I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tre rätters middag!

Övrigt - Blandat

2006-10-12 21:30

Tre rätters middag!

På lördag ska jag och mina syskon hålla i en tre rätters middag för våra föräldrar.

Jag uppskattar så många förslag på rätter som möjligt!

Som ni kanske förstår så ska det vara en förätt, en varmrätt och  en efterrätt.

Så vad skulle passa tror ni? :)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-12 21:34
förrätt

rostat bröd i skivor , 1 bröd delat på mitten så det blir 3kant , sedan tar ni och skala räkor och hackar dill. kör det i creme fraiche och lite majonäs, gräddfil. Det blir väligt gott till brödet.

FÖÖÖR GOTT ! :D

Barn förgiftades på förskolekalas Drack kopparförgiftad saft - småbarnen kaskadkräktes rakt ut över bullbordet.

2006-10-12 21:35
Du kan börja med en lätt Canapé med nån god ost till förätt, och till varmrätt nån saftig köttbit och avsluta med Glass och hallon!

2006-10-12 21:37
jordgubbar med vispad grädde som efterrätt.
Barn förgiftades på förskolekalas Drack kopparförgiftad saft - småbarnen kaskadkräktes rakt ut över bullbordet.

2006-10-12 21:38
Ohh det låter gott...

Några mer förslag?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-12 21:38
emil-_- P17

den förrätten är hur underbar som helst! :D

2006-10-12 21:39

Måste ju vara nått mer än bara jordgubbar och vispadgrädde..
plus att det finns inte så mycket jordgubbar nu!

2006-10-12 21:40
barbiedoll: vi kan äta det under den kristallklara stjärnhimmlen.

2006-10-12 21:40

Real-quality: Haha tänkte samma sak som dig..

Men brorsan föreslog äppelpaj? Men det har vi ätit rätt så mycket här hemma den senaste tiden så det kanske inte skulle uppskattas så mycket?

2006-10-12 21:42
Efterrätten som min bästa Sara gör:

Kiwi, banan, olika bär, random frukter i en form, riv en massa vitchoklad o strö över frukterna, in i ugnen tills chokladen har smällt o får en liten krispig yta!

voila! o servera med glass.. underbart gott!
Maybe sometimes, we feel afraid, but it's alright <br> The more you stay the same, the more they seem to change. <br> Don't you think it's strange?

2006-10-12 21:44
Gaby: OOHHH, det lät hur gott osm helst! Något tips på någon speciell vitchoklad sort?

2006-10-12 21:47

hm brukar köpa den lite dyrare sorten på Ica bara.. känns lite mer classy hehe... mega enkelt o gott som sören..

Maybe sometimes, we feel afraid, but it's alright <br> The more you stay the same, the more they seem to change. <br> Don't you think it's strange?

2006-10-12 21:50
Ok som det ser ut just nu så lutar det mest åt:

Förrätt: emil-_-'s förslag

Varmrätt: Hmmmmm?

Efterrätt: Gaby's förslag

2006-10-12 21:58
affrantryffeltårta
(15-20 bitar)

Botten 3ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
Rivet apelsinskal ½ apelsin
200g smör
225g Marabou mörkchoklad
3 dl vetemjöl (180 gram)
100g valnöter

Saffranstryffel

0.5g saffran
2 dl vspgrädde
400g vit fazerchoklad

Garnering: Valnötter dopade till hälfen i choklad.

Ugn 200º C, 12 minuter
Botten:

Vispa ägg och socker pösigt, smält smör och den mörka chocklade på svag värme, låt svalna lite grann.
Vänd ner mjöl, smörchokladen och valnötterna i sockret och äggen.

Kläm fast ett bakplåtspapper i en form med löstagbar botten. Grädda 12 min, 200 grader. Låt kallna

Tryffel:

Koka upp grädde och saffran, drag från platan, bryt ner den vita chockladen, låt smällta. rör om till en slät smet,
låt svalna och häll över den på bottnen. Garnera med ev valnötter.
Bullar o mjölk är fan det bästa som finns.

2006-10-12 22:01
Varmrätt

Moule Marineri (stavas inte så men liknande iaf)

Musslor kokade i en redd vitvinssås med sharlottenlök. servera med persilja och friterade pommes frittes. Kör man dom i ugnen blir dom sega o mjuka. inte alls lika gott.
Bullar o mjölk är fan det bästa som finns.

2006-10-12 22:05
Emil, aaah du bjuder? :)

2006-10-12 22:23
Gaby F22

Det din bästis gör kallas Gino, ;)

en annan god efterätt som e god e ju creme brulè inte alls svår att göra men folk tror det å blir impade :p

Annars ngn good pannacotta i någon nice form,snyggt vinglas tex? med typ vitvins gelè ovanpå? eller massa färska bär bara oxå enkelt att göra..Smaksätt den med lime eller ngt gott..

bara att kika in på www.tasteline.se orkar inte skriva ner receptet på båda,men dom e simpla.. speciellt pannacottan.. men den enda skillnaden mellan dom är att du gör som ett pannacotta recept först,sen till brulèn vispar du bara äggula och socker tjockt å vänder i pannacotta "smeten" å in u ungen i en form med vatten  i 110 grader  tills smeten e fasst.  enkel plätt..

Varmrätt. jadu om jag skulle bjuda min familj på ngt så skulle det bli kött eftersom vi älskar kött :P bara att köpa ngn fin oxe köra den hel,inte dumt så får du den sådär perfekt röd/rosa innuti. 65 grodor brukar jag köra,, till det ngn god så typ  tryffelsås om du har Budget ;p annars bara  dynga ihop en fet pepparsås å köpa bakpotatisar som du delar på längden å kör i ugnen tills dom e klara,på med lite salt/peppar och färsk timjan e fresh...

annars om du vill bjuda på kykling så har jag ett fresh tips om man gillar gorgonzolaost ;p

Dela alla fileèr nästan rakt igenom spar lite så man kan vika upp dom utan att dom lossnar. sen tar du och bankar ut dom  så dom blir tunna,lägg plastfolie först,sedan lägger du ut fillerna 2 och 2 typ.. sen gör du en Gorgonzola färs med en filè och MASSA gorgonsola. fördela den i mitten  av "Raden" med bankade filèr, sen rullar du ihop skiten så det blir som en korv :) Kör låg temp 110 grader ganska länge tills dom e klara.. Mkt gott å dom kommer tycka det ser ballt ut :) gör en basilika creme eller ngt gott till detta.. Basilika,Creme Fresih, Salt peppar. Gott å enkelt...
--------------
Over :)

Klaga inte på stavningen
jag gick hotell och resturang...Där fick man inte lära sig ngt :D bara att laga mat å stå å svettas i kök å bli totalt missanpassade^^
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."

2006-10-12 22:28
Glass med ostbågar till efterätt.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2006-10-12 22:29
Förätt:

köp Mozarella ost å skiva. Server skivad mozarella ost med hackad rödlök å basilika blad över. Till detta ska finnas olja  å balsamicovinäger.

Varmrätt:

Hemmagjord lasagne. Hitta ngt gott lasagne recept på nätet.

Efterätt:

Välj ut ca 5 olika frukter å gör som en fruktsallad i en form. riv sen över vitblockchoklad å strö över formen sen ställer du in den i ugnen tills chokladen smällt server sen som det är eller med vaniljglass.

Detta bjöd min mamma mig på för några helger sen å det sitter fortfarande kvar så sjukt gott:D

2006-10-12 22:31
gino it is ! cool..

pannacotta är också lätt o så är de förberett innan gästen/rna kommer..

2006-10-12 22:31
en bra grej är annars att göra relativt enkla grejer, fast med sjukt bra (och förmodligen) dyra råvaror. då smakar allt bra!
http://soundcloud.com/mega-drive

2006-10-12 22:41

Brinnande pepparstek med västerbottenpotatis

Ingredienser: 800 g oxfilé

2 schalottenlökar

2 msk grovmalen svartpeppar

1 msk grov salt

2 msk smör

6 cl konjak

2 cl sherry

1,5 msk fransk senap

4 dl tjock grädde

2 dl kalvsky

salt

Potatis: 4 bakade potatisar

2 ägg

100 g västerbottenost

1 dl crème fraiche

persilja, dragon

salladslök

salt och peppar

haricots verts

lök

smör

Gör så här: Baka potatisen i 200 grader i ca 45 minuter. Pressa i bunke (utan att förstöra skalen) och blanda efter en liten stund med ost, crème fraiche, kryddor, fint skuren lök och hackade örter. Spritsa eller fyll tillbaka med sked i skalet och gratinera i ugn. Man kan förbereda detta någon timme före servering.

Stycka fyra rejäla köttbitar i form av tournedos. Dessa rullas i peppar och salt och steks i smör runt om. I med den hackade löken. Slå i konjak och sherry. Flambera. Lyft sedan upp köttet och i med sky och grädde. Koka ihop i en vid kastrull eller i en traktörpanna. Smaksätt med senap och salt i slutet och låt köttet värma sig en stund före servering. Mixa och smaka av. Det ska finnas hetta, men inte på tok för mycket. Här passar i stort sett alla kokta eller smörslungade grönsaker till, men lite lökfrästa haricots verts är aldrig fel.

Rekommenderad dryck: Ett rött vin.

GOTT!!
.,--..

2006-10-12 22:49
Varför inte friterad glass? Det är gott.

2006-10-12 22:50
Milanese Veal Cutlet With Fresh Tomato Topping

This dish can be served simply with wedges of lemon, or with a topping of fresh tomatoes as I have done here. The tomato topping is found much more commonly in the summer when tomatoes are at their peak.

4 Veal Cutlets With Bone Left In

2 Eggs, Beaten

1/2 Cup Fresh Breadcrumbs

1/2 Cup Butter

Salt And Pepper

For The Topping:

3 Cups Small, Ripe Cherry Tomatoes, Washed,

Dried, And Cut In Half

1 Clove Garlic, Peeled And Minced

2 Tablespoons Olive Oil

Salt & Pepper

3 Tablespoons Fresh, Chopped Parsley

Mix the topping ingredients together in a small bowl. Set aside. Trim away any fat and pound the cutlets to less than ½ inch thick. Dip them in the egg, and then dredge them in the bread crumbs, pressing down to make sure the crumbs stick, and shake them gently to remove excess.
In the meantime melt the butter in a skillet large enough to contain all 4 cutlets at once. Once the butter is very hot, add the cutlets. Cook quickly, turning once so both sides brown. Do not overcook, as the cutlets should remain tender and light pink inside. Serve with a scoop of the tomato topping on each cutlet.

2006-10-12 23:03
barbiedoll: självklart , tid o plats ;D

2006-10-12 23:03
flamberade bananer och vaniljglass!!!!!!!
.,--..

2006-10-19 14:26

Förrätt; 

Avokado med Skagenröra.

ta en avokado och skär den på häften, ta sedan ut "kärnan".

i hålet som blir kvar häller du i skagenröra och sedan häller du på några droppar citron, sen är det bara att hugga in!!

Lätt,Snabbt & Supergott!

2006-10-19 14:28
Efterrätt som Gaby F22 skrev...

"Kiwi, banan, olika bär, random frukter i en form, riv en massa vitchoklad o strö över frukterna, in i ugnen tills chokladen har smällt o får en liten krispig yta!

voila! o servera med glass.. underbart gott!"

ett tips är att strö över kokos och sånna där mini-maränger
*och det blir plötsligt ännu godare*

2006-10-19 14:31
Vanilj pannacotta som efterrätt kanske.. Låter lagom svårt o e lagom lätt! :)
Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!

2006-10-19 16:00
Som emil-_- sa som för rätt, varmrätt, hmm.. fläskfile med klyftpotatis? Efter rätt, kanske nån glass eller något :)

2006-10-19 16:39
avsluta med en Choklad mousse,är bra fasst det dödar typ :D blir för kraftigt för min smak.
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."

2006-10-19 17:24

man kan aldrig få nog av chokladmousse
Femme fatale

2006-10-19 17:25
alltså det är ju luft med chokladsmak. :D
Femme fatale