I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Utlandssvenskar

Övrigt - Blandat

2006-10-06 08:10

Utlandssvenskar

I brist på givande sysselsättning just nu så tänkte jag att en tråd för whoa-användare som förnärvarande är bosatta utomlands kunde vara på sin plats. Vore spännande och ytterst intressant att höra vad ni gör, hur ni bor och hur länge ni varit där? Kul om ni även har en bilddagbok att visa.

Även ni som nyligen kommit hem eller spenderat en längre tid utomlands får gärna bidra med era erfarenheter.

Jag själv pluggar filmproduktion i Santa Barbara, Kalifornien och detta är min första termin.

Hit it!

California, knows how to party!

2006-10-06 08:42
Schysst var i Santa Barbra med några polare innan sommaren, maj för att vara exakt.
Sjukt kul.

Min syrra bor där som också har Whoa förresten. Hur som helst många av hennes polare pluggade film också. Kanske träffade någon du pluggar med?

Plus att jag lite egna polare där. Var bor du? IV?
Minns du när vi åkte tåg? Du tittade ut genom rutan och jag moonade. Folk trodde vi var tvillingar!

2006-10-06 08:55
Heh, inte helt omöjligt. Spännande.
Jag bor på westside om downtown, så inte IV. Vet inte riktigt om jag orkar med det, nöjer med mig en cykeltur till skolan och sen taxi till IV på helgerna. Går på SBCC.

2006-10-06 08:59
Marcus o Linda heter två av dem som gick något med film. Näee IV är lite skräpigt. Min syrra o hennes polare bodde precis brevid city college- SBCC. Vet inte vad det området kallas.

Men har en polare som bor i IV. Rätt kul när det kastar ut soffor o tänder eld på dem.
Minns du när vi åkte tåg? Du tittade ut genom rutan och jag moonade. Folk trodde vi var tvillingar!

2006-10-06 09:04
Har en Linda i en av mina klasser, hehe. Tror området kallas Mesa.

Ja, IV är sjukt. Fester i varje hus.

2006-10-06 10:41
hade varit soft om ni kunde skippa förkortningarna så man kan hänga med i vad ni pratar om :P
SKU - SKU - SKULASON!

2006-10-08 07:33
Hehe. IV står för Isla Vista och är där UCSB ligger, och även där det är mest och galnast fester.

Hm, någon mer?

2006-10-08 11:22
Jag bor i Paris. Eller nu ljuger jag egentligen. Bor ca 3 mil utanför, i Marne la Vallée sen januari. Jobbar på Disneyland i en butik på  ett av deras hotell. Bor i en lägenhet som jag delar med tre personer på ett av Disney's residens. Det är alltså ett inhägnat område (det är typ som det låter, ett fängelse. Man måste visa jobb-ID för att få komma in) med en massa hus där det bara bor folk som jobbar på Disney, helt galet på somrarna. Fest varje dag.

Det är roligt i alla fall, för de som vill lära sig franska är det ett hett tips då man lär sig hur fort som helst.

Nån bilddagbok har jag inte men det finns en del bilder på min blogg för den som vill.

2006-10-08 13:03
KarlKadaver Vad gjorde du där? Jag hade aldrig vågat åka bort ensam sådär när jag var 15. Jag var liksom livrädd förra sommaren när jag åkte hit själv första gången. Hehe.

2006-10-08 15:52
Inte så "utomlands" men jag flyttade till Danmark (söder om århus) i feb. Cyklar för ett lag där. Jobbar lite på olika lager också.

Trivs självklart =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-08 15:59
Bor i Thailand sen maj i år. Försörjer mig på internetpoker, softar mest annars gör inget speciellt. Mest glad över att slippa stockholm just nu, speciellt när hösten börjar närma sig. Njuter av livet så gott det går. Just nu e jag i Kuala Lumpur på semester från semestern :)

Planerat att stanna typ till april nästa år om det inte blir några strul med visum och liknande.

2006-10-08 16:07
wackcent din jävla glidare haha! fett skönt ju. själv drar man till kanada i december för att plugga web design ett år. de ska bli så jävla skönt!
"Im known as an ape in the jungle, cause if i see somethin i like thats yours then im takin it from you"

2006-10-08 16:18
Uh, blir alltid lika ångerfull när jag läser sånt här.

För ca 2 år sedan hade jag erbjudande om att åka till Japan och jobba. Jobbade redan på distans där, på ett företag som heter Kaspersky Labs - Allt tack vare goda kontakter.
Självklart fick jag kalla fötter när det började bli allvar, det plus att jag träffade en tjej här.

Nåja, ska inte klaga, jag har det bra nu med, men självklart finns "what if..."-känslan där. :)
Blir att åka dit nu i vår och besöka en av mina bästa vänner som flyttade dit för 1 vecka sedan istället. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-08 16:28
Fuck vad jag vill flytta utomlands igen... Thailand är ju så soft!

2006-10-08 16:32
 kleton

packa väskan och åk ;)
går dessutom komma undan rätt billigt i dom här länderna... tror att jag även om min nuvarande karriär skulle gå åt helvete kommer försöka bo här åtminstone den kalla trista delen av året.

Har längtat flera år efter att få komma bort, väldigt nöjd att ha fått en sån superchans nu detta året.

2006-10-08 16:39
wackcent P22

Har spenderat mina två senaste vintrar i Asien, det är ljuvligt...

Just nu pluggar jag dock, och får jag mina 14 000kr från mitt gamla jobb, så åker jag en sväng till Thailand i vinter...LÄTT!

2006-10-08 16:41
...samtidigt lockar dock andra länder med, Brasilien, Peru, Egypten bl.a.

Men mina ambitioner är trots allt att jobba som internationell dokumentärfilmare, så förhoppningsvis kommer man att leva med att resa och filma...

2006-10-08 17:22
Jag pluggar spanska i San sebastian med 3 polare. Vi ska vara här i 13 veckor. Vi surfar,krökar och pluggar. Holla om ni är i närheten så kan ni crasha i våran lägenhet
AIK

2006-10-08 19:01
flytta till berkeley i 98...flytta till maui i 99....tillbaks till sve 2001, tillbaks till berkeley i 2002. plugg high school. gjorde klart high school, borja college i new hampshire. just nu e pa college i atlanta
www.myspace.com/youngivy<br>
tro mej, jag är skitduktig på att rappa

2006-10-08 19:26
bodde i milano i 8 år.
"They criticise us for how we are but then they want to dress and eat like us. There is a bit of envy."
- Alessandro Nesta

2006-10-08 21:58
maria_n F19

Haha. Låter cool. Hur fick du jobb där?

oscar_ P47

Vad hade du för sysselsättning där?

2006-10-08 22:02
lattja me livet, skämt åsido, bodde där med familjen tills jag va 8 år. så italienska är väl mitt modersmål kan man säga, bröt ganska härligt som i en gudfadernfilm när jag kom till sverige med guldlockar och vit hy. folk trodde nog att jag skulle gå till rekordboken som yngsta hobbyturk hehe
"They criticise us for how we are but then they want to dress and eat like us. There is a bit of envy."
- Alessandro Nesta

2006-10-08 22:05
ja är nyligen hemkommen från Spanien där ja har varit bosatt i 2 år. där jobbade jag på en restaurang och pluggade spanska

2006-10-08 23:14
oscar_ P47 synd bara att dagens kultur satsar hårt på att ta din tittel haha

2006-10-08 23:27
haha ja det är ju förjävligt. men de ja älskar mest är när alla turkar köper italientröjjor o glider runt o leker corleoneitalienare när dom i själva verket bara skulle säga wow om jag skulle säga nåt i stil med "jag ska bajsa på din mammas navel" på italienska.
- Alessandro Nesta

2006-10-09 00:14

Soopa-Fly

hur arrangerade du dina studier i usa? vad kostar det osv? vore schysst om jag kunde få lite tipps, för det verkar grymt kul.

2006-10-09 00:28
Soopa-Fly

undrar smma som ovanstående

2006-10-09 00:40
väntar med spänning på Emil_Brikhas caps-lock-inlägg som borde komma snart.
Snus är de intellektuellas drog.©<br>

2006-10-09 00:43
innan det kommmer ska jag tillägga att jag absolut inte menade något illa mot invadrare utan att det var en komisk grejj jag snappade upp under vm i sommras. vore sjukt korkat av mig o snacka skit om invandrare då jag själv varit det. punkt o slut om den saken
- Alessandro Nesta

2006-10-09 01:22
DaBBe P18 & Som-Om P19

Jag började med att kolla om det var möjligt att fixa allting själv t.ex. visum, ansökningshandlingar och dylikt men det slutade med att det skulle ta för mycket tid, och tid var inte det jag hade mycket av då jag gick sista året på gymnasiet. Så jag kollade runt med några organisationer typ IBS och Kilroy. Fick bäst kontakt med IBS och bestämde mig för att ansöka efter att ha kikat igenom alla deras skolor. IBS tar dock rätt mycket extra har jag märkt, så om jag åkte nu skulle jag kanske fixa själv. Men det är ruskigt mycket papper som behövs göras i ordning. Till amerikanska ambassaden hade jag med mig säkert 10 papper som skulle vara på pricken korrekt i fyllda annars var det bara gå hem igen utan visum.

Ville först plugga i NYC men sen eftersom jag inte varit i Kalifornien innan ville jag pröva något nytt. Det var även bra mycket billigare än NYC. Där jag går nu kostar det ca $2300 för 1 termin, vilket är jan-maj eller aug-dec typ. Sedan är det boende och sådant som tillkommer. NYC kostar det dubbla typ. Hehe. Nåväl, jag trivs som fan här på västkusten så det är värt det priset jag betalar nu hursomhelst.

Ett tips är att vara ute i god tid iallafall. Sedan när du letar boende/oavsett vad du söker i respektive stad så kolla Craig's list. Är kär i den sidan, haha.

2006-10-09 01:43
Bodde i Ayia Napa Cypern i 5 månader och jobbade som bartender.
Fett soft!
CAMPIONI!

2006-10-09 03:19
nope morehouse college just nu.... gor en besok termin. jag går egentligen på dartmouth college...ivy league baby!

2006-10-09 04:30
maria_n F19

Det later jakligt roligt de dar fan natt sant skulle man hooka up !

sjalv sa ar ja bosatt i Los angeles just nu narmare bestamt Venice, borjar jobba pa kontor imorgon (kanske tisdag for imorgon ar de Columbos day) ,ska scanna in dokument och gora om de till pdf ,later inte sa svart far se hur det gar.

2006-10-09 08:36
jag har träffat goodfellas syrra.

respekt.
Nu har jag bytt forumsignatur till denna.

2006-10-09 08:39
cliff drive heter området vid skolan där du hängde förresten goodfellas. Linda är äcklig och marcus är världens roligaste individ.
Nu har jag bytt forumsignatur till denna.

2006-10-09 08:56
utter P20

Haha, sweet as hell! Linda är... sexy? foxy? neeeeeeej! haha!

2006-10-09 09:32
Utter>> Ja visst fan, Cliff drive heter det...Ja Marcus e riktigt skön! Bor han fortfarande där? Jag tycker Linda e rätt trevlig också hehehe.

Kände igen lite fler från din bilddagbok har dock glömt bort namnen. Göteborgaren o basketsnubben....?

Annars var en av favoriterna där Howie...

2006-10-09 10:09
kul!

Jag bor på Hawaii, pluggar business på Hawaii Pacific University och lapar sol. 
Allt är superbt underbart, vädret kan inte bli bättre, folket är soft, hyrorna iofs dyrast i hela USA, men skulle inte byta bort det mot nånting annat!

mimmil.bilddagboken.se    <--- Bilddagbok full med bilder :)
mimmi - Imma smooth chick

2006-10-09 10:50
Soopa-Fly De annonserar på ams utlandsavdelning med jämna mellanrum, man skickar in en ansökan och sen kommer folk från Disney till Stockholm för att hålla intervjuer.

Bonofide Ja, gör det. Nästa gång de annonserar är nog i januari nån gång, för jobb till sommaren.

2006-10-09 11:08
fan va skoj det hade varit att plugga i usa, verkar vara ett jävla jobb bara :/
SKU - SKU - SKULASON!

2006-10-09 11:54
fan vad ångest att läsa vad alla skriver när man jobbar på ett dead-end jobb och skulle vlija göra något roligare och mer meningsfullt med ens liv..  när alla har så roligt på alla häftiga platser...
-vad e klockan
-va?
-inte vatten ...MILK

2006-10-09 13:35
Jag gör interpraktik i barcelona, jobbar i en grym klädbutik som heter rethink. Fyra timmar per dag, och jag står oftast bakom skivspelarna och scratchar eller dylikt.

2006-10-09 14:34
...well....if we have any whoaiter in the bay area....holla at me

2006-10-09 14:56
Jag befinner mig i dirty south USA..Atlanta. Pluggar film/design/video produktion och njuter av livet har :)

2006-10-09 15:50
Jag ar i torrevieja i spanien har vart har tva veckor imorrn. delar lagenhet med en polare som vart harr en manad. e skont som fan har men lite svalt pa mornar o kvallar men pa dagen e det ca 25 grader.
Bara för att du är paranoid, ska du inte tro att de inte är efter dig

2006-10-09 16:26
Bodde i Finland i ett halvår precis efter studenten...För att bidra lite med mina utlandsflykter...

2006-10-09 18:16
jag bor for tillfallet i barcelona. och jag gor absolut ingenting.
jag vet inte om det ar hur soft som helst eller bara lamt men nar jag tanker efter ser jag egentligen inget fel i det.
jag bor hos min syrra och hennes man. jag akte hit for att hjalpa dom ta hand om deras 3-ariga dotter medan dom ar pa sitt universitet (dar jag for ovrigt sitter nu och laddar ner tv-serier).
det jag gor ar att hamta min systerdotter fran dagis, leka lite med henne, lasa for henne och sadar.
resten av tiden sitter jag pa internetcafèer runt om i stan, gar runt och kollar affarer och sant.
ska aven kopa gymkort sa jag ar buffed nar jag atervander till sverige om ett par manader.
ska anda borja jobba pa citymail direkt nar jag kommer hem om allt gar som det ska sa den har "semestern" ar nog inte helt dum anda.

2006-10-09 18:21
serah holla at me jag e i atlanta just nu...i'm in the west end tho...

2006-10-09 20:20
jag bor i la paz bolivia, pluggar historia pá UMSA. jag kom hit tvá dagar efter studenten 2005 med nágra polare och skulle stanna i tvá mánader, men what the hell har inget bättre för mig i sverige sá jag stannade....and i love it here!!

Skivsamlare

2006-10-09 20:39
Jag bor i pa lorimer i brooklyn, en station efter bedford. Glider mest runt pa dagarna men borjar jobba pa en kladbutik pa lyfayette/houston senare i veckan.

I kvall ska jag till nagra vanner som bor pa metropolitan/roebling i brooklyn och chillaxa pa deras tak, dom har grym utsikt over manhattans skyline, kanske bjuder pa en bild imorrn.

Hej da sverige
fair enough..

2006-10-10 11:14
Kloak P20

jag avundas dig nått så fruktansvärt.
SKU - SKU - SKULASON!