I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Några ekvationsfrågor jag vill veta.

Övrigt - Blandat

2006-10-02 15:45

Några ekvationsfrågor jag vill veta.

Alltså nu är inte det här tråden gjort för att ni skall få göra mina läxa, men låt mig säga de att jag fattar varken läraren eller boken om hur man räknar ekvationer. Därför så hoppas jag att det finns någon där ute med stor mattekunskap som kan skriva "regler" för varje ekvations räkning.

Jag skriver ner olika tal så att ni sedan få räkna ut och förklara varför ni räknade så.

1.
3(y-5x)

Det måste väl vara att man gångra 3 med y och 5x så man får ett svar som 15XY? Om jag har fel, berätta gärna i vilket sammanhang man använder det svaret som jag skrev nu.

2.

-4(7+y)=
Det lär väl bli -14 - 2y antar jag, MEN om det hade stått (7-y) hur hade då svaret blivit?

Sedan kommer det ett tal jag inte hajjar riktigt.

3.

10x+(x+6)*2-3(3-2x)= 10x + 2x+12-12+8x. Varför blir det 8x i slutet?

Alltså, när det är ett tal framför parantes. Är de alltid gånger man kör då? Om det står ett tal med +/- framför parantes. Hur räknas man då?

Det här må låte jobbigt, men jag gör ett försök för att kanske få lära sig något för en gångs skull. Min lärare säger att jag alltid räknar för krångligt.