I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att bli vegetarian

Övrigt - Blandat

2006-10-18 08:49

Att bli vegetarian

Ja som rubriken säger.. Jag funderar på att bli veg, Jag har hört att man kan bli magsjuk av det dom första veckorna stämmer det ? Vad är plus och minusen med det? Sen gärna nåra chilla vegetariska maträtter hade inte varit fel. Vad kan man äta som vegetarian förutom böner och sallad?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-18 08:58
testa att va vegeterian efter andra dagen när min polare skulle käka på folketskebab så gav jag upp den planen.
Tror inte att man  bara kan sluta tror på någon form av trappa  typ kött 6 dagar i veckan istället för 7 och sen 5 osv
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2006-10-18 08:59
Okey, det låter ganska vettigt.. Tror det stämmer ganska bra att man inte vill missa kebaben...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-18 09:00
The_passenger P17

anledningen att du funderar på det`?
"du är inte en stor hund, du är mer som Toto, du har inga pengar"

2006-10-18 09:00
Äh. Vadå trappa ner, vad är det för trams? Det är inte samma sak att sluta äta kött som att börja. Och vadå magsjuk? Har du levt på en diet endast bestående av kött? Jag slutade tvärt för tio år sedan och det gick alldeles utmärkt.
shake it!

2006-10-18 09:01
tahoma, det verkar mer chill typ.. har hört att man mår bättre, är pigggare och lever längre.. det är tillräckligt med andlednignar enligt mig

2006-10-18 09:09
ok.
"du är inte en stor hund, du är mer som Toto, du har inga pengar"

2006-10-18 09:31
jag slutade tvärt, fuskade typ med en köttbulle två gånger första månaden, sen va jag färdig med kött
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2006-10-18 09:35
jag slutade tvärt också, inte haft några som helst besvär, viktigt att du lär dig vad du ska ersätta köttet med näringsmässigt dock.

2006-10-18 10:17
Det är ju snarare tvärtom! Jag har varit vegeterian hela livet eftersom mina föräldrar är det. På senare tiden har jag och morsan börjat äta mer kött och så och jag ännu mer kanske.
Så nu kan man nog inte kalla sig veg längre och jag blir rätt kass i magen om man t.ex. äter biff och den inte är tillräkligt välstekt.

2006-10-18 10:18
Jag menar det är ju knappast så att du blir magsjuk för att du inte äter kött :-S Man blir ju magsjuk när man äter något som inte är bra för än eller som man inte äns mage är van vid.

2006-10-18 10:33
Asså det med magen är typ att om jag äter böner och sånt som inte magen e van vid typ så får man gaser och sån skit

2006-10-18 11:15
The_passenger
Ja, man fiser rätt bra som veg.

Passa dig för att äta bönor och linser som inte är tillräckligt koka, äter du mycket sånt är smärta total efter några timmar.

Att sluta tvärt är inga problem rent fysiskt, däremot mentalt kan det kanske vara det.

Hehe, men om du inte vet vad man kan äta för mat förutom bönor o sallad, ska du nog tänka över ditt beslut.
Jag har skippat köttet i 10 år, 1,5 av dem även mjök o ägg, jag har aldrig haft problem att komma på rätter.

Köp en kokbok, det är ett enkelt tips.
<br>

2006-10-18 11:19
som de flesta andra vegetarianerna i den här tråden slutade jag också tvärt - utan nåra som helst problem.
kärleken till pengarna är roten till problemen.

2006-10-18 11:34
likaså här och har varit det i 11år snart och det har funkat utmärkt.. men som sagt kolla gärna upp va du måste äta för att få i dig rätt mängd protein och b vitaminer osv.. sen blir livet en dans på rosor ;)

2006-10-18 11:40

magsjuk? nej du kan nog vara lugn
jag slutade tvärt för 6 år sen. i dom första 3 åren var jag vegetarian sen gick jag över till vegan.

angående plus och minus så vet jag ärligt talat inte om det finns några minus. kanske en chans till vitaminbrist om man inte äter rätt!? och plusen. ja dom kan du ju i princip räkna ut själv.

www.vegan.nu där kan du hitta rätt mycket bra recept.

"kan jag säga att jag snusar till polisen eller kommer dom blir arga då?" - jirno P18 (15)

2006-10-18 13:56
Tycker att det är rätt överdrivet från de flesta som äter kött att man t.ex. skulle få vitaminbrist om man inte äter kött och har fått  frågan många gånger om jag äter kosttillskott eftersom jag tränar så mycket eller extra vitaminer... Jag har aldrig behövt använda det någon gång.

2006-10-18 13:57
Klart att det inte är bra att äta saker som inte är färdigkokta, men är det bra att äta rå blodig biff...

Det är rätt så logiskt

2006-10-18 14:01

Slutade tvärt, gick nästan utmärkt. Det är lättare än vad man tror att sluta äta kött. Sök efter vegetariska/veganska recept på stora nätet, finns massa gott. Ta reda på allt som ersätter kött och ersätt kött med det. Finns soja, tofu, olika slags bönor, quorn osv. Magsjuk ska du nog inte bli. Kanske lite gasig, men inte magsjuk.

Tvinga inte dig själv bara. Känner du för att ta en keba i början, så gör det om det känns rätt. Processen - att gå från kött till veg - kan vara lång/svår för vissa. Men fint att du vill i alla fall.

Lycka till!

paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2006-10-18 14:05

kan bönor osv verkligen tävcka proteinbehovet?
människan blev intelligent efter att hon började äta kött för proteinets skull.

däremot så tycker jag inte om kött själv, är typ semivegetarian, ej självvalt. tycker kött är gott ibland men att det är ofräscht 
Femme fatale

2006-10-18 14:13
har hört att man mår bättre, är pigggare och lever längre

Jag har hört att man dör en tidig död om man inte äter åtta äpplen per dag, börja med det istället.

Varför skulle du bli piggare av att ändra ditt protein intag?

2006-10-18 14:23

det räcker med typ att fixa ihop kikärtor och sesamfrö, vips!, du har fullvärdigt protein!

det finns så mycket som kan ersätta kött så det är liksom ingen grej att sluta äta kött!

don't watch me, watch tv!

2006-10-18 14:25

jag beställer ofta vegetariskt ute fastän jag äter kött. det är godare många gånger..

är det samma typer av proteiner då som i kött? eller är the same shit? födolära är inte min grej.
Femme fatale

2006-10-18 14:25
Amar

"människan blev intelligent efter att hon började äta kött för proteinets skull"

Asså utveckla? Vilken undersökning visar det?

Tror knappast att det bara är bönor, finns ju hur mycket som helst man kan äta. De 17 åren som jag var vegeterian så led jag knappast av något proteinunderskott iaf...

2006-10-18 14:28
LordErnst. det är något jag sen länge har haft för mig. inte så att jag läst det nyligen och fått aha-upplevelse.

vi behöver ju proteiner och de är de som sätter igång kopieringen av DNA.t och utvecklandet av det.. jag kjanske har fått det helt om bakfoten, det kanske är en varndrandemyt men it makes sense somehow
Femme fatale

2006-10-18 14:35

Men jag förstår inte riktigt hur du menar blev människan i sig intelligent av att äta kött eller är de som äter kött smartare än dom som inte gör det eftersom att det är bättre protein i kött?

Sedan så måste jag än en gång säga att jag när jag bara var vegeterian inte kände någon skillnad från nu när jag äter kött... varken piggare, smartare eller bättre på någonting överhuvudtaget... snarare sämre eftersom matsmältningen tar längre tid när man äter kött...

Jag tror inte och det är knappast bevisat någonstans att man mår, blir eller vad som helst bättre på någonting genom att äta kött... snarare tvärtom isånnafall eftersom kött lättare medför diverse sjukdomar som salmonella osv...

2006-10-18 14:36
Slutade med röttkött direckt. Sen åt jag typ fisk och kyckling i två veckor sen slutade jag med det oxå. En månad senare hade jag oxå slutat med kaviar och ägg. + att jag e laktosintollerant :D
There is no way to peace and love, peace and love is the way.

2006-10-18 14:36
inte för att de bakterierna har just med det att göra... men det är iaf mycket lättare att kött bär med sig olika bakterier...

2006-10-18 14:40
LordErnst. nej jag menar inte att vegetarien skulle vara mindre intelligenta. Jesus..jag menar i människan utveckling, inte din, utan att människans avancerade intelligens som ART slog i blom när hon bötrjade äta kött, eftersom proteinet hon fick i sig satte igång processer i skallen.

nbåt sånt, väldigt ointellektuellt skrivet av mig men jag kan inte kasta fram någon källa här. jag menar att proteinet i köttet var förutsättrningen att det skaulle ske reaktioner i skallen ev det slaget, bl.a. inte ensamt.
Femme fatale

2006-10-18 14:41
jag blev veg för någon månad sen, jag trappade ner i två veckor inna. mår fett bra och är mycke piggare nu..

Be Healthy yall!
Wordlife no doubt baby

2006-10-18 14:44
Känns ju väldigt skumt att bara för att människan började äta kött så avancerade vi i evolutionen... Det finns det garanterat inga upplägg för och låter bara skumt...

Varför tror du det om jag får fråga?

2006-10-18 14:53
LordErnst. jag tror det bara eftersom proteiner är grundläggande för processer i anlagen. de är de som ser till att reaktioner och processer sker. och jag skrev INTE BARA DÄRFÖR men at tdet har haft sin betydande roll. av vad jag förstått och trott
Femme fatale

2006-10-18 15:01
Aja där är vi av helt olika uppfattningar jag tror att det hade gått precis lika bra om människan inte hade börjat döda en massa djur och äta dom. Eftersom man inte får något underskott av proteiner om man är vegeterian och äter mat som en vanlig människa dvs normalt.

Som jag skrev någon gång tidigare så förstår jag inte att många av er som äter kött tror att man får i sig mindre vitaminer och proteiner osv genom att inte äta kött... jag tror snarare att man får i sig minst lika mycket eller t o m mer vitaminer... eftersom man har en så varierad kost. Med varierard kost så drar jag alla lite över samma kam... men jag tror t.ex. att de som är vegeterianer oftare har bättre koll på vad man stoppar i sig än vad folk som äter kött har. Just eftersom dom måste ha det.

2006-10-18 15:25
"Aja där är vi av helt olika uppfattningar jag tror ..."

tro kan man göra. men om det finns forskning som med hjälp av empiriska tillvägagångssätt pekar på motsatsen tippar jag att det inte håller med "jag tror".

något liknande det amar skriver har jag också läst, att kött har spelat någon typ av roll för människans utveckling. men visst, mitt minne kanske sviker. det finns dock alltid google. eller biblioteket.

2006-10-18 15:33
LordErnst
ja men snälla rara alfahane. jag är inte SÄKER? jag har sagt att det är möjligt att jag fått det om bakfoten..
Femme fatale

2006-10-18 15:33
slutade också tvärt men började samtidigt också äta hundra gånger mer. När man inte riktigt har koll på vad man käkar och försöker bygga kosten på typ sallad så blir man vrålhungrig hela tiden. Haha.

Anyway, varit vegetarian i några år nu och vegan i två omgångar och det funkar hur bra som helst. Några återfall i början men inte mycket att snacka om.

Det där som folk snackar om kebab är så himla sant. Saknar kebab och korv - en korv med bröd liksom. Finns iofs sojakorv men det går ju inte an ifall man är vegan.

Kul att du funderar på att "konvertera".
Lycka till!
http://www.kortfilmsfestival.se

2006-10-18 16:01

2006-10-18 16:02

Jag har varit strikt vegetarian sen trean på lågstadiet, jag har aldrig suttit inne med några som helst kunskaper kring näringsämnen och dylikt, och det har aldrig varit några som helst problem.

En kille jag känner ville däremot äta kött igen, efter att ha varit vegtetarian i 10år, men det funkade inte just eftersom att han blev magsjuk av köttet.

2006-10-18 16:18
jag slutade cold turkey för något år sedan, blev lite mjuk i magen men inte så mycket mer.
Min familj är typ veggo och har vart sen jag minns så har väll fått ganska bra kost på köpet så mamma har hjälpt till mycket med vad jag ska äta.
Funderar på att köra vegan stuket men orkar inte lära mig allt om det än =)

Det enda jag saknar är en riktig köttfärssås med rödvin som kokat i någon timme eller två men bara enstaka tillfällen.
Rock out with your cock out!

2006-10-18 16:54
fredros_nukklz P25

A tro kan man göra och eftersom amar också bara trodde så formulerade jag mig också så... Du verkar också bara tro själv eftersom det är något som du hört men inte vet något om. Google är alltid en säker källa.... bra där!

Amar

Det är inte meningen att vara sur eller så överhuvudtaget, men som vegeterian så tar man åt sig om någon skriver "människan blev intelligent efter att hon började äta kött för proteinets skull." Sedan så har du förklarat varför... så vi behöver ju inte älta det igen...

2006-10-18 17:25
LordErnst. detta visar bara hur lite du förstår  min poäng, hur kan du ta det personligt+jag sa inte att du i nutid skulle vara dummare, jag sa att människan som art gjorde sina framsteg bl.a. genom att börja äta kött. av vad jag hört pga att proteiner sätter igång processer i hjärnan.

förstår du skillnaden? dessutom hade jag ingen källa så jag sa ju att du inte ska ta det för seriöst efetrsom jag inte kan backa upp det jag hört...

kom igen
Femme fatale

2006-10-18 17:40
att tro att människosläktet hade utvecklats "precis lika bra om människan inte hade börjat döda en massa djur och äta dom" skiljer sig en aning från att "tro" att man har läst något.

det är absolut möjligt att hitta relativt bra källor genom google eller någon sökmotor, ja.

2006-10-18 17:56
annay

Vet ej varför jag saknar kött ibland, men det är sant som du säger så fort jag tänker på att det faktist är kött blit jag äcklad som fan

2006-10-18 18:00
åffer Plus: Folk har något att skratta åt.
Minus: Det är inte nyttigt att bara äta grönsaker och sånt, du kommer se ut som en anorektisk 12-åring.

aldrig hört talas om stärkelse och kolhydrater i pasta, potatis, korn osv..?

tycker personligen jag går upp i vikt om jag äter för mkt kolhydrater. sen så kan man ha helt olika kost beroende på hur man vill ha det. om man bara käkar ångkokta grönsaker så är det klart man tynar bort :)
Femme fatale

2006-10-18 18:00
Annay. Dom tre vanligaste orsakerna man till att väljer bort kött är väl att man tycker att det är omoraliskt att döda och äta djur, för hälsan och miljöns skull. Sen finns det väl dom som inte äter kött för att dom tycker att det är ofräscht men jag skulle tippa på att det är en minoritet.

The_passenger. Som många andra här slutade jag tvärt med kött, hade inga som helst fysiska problem. Inte att ge upp ägg och mjölk heller för den delen.

Googla recept+vegetarisk så får du massvis med träffar.
Bra initiativ förövrigt. bigup
All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2006-10-18 18:01
haha jo kanske... men jag slutade ju inte äta kött för att det smakade äckligt, har nog med det att göra.

2006-10-18 18:03
YoL. alltså det jag tycker är ofräscht är just för att det handlar om kroppsdelar. själva grejen är så motbjudande egentligen på något vis. men jag har inte dåligt samvete om jag skulle äta kött för just djurets skull. Vi är inte de enda predators på denna planet, man äts och blir ätuppen. nu har vi ju en frivilja och alternativ så vi slipper äta kött.
då är det ju självklart fint att folk kan värna så mycket om djur.

så jag kan nog säga att det inte är för djurets skull i sig, utan astt det är ofräscht och att det finns minst liak goda vegetariska alternativ.
Femme fatale

2006-10-18 18:04
Fråga SunTzu. Han kör vegkost med pepparbiff som basmat.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2006-10-18 18:04

jag älskar grönsaker, pasta och annat, så att kött tom är överflödigt, här hemma petar jag bort rätt mycket kött.

om jag nu äter kött så måste det vara extremt genomstekt, annars påminns jag bara av vad jag äter. ett djur. på så vis kanske jag borde rannsaka mig själv.
Femme fatale

2006-10-18 18:09

Vegotips till sthlm!

Gå till maxigrillen vid björns trädgård och beställ en Mora Special. Det är en sojakorv inlindad i ost, med bröd!

paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2006-10-18 18:09
annay

Man kan ju tycka om kött men ändå välja att inte äta det.
Jag har varit vegetarian i 4½ år, men saknar blodpudding (faktiskt) och mammas pannbiffar som fan ibland. Men jag väljer att inte äta det för att jag inte vill ta del i köttindustrin som man hör en massa skit om.