Är en Sverigeturné genomförbar efter USAturnén? [tjäna cash]
Jag gjorde ett försök med detta förra året, inte en turné men att genom samarbeten fixa spelningar. Det funkade ganska bra, om ändå i väldigt liten skala men jag tänkte plocka upp det här ett par steg och satsa på en omfattande Sverigeturné.
Konceptet är enkelt, om du jobbar nånstans, pluggar nånstans eller känner folk på klubbar, caféer, bibliotek där de skulle kunna vara intresserade av en spoken word/musik/rap show så fixar du helt enkelt ett gig och får 20% av arvodet. Ju mer jag får, desto mer får du.
Jag har redan skickat ut ett hundratal mejl till olika ställen och tänkte att det mejlet kunde vara en bra grund att stå på när ni presenterar idéen för vem det nu är som skulle kunna vara intresserad. Så här ser det mejlet ut:
- USA-turné med konserter från Los Angeles och San Francisco till Chicago, New York och Washington DC.
- Tre släppta skivor och en musikvideo.
- 3:a i Poetry Slam SM 2005 (Rinkebylaget).
- En festivalturné med Riksteatern.
- Otaliga shower på skolor, klubbar, teatrar, caféer och bibliotek i Sverige.
- Uppmärksammad av P3, DN och TV4.
Detta är några av de sakerna som Jag, Emil Brikha har åstadkommit hittills. Ändå känner de flesta i Sverige inte till mig. Jag finns där estradpoesin möter musiken, där rytm möter ord, där melodier möter känslor. Just nu befinner jag mig i New York och har ungefär två månader kvar av min turné över den Nordamerikanska kontinenten. Turnén är planerad, bokad och genomförd av mig själv med hjälp av Internet, telefon, e-post och Google. På samma sätt har jag tänkt genomföra en Sverigeturné och så småningom även en Europaturné. Planen var enkel. Efter att ha trampat vatten i Sverige i många år och inte riktigt kunnat genomföra de planerna och drömmarna jag haft så bestämde jag mig helt enkelt för att sälja allt jag äger, säga upp min lägenhet och se vart livet kunde ta mig. Det tog mig till USA och den här omfattande turnén. Med alla mina ägodelar nerpackade i en resväska bestående av en laptop, en keyboard och lite kläder, bokade jag en biljett till San Francisco och därefter tog allt raketfart med uppträdanden på legendariska platser som Green Mill lounge i Chicago och Bowery Poetry Club på Manhattan i New York. Nu vill jag se om jag kan bli ”profet i mitt hemland”. Du har fått det här mejlet för att du på något sätt varit inblandad i något jag tidigare gjort i Sverige eller för att du på något sätt arbetar med musik, teater eller andra kreativa ämnen. Detta är en invit, en uppmaning att direkt eller indirekt bidra och se om en Sverigeturné är genomförbar för min del. Jag vill uppträda på skolor, teatrar, bibliotek, caféer. Överallt där kultur och skapande krafter finns och är öppna för nya intryck och uttrycksformer. Den 29e november kommer jag tillbaka till Sverige, med Stockholm som bas. Min tanke är att då under vårterminen 2007 genomföra en rikstäckande turné med min poesi och musik. Eftersom jag befinner mig i USA just nu blir telefonsamtal en smula dyrt så fram tills den 29e november nås jag på den hä
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)
|