Brygga vin hemma
Jag och en polare gjorde det en del under gymnasietiden, drack det mesta själva och krängde lite grann när folk ville ha. Nu är jag fattig student igen och till och med Castillo de Gredos på bolaget börjar kännas påtagligt i plånboken. Så nästa vecka köper jag en vinsats och dammar av dammejanen. Grejen är att jag tappat massa know-how som jag samlade på mig under gymnasiet. Minns att vi mätte alkoholhalten till runt 17% och landade på en kostnad runt 20 kr/liter när det var färdigjäst o klarnat, och att det rent av var fullt drickbart utan läskeblask. Nu vill jag ha alla tips så jag slipper göra några halvpissiga satser innan det blir bra. T.ex - vilka märken är bra? Minns att vi köpte nåt som kallades Rulles Sjudagarsvin när det var bråttom, nån gång köpte vi en jävla plastbytta med essenser och hade i.
- Hur mycket socker till 25 liter? Tror vi hade drygt 6 kg.
- Hur viktigt är det att rengöra dammejannen kliniskt, med fancy rengöringsshizznit?
- Hur får man ut den absolut sista kolsyran på bästa sätt? Jag brukade ställa skiten i sängen och studsa den upp och ner, det gick åt helvete mer än en gång.
- Har någon provat "turbojäst"? Ska tydligen kunna boosta alkoholhalten rätt bra...
Tack på förhand!
Tuna? Tuna is worth NOTHING!
|