand!

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2006-11-03 12:02

2006-11-03 12:52
Däjm. Tack så mycket Hpnotiq!
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2006-11-03 13:08
Hpnotiq is for the people

2006-11-03 18:30
axier?
you know i spell girl with a B

2006-11-03 18:44
  • Vem ska man vända sig till?  Din bank, eller www.avanza.se www.nordnet.se . Det finns en hel del olika internetbanker.
  • Skillnaden på olika typer av investering. Vet inte riktigt vad du menar här, men det är ju olika beroende på vilka branscher du investerar i. Kan du inte så mycket så gör du klokast i att investera i lite fonder medan du lär dig mer om specifika företag, deras konjunkturkänslighet osv.
  • Fonder/aktier + fördelar/nackdelar Fonder är generellt säkrare då du oftast får riskerna spridda bättre. en fond är typ som en aktieportfölj som du investerar i, medans aktier är enstaka bolag du investerar i. Aktier innebär ett större risktagande, men å andra sidan en potentiellt större vinst. Om du investerar i aktier så ska du sprida riskerna på olika bolag och branscher, så att du inte sitter i skiten om tex. telekombranschen skulle gå åt pipan och du sitter med bara tele2aktier.

2006-11-03 18:45

NORDNET! www.nordnet.se

2006-11-03 19:14
Tack så jättemycket allihop! Öven eyegasm som ändrade rubriken!

Fortsätt gärna tipsa. Om ni skulle ha frågor så får ni gärna använda denna tråden =)