I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jobba i Köpenhamn?

Övrigt - Blandat

2006-10-23 14:37

Jobba i Köpenhamn?

Satt och funderade lite på det här precis..

Vad är det för löner där? Är det som Norge att man drar in grymma summor eller är det som Sverige ungefär?

Hur lätt är det att få tag i bostad? Hur går man till väga?

Sen om någon har några jobbtips så är det bara att holla back :)

"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2006-10-23 14:43
skatten är mycket dyrare i dk men du drar in mer pengar per månad, men bo i malmö och jobba i danmark det kommer du tjäna mer på
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-23 14:51
Men man betalar ju inte skatt där om man inte är skriven där?

Alright... trots att det är pissdyrt med bro osv?

2006-10-23 15:11
Kontrast

Skatten är högre, dock har du mer i lön, så du kommer nog ändå tjäna mer på ett danskt jobb än ett svensk.
Det är dessutom lättare att få jobb i Danmark, plus att det finns fler jobb.

Däremot håller jag med ovanstående skribent, bo i Malmö och pendla.
Ett pendlarkort kostar satan men det kan du få betalt av din arbetsgivare i vissa fall.

Vad jag har fattat är det svårt att hitta schyssta lägenheter i Cph som inte är pissdyra.
Standarden för hyresrätter är långt under den svenska (många danskar har flyttat till Rosengård jag har hört).
Min förra chef t.ex. hade ingen dusch i sin skitdyra lägenhet, fick duscha i en balja på jobbet.
Dessutom får du köpa kyl, frys och spis, har jag för mig, de tar man med sig vid flytten..
<br>

2006-10-23 17:32
_Rookie
Fan.. kollade upp det där nu, Danmark/Sverige funkar inte så jävla bra... Alltså, man måste betala dansk skatt om man jobbar där, även om man är skriven och bosatt i Sverige.. fuckat.

På tal om jobb ja.. hur fixar man det liksom? Hehe..
Vad kan en svensk (ej så dansk-förstående) jåppe som jag jobba med i Köpenhamn?
Snackar ju flytande engelska, till skillnad från danskarna, så det kanske hjälper.

Usch fy fan, låter ju pissdåligt det... :/

2006-10-24 14:34
Tips på bra jobb då folk?

Tjänar nu 125 i timmen i Sverige.. så jag vill helst tjäna mer än det så klart..

2006-10-24 14:42
Kontrast

I Danmark är det mer lappar i fönster-stilen än i Sverige, dessutom mer ruljans (stavning?) än i Sverige..
Vad det gäller danska språker så är det lugnt, svenskar ser det som ett betydligt större problem än danskar..
Jag fattade aldrig vad mina chefer sa men om du nickar med så kommer du en bra bit.
De inser snart att du är mer koncentrerad på antingen hur deras adamsäpplen rör sig eller deras bröst, och då börjar de snacka engelska.
<br>

2006-10-24 14:56
_Rookie
Okej.. men det känns ju sådär att åka ner dit och chansa på att få ett jobb :/

Alright, jo det löser sig väl då.. har inte lika stora problem med danskan som andra upplänningar vill jag tro.

Haha okej :D

2006-10-24 15:10
dra till helsingör och sälj sprit annars verkar vara en stor hit. stora svarta löner tror jag :P fast inte lika spännande som köpenhamn kanske :P
SKU - SKU - SKULASON!

2006-10-24 15:54
Kontrast: Kom över till Finland i stället.
Still in the bridge

2006-10-24 16:41
kontrast som tidningsutedlare i danmark så har du ca 150 svenska i timmen så dom flesta jobben har jävligt bra lön iofs så har dom 38% skatt tror jag..pendlar kort kostar 1700 eller nått sånt e inte säker men kolla på www.ams.se du lär kunna hitta jobb i danmark där finns alltid nått :)

2006-10-24 17:04
du kan alltid söka via bemanningsföretag som typ www.academicwork.se och www.studentconsulting.se

att det är "studentjobb-sidor" spelar ingen roll ljug ihop en utbildning , strunta i att fylla i, eller börja plugga så löser sig den biten. flickvännen bor i malmö och jobbar i köpenhamn på ett jobb som hon fått av academicwork och jobbet betalar tågkort.

2006-10-24 17:15
Clydisch
Det hade jag gärna gjort.. om någon följde med :)
Vad ligger lönerna på där förresten?

Figge
Ojdå, låter ju bra det... tack :)

mike_
Låter kanon det.. pluggar hon eller "låtsas" hon plugga?

Ska kolla upp det iaf!

2006-10-24 17:18
hon pluggar, jag däremot, pluggar inte men fick jobb av studentconsulting på ett lager i arlöv. jag kör truck. kul... tja helt ok.

lönerna på hennes jobb är ca130 dk i månaden men med lite omräknande kom hon fram till att hon fick 95 kr/timmen efter skatt (sek)     

2006-10-24 18:50
har räknat lite baklänges på kärringens påstående om hur mycket hon får i lön och har kommit fram till att dom har ca 40% skatt där (tror nån skrev det så det bör stämma). med 40 % skatt är iaf. 130*0.4=52 --> 130-52=78 78*1.25 (dk till sek) = 97.5 kr

2006-10-24 19:28
mike_
Ah okej, truck på lager har jag funderat på.. men har inget truckkort, fick du av företaget eller hade du innan?

40% skatt? Absurt...

Jo men då tjänar hon ju helt ok ändå!

2006-10-24 20:17

Skaffa en karriär istället? Bara idioter som jobbar.

PUNGEN SKA MED IN ANNARS KAN DU GLÖMMA DET!

2006-10-24 21:39
Kontrast: Beroende på förstås, men typ 1300 - 1600 euro i månaden.
Still in the bridge

2006-10-24 23:22
flyttar till kopenhamn om drygt en vecka. vi fick tag på en stor lagenhet som vi ska dela på 4 pers och hyran på den ligger på 10.000/m. sen ar det en skon deposition på 15000 men du får nog rakna med deposition hur du an ska bo. Det gick ganska fort att hitta lagenhet, vi fick tag på en och var overens med tjejen vi skulle hyra av men hyresvarden ville inte ha några icke-danska medborgare(!). Det finns nagra schyssta hemsidor. kan forsoka leta reda på nån.
från januari hyrs det ut fler lagenheter an vad det gor nu dock.

lar dig det danska siffersystemet och sok jobb på nån bar eller nåt, det verkar finnas gott om jobb på barer just nu iallafall. danska språket vanjer man sig vid ganska snabbt, tanker man logiskt sa ar allting valdigt likt svenska blandat med lite engelska ord.

2006-10-24 23:23
glomde saga att vi sen fick tag på en annan lagenhet på två veckor och efter lite mailkontakt gick det som smort. sen har vi lite vanner och flickvanner i danmark som kan hjalpa till med sånt vilket såklart underlattar en hel del.

2006-10-24 23:26

2006-10-24 23:27
"bolig" heter lanken du ska klicka på t.v.

lycka till!

2006-10-25 01:26
kontrast
truckkort fick jag av företaget som för övrigt är vårt älskade ICA. detta truckkort är dock inget riktigt truckkörkort som funkar att använda ute på vägar och så men man får en slags utbildning och ett slags certifikat så det är bra ändå. man tjänar för övrigt helt ok där också. jag har grundlön på 103 spänn, sen jobbar man på ackord och är man inte helt vilse så kan man glida upp på runt 130 i timmen (genomsnittet ligger där). sen är det 50 % ob på kvällar 100% på helger så man kan göra fina pengar om man är sån.

2006-10-25 03:09
den-där-läppen
Låter nice det där...

Men jobb är prio 1, sen kommer bostad... Fast om det är så dyrt och omständigt som folk får det att låta så får det kanske bli Malmö då :)

mike_
Oooh, vill också få truckkort :)

Ah nej, men det är lugnt.. tänkte inte trucka på vägarna, heh.

Låter ju faktiskt helt ok det!

2006-10-25 13:58
Bamse
Vad har du för jobb då förresten?

2006-10-25 21:33
du ska bo hos mig, bitch! :-)

2006-10-26 16:09
Haha chea...

Iaf, det är jobb jag är ute efter i första hand!

Helst bra betalt och helst betalt reskort malmö/cph :)