I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Referat på debattartiklar?

Övrigt - Blandat

2006-09-14 15:13

Referat på debattartiklar?

Hejsan..
Jag ska göra en skrivuppgift från idag tills imorgon. Det är ett referat. (Det här är inte läxhjälp..)
Nu är det så att vår lärare gick inte direkt igenom referat och jag sitter och fattar knappt vad det står i texten. Vi fick 12 jävligt långa debattartiklar som vi ska göra referat på.

Min fråga är om man, när man skriver referat, gör varje debattartikel för sig eller om man ska göra en enda lång text? Det kanske inte spelar någon roll iofs. Meen ändå. Kommer verkligen inte igång så behöver lite på puschning. Jag har en timma från nu så Shoooooot!

Tacksam för alla idéer, tankar och förslag.

What we do in life echos in eternity.

2006-09-14 15:23
Komigen.. nån måste ha nån dålig idé

2006-09-14 15:24
Handlar alla debattartiklar om samma ämne skulle jag göra en enda lång text, annars dela upp.

Om alla handlar om samma ämne skulle jag gå igenom ämnet utifrån debattartiklarna, typ: "Inom den akademiska världen har man en tudelad syn på chattkonversationens inverkan på språket. De två huvudsakliga lägren är motståndarna som menar att chattspråket riskerar att begränsa vår förmåga att uttrycka känslor i text, medan det andra läget förordar chattspråkets möjligheter att effektivt uttrycka känslor genom symboler och förkortningar. Det främsta argumentet uttrycks väl av Helene Helensson (SvD 060708), som i sitt anförande skriver:" osv.

2006-09-14 15:25
Annars är det faktiskt inte förbjudet att ringa sin lärare och fråga om man inte vet vad som gäller. Ibland kan det också vara bättre att ringa och fråga någon av de andra eleverna hur de uppfattat uppgiften.

2006-09-14 15:32
Tack Eksem... fan vad bra..
Det gav mig lite uppslag faktiskt :)

Nu är jag gladare hehe.

Synd att det handlar om huruvida man ska göra svenska spåket till en lag(tror jag) eller om det är för rasistiskt att göra det..

2006-09-14 15:38
Eller får man skriva så.. egentligen. Eller måste man skriva som att det bara är en "förkorting" av orginaltexten?

Har inget nummer till dom andra, började ju för två veckor sen så man känner inte så jättemånga ännu. Hehe..

2006-09-14 15:56
Ett referat ska ta upp det viktigaste. Om du ska skriva ett referat på t.ex. en föreläsning, så ska du inte ta med allt som föreläsaren sagt, utan koncentrera dig på det som du tycker var viktigast. (Och som redan sagts, så skriv ett referat om alla texter är om samma ämne annars måste du skriva flera.)

Så man skulle kunna säga att det är en förkortning av texterna, fast med dina egna ord. Och glöm inte att vara helt opartisk och låta båda sidor komma till tals om debattartiklarna står på olika sidor dvs, och var noga med vem som sagt vad så man inte tror att det är du som sagt det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-14 16:03
Sisla
Jo.. det vet jag.. hehe.. Tack iaf:)

2006-09-14 16:21
jo, ganska självklart egentligen. Fast det är svårare än man tror att vara opartisk. Jag vill alltid välja sida.. :)

Men ett bra tips är i alla fall att gå direkt på kärnan, i de första meningarna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-14 18:33
Hehe, ja opartisk är ju jättesvårt att vara.
Men sen när jag började skriva insåg jag att även om det var många artiklar så blir det ju inte så mkt om man ska skriva max 1500 ord. Det blev okej. Får ju ändå till tisdag att skriva om det sen så det får duga för tillfället..
Hehe..