I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

börja spela gitarr när man är 22år gammal?!

Övrigt - Blandat

2006-09-16 20:27

börja spela gitarr när man är 22år gammal?!

går det att lära en gammal hund att sitta?!

jag vill verkligen börja spela gitarr men har lite dåligt tålamod.. men är det något här som börjat lira vid sen ålder..

och i såfall vad rekomenderar ni att man börjar med bortsett från att köpa sig en gitarr?! hur börjar man som bäst?

bollen är rund och en match är 90 minuter

2006-09-16 20:30
Jag vill också börja lira gura men orkar aldrig sätta mig ner å lära mig...men jag föreslår att du köpen gitarr i någon second hand butik, och sen inhandlar någon slags DVD eller nått med övningar...det tänkte jag göra iallafall..

2006-09-16 20:42

ta en kurs

2006-09-16 20:47
att ha tillgång till gitarr och spela mycket är knepet.

sen kan du kolla tablature på olika låtar osv.. för att träna upp speltekniken!

Är lika gammal som dig och tänkte att jag skulle börja spela piano! så det finns nog chans för oss! :) lycka till
"Har du druckit bärs, din jävla bäver?"

2006-09-16 20:58
ok såg att det fanns någon affär på internet som sålde nybörjar gitarrer för 600kr nya!

så att köpa en DVD med nybörjarlektioner är bäst alltså?

tänker inte gå någon kurs. det har jag inte tid med!

vilket av det mer "vanliga" instrument om man får kalla det så, är lättast att lära sig? gitarr ser ju så jävla svårt ut!

2006-09-16 21:12
nej jag vet inte med dvd grejen men jag känner att det iallafall skulle kunna funka för mig...för nu när jag bara skrivit ut ackord å sånt på nätet sätter jag mig ändå inte ner å spelar...

2006-09-16 21:44
jag vill också spela piano och gitarr!!!!!!!!
vart kan man kolla kurser?

2006-09-16 23:22

fan där här går inte längre.

nästa sommar är det jag som ska hålla i guran runt elden!

2006-09-16 23:23

jag vill kunna sjunga och vara med i ett hett rockband och bli hyllade som fan

I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2006-09-16 23:25
ja vem vill inte det!?

jag vill bli nya dire straits! eller ett coverband av deras låtar men ändå dra in miljons of miljons!!!

2006-09-16 23:27
Känner en kille som började spela gitarr när han var 19 år, idag är han 20; spelar för tillfället i ett band som snart skall släppa en skiva.

Hur lyckades han? Tränade varje dag.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2006-09-16 23:29
vilken jävla snubbe!

är han ett sånt där underbarn som lär sig allt på 2 röda?

såna gillar inte jag... jag vill ju också

2006-09-16 23:31
00BEHAVE P22

Han är fortfarande inte riktigt bra, inte så bra som han vill vara; men han är snygg och kommer antagligen göra så att många tjejer lyssnar på bandet även om de suger.
Men visst han kan spela, han hade en fallenhet för att lära sig spela gitarr, dessutom tränade han flitigt.

2006-09-16 23:48
ok flitigt.. är det typ flitigt som i 5min om dagen eller 5h om dagen?!

vet inte ens om mitt tålamod räcker upp till 20mins gränsen!

är ganska snygg jag med så det kanske räcker?! hoho

2006-09-17 00:04
man måste ju tycka det är kul att lira för att spela bra, och orka öva länge. :) lycka till

2006-09-17 00:25

00BEHAVE  Glöm drömmen fö fan!!!
en gammal fyllehund som du komr alldrig att lära dej ett smack.
det ända du komr att göra runt elden nästa år är att sitta o grilla på en sketen körv!

2006-09-17 00:38
jag började när jag var 22.. köpte en billig stratakopia med en 10w stärkare för att kolla om de gick att lära sig överhuvudtaget.. sen började jag testa mig fram, försökte lära mig mina favoritlåtar, det lät rätt kasst förstås.. men spelade varje kväll, nån timma.. köpte på mig nån effektpedal och lite inspelningsutrustning och började skriva eget.. köpte en dyrare effektpedal, en till gitarr (med bättre micar) började rota i trumprogram på datorn och nu har jag blivit värvad till ett band och jag är förste låtskrivare.. svänger ihop 1-2 testarrangemang i veckan av låtarna jag kommer på, spelar in dem på datorn och skickar runt till de andra medlemmarna

har sedan jag började i december förra året spelat ca 1-5 timmar om dagen och det har gett mycket goda resultat.. om du vill kan jag skicka över några av låtarna jag gjort så ska du få höra att det visst går att lära sig sent (även om man kör självlärd, behöver inga dyra lektioner)
No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.

2006-09-17 00:41
ok ska fan ge mig in i gitarrvärlden.. om du säger att det bara krävs 1år av flitig träning så litar jag på det!!!

misslyckas jag vet jag vart jag ska vända mig!!

-oBalle- du och jag får ta ett snack mellan 4 ögon sen! glöm inte, min första vita helg!

-någon som vill höra en låt, jag tog med mig min gitarr hit!
-men för fan 00behave, vi är ju på kryssning
-någon? gitarr? inte? oBol?

2006-09-17 00:44
oh fan värt att lyssna på! men 5h om dagen, fan det kallar jag tålamod!! ok klart som fan man måste lägga ner arbete, det vet jag men ändå!

någon som kan rekomendera en sida man kan köpa en bra första gitarr? och är en gitarr allt man behöver som nybörjare?

2006-09-17 00:47
ska du spela akustisk eller elgitarr?
No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.

2006-09-17 01:45
asså, de är klart som fan du kan börja lira gitarr nu ooch kan bli bra, om du inte sätter för höga mål på dig själv! Instrument är inlärning som vilken teknik som helst. Ju mer du försöker, desto bättre kommer det att gå! sätt upp som mål att utvecklas så fort som du kan, så kommer du vara en kvalificerad gitarrspelare ganska snart. Jag själv var orolig när ja började spela för att jag var en vänsterhänt med en högergitarr, men ger man sig fan på att det inte är ett problem så blir de inte det, samma sak med att du börjar lira sent.. men iaf:

jag skulle rekommendera att börja lära dig grundackorden. placera fingrarna och dra enkla downstrokes. börja sen träna ackordbyten, och sen träna att anpassa rytmen till dina strokes(där handlar det mest om egen fantasi och rytmkänsla) sen har du iaf kommit igång litegranna med basics
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2006-09-17 01:46
och jam.se brukade ha ganska billiga nybörjargitarrer förr i tiden men ja vet inte hur de står till idag
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2006-09-17 02:06
som sagt ska du köra aukistisk så gå till en secondhand butik dom har ofta riktigt fina gitarrer för priser som t.o.m en 5 åring kan köpa för sin veckopeng...så köper du en stämapparat med...inte begagnad dock för dom kostar inte mer än 200kr...

2006-09-17 02:40
jag tänkte lira akustisk gitarr..  även om knopler kör elgitarr.. men det tar jag sen hehe

ok ska in o kolla lite sidor

en bok? ska man köpa sig en nybörjar bok kanske? det måste väl ändå vare det bästa? för jag kan absolut iiingeting.. ackord, strokes, lillekatt you name it...

2006-09-17 02:49

"vet inte ens om mitt tålamod räcker upp till 20mins gränsen!" - säger väl det mesta om hur det kommer se ut om tio år? Spela för att det är roligt inte för att bli beundrad.

2006-09-17 11:56
haha lirar inte för att bli beundrad.. vill bara kunna sitta hemma efter jobbet o kunna lira lite!

2006-09-17 15:59

allt du behöver finns på nätet, de e bara att hitta de hemsidor du tycker e bäst

2006-09-18 17:24
jag skulle råda dig att köpa en stålsträngad gitarr.. låter mycket roligare.. och om du gillar rock så är det itne särsillt kul att spela på en nylon strängad gitarr
hur mycket pengar har du tänkt lägga ut ?
här är en sjult prisvärd gitarr för 1995:-.. och bättre gitarr än så där behöver man inte..

http://www.jam.se/fattigmans_martin.htm

annars fanns det nån gura där högst upp för under 1000 lappen.. har aldrig testat en sånn men lär va en helt okej gura även det

http://www.jamshop.se/files/items.php?from=menu&cat_1=Gitarr%2C+St%E5lstr%E4ngad

men som sagt mitt råd, köp en stålsträngad även om du köper en billigare..

sen är det väl bara att sätta sig ner och börja spela, finns många sidor med guider om hur tabbar fungerar, så du kan sitta här på internet och lära dig ackord och vad du ska tänka på
i början är det mest bara att försöka lära sig alla ackord och kunna byta smidigt mellan dom
när du kommer längre i ditt spelande är det bra att prata med andra som spelar gitarr för att få ideer om hur du ska hålla händerna, och använda plektrum osv

köp en gura och kom igång, så kan du ju forsätta fråga här om tips vad du ska tänka på allt eftersom

2006-09-18 17:31
Att neka sig själv att lära sig nya saker är samma sak som att låta sig dö. Gå en kurs först, sen kan du ju bara köra på. Sen har du allt du behöver - BRUDAR!
You can't smile if you ain't ready to climb

2006-09-18 17:36
wolfi går att spela stålsträngat utan plektrum också, är schysst om man plockar på stålsträngat
jo smaken är som baken, beror ju på vad man spelar, jag gillar nylonsträngat, tycker det kan låta väldigt bra
men är ju ingen rock gura direkt.. stål är bättre vid brasan

2006-09-19 21:48
kjello P21
du verkar sjukt insatt i detta så man kanske ska ta upp några av dina råd! saken är denna att jag är ingen rocker direkt.. gillar allt men framför allt gammal gubbrock när det kommer till gitarrer... som dire straits ex (även om det är mest elgitarr)

såg den där sidan JAM men när jag skulle pröva om det gick att köpa gitarr så gick det inte.. fel på sidan.. finns det ingen annan butik?

nylon, stål, nylon, stål... som sagt är ingen expert då jag verkligen börjar från NOLL så vad jag vill ha är egentligen bara en gitarr som går att lira någonting på.. vad som helst liksom.. kan börja med en 50kr gitarr som det skulle va så.. men då kanske det är svårare att lära sig?

autocratic F21
sant så sant.. får sätta upp ett A4 på väggen där jag sitter o lirar o skriva "brudar" på.. då lär det inte bli någe probs med motivation! tror dock inte det hjälper mycket med en lektion.. man lär behöva en drös med lektioner!

2006-09-19 22:29
jo kanske att rekomendera... kan säkert låna någon för att pröva på några månader.. sen verkligen investera i en riktig när jag börjar få häng på det hela!!

klart jag inte hoppar på straits på en gång.. ska inte förstöra deras låtar på engång.. får väl göra som alla andra "...lille katt, lille katt"

och just ja, en stämapparat ska införskaffas!

2006-09-19 22:29
Typ onödigt att köpa DVD.
Finns lektioner på youtube och video.google.
Köp en gitarr, lär dig basicackorden och be patient.
o
|\_o
)) \

2006-09-19 22:37

Det här är inte min tråd men jag har de senaste 5 åren sagt att jag ska börja lira gitarr.. så jag flikar in några frågor.

Hur mycket bör man lägga på en första gura egentligen? Second hand säger ni - men hur skiljer man ett fynd från en nitlott?

Sen när man har köpt själva gitarren, hur fan börjar man lära sig? Matar man ackord tills fingrarna blöder? Har guran nån motsvarighet till programmeringens "Hello World" - typ Bä, bä, vita lamm? :)

Liksom så många andra genier är jag vänsterhänt.. hur brukar man göra då? Strängar jag gitarren "upp och ner" eller biter jag ihop och håller den precis som en högerhänt i alla fall?

mensvärk är livets krydda.

2006-09-19 22:41
Sätt igång för fan.. leta upp nån låt du tycker om !

Lär dig nåra ackord, nåra till, nåra till, läs lite tabulatur, and on, and on...
The sky always had little fluffy clouds..

2006-09-19 22:42
du får det att låta enkelt... det gillar jag!
enkelt är alltid bäst!

johanman
varsågod o flika in! alla behöver vi hjälp! jag som trodde att högerhänta va genier, det sa mamma till mig ivarje fall!

stränga om stränga fel!

2006-09-19 22:45
Jag har spelat gitarr i några år.
Jag ger er lektioner för ett dyrt pris.

Jag har en fråga.
Vad för sorts gitarr vill ni spela på?
Finns sjukt billiga nybörjarkit med elgitarr, stärkare, sladd.

(sen om ni inte har råd med plektrum så kan ni börja med såna gratis-triss-skrapare dom har i tobaksaffärer.)
o
|\_o
)) \

2006-09-19 22:48
Själv har jag precis lärt mig Nationalsången och In the jungle :D

Kan dock bara de två >_<
Signatur får rum här

2006-09-19 22:52
vart finns dom billiga gitarrerna? hörde idag på jobbet att det tydligen ska vara lättare att lära sig el än akustisk!

2006-09-19 22:54
Finns gitarrer för 399:-
Vet iofs inte om det är billigt, men andå :)
Signatur får rum här

2006-09-19 23:03
vart?

2006-09-19 23:14
Jag hade tänkt o börja lira nån flöjt,typ nån cool teleskopflöjt, finns det?

Hade vart så ball o dra fram den och veckla ut den som en teleskopbatong och lira råttfångaren eller nåt, finns det såna flöjtar?

jag e helt handikappad när det gäller musik och talang för sådant, men nån som vet och hur man lär sig lättast utan lärare och sånt..
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2006-09-19 23:15
00BEHAVE P22

Elgitarren har smalare hals. Därav enklare :)
The sky always had little fluffy clouds..

2006-09-19 23:24
00BEHAVE det finns nog på jam.se. Sen hittade jag ett fett billigt på blocket.  Står dock ingen info om vad det är för gitarr eller stärkare.  Men det liknar ju en squire strat dock är det nog bara en kopia på en kopia. Kolla runt lite.

Men elgitarr är en bra början. Själv började man ju på gammal hederlig akustisk "barn-gitarr". Liten och behändig. Finns nog kvar här halvt demolerad om du vill köpa för en billig penning ;)
o
|\_o
)) \

2006-09-19 23:28
klaga inte på att det är för sent... du kommer garanterat få slita mer än om du vore hälften så gammal... så länge du inte är 53 så borde det inte va helt omöjligt... du lär väl däremot få räkna med att ha lite tålamod... skillz kommer inte utav sig själv...
What would macgyver do?

2006-09-20 00:05
Fritz P22
ok, har smala fingrar men inte världens längsta men har hört att dom är bra gitarrfingrar så kanske inte spelar någon roll om det blir el eller akustisk!

ville- P0
ska kolla runt men JAM var en djungel som inte gick att bemästra.. sidan funkar heller inte korrekt så blocket kanske är nästa bästa steg!!!

tack men nej tack.. halvdemolerad barngitarr klingar inte fint i mina öron hehe

Pilsner P20
nej fö fan klagar inte för att det är för sent men som sagt, har hört att man har svårare att lära in nya saker efter man fyllt 19.. det var liksom 3 år sen - evigheter typ!
får försöka skrapa ihop lite tålamod.. måste kunna lira gura, så är det bara!!!

2006-09-20 00:08
jag vill va han som kan spela gitarr runt läger elden som alla sitter o lyssnar på, och tycker är hur bra som helst.
yeah so i did what any grown up man would do , i went out like a BETCH!!

2006-09-20 00:14
bombomachides, du menar mig? :)

00BEHAVE kolla musikbörsens hemsida då. Där kan det finnas något om jag inte minns fel.
o
|\_o
)) \

2006-09-20 01:16
du kan till å börja med iaf bli killen på festen som lärt sig tre låtar med enkla ackord... låtar alla kan... lirar låtarna å får brudarna intresserade... sen när nån kommer med önskemål så säger man bara att man är trött å inte orkar spela nå mer...
What would macgyver do?

2006-09-20 05:56
Asså det är aldrig för sent att lära sej. Kolla in www.magnusolsson.com han började när han var 18-20 och är bland sveriges bättre gitarrister. Men man får ha ett jävla driv/engagemang om man skall komma upp i den nivån :)

Själv började jag seriöst när jag var 18-19 det är bara att sätta sej med gitarren och träna tills man börjar fatta hur det funkar.. Jag har aldrig lärt mej nån teori eller sånt utan bara kört på. Det kanske inte är den effektivaste vägen men wtf :)

du kan lyssna lite på mej på www.myspace.com/perwikman

Inte för att jag tycker att jag spelar ens dugligt men iaf :)
???

2006-09-20 11:51

startkit

ok här har vi en elgitarr,, väldigt simpel sådan..

vi snackar hela tjobänget för 1400kr istället för 1700kr

"Behringer Vintager Guitar Pack. Här får du allt du behöver som nybörjare, Elgitarr, förstärkare, gigbag, kabel, axelband mm. Du hittar en gitarr av klassiskt snitt av god kvalitet, en 15 watts gitarr förstärkare med ett rör. "

är det bortkastade pengar eller går det att lära sig lira gura på en sådan?