I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

ner till spanien och börja jobba

Övrigt - Blandat

2006-09-11 11:23

ner till spanien och börja jobba

ska flytta till spanien nu 10e oktober och vill veta hur det är med arbetsmarknaden där nere om det äär lätt och få tag i jobb även fast man inte e spansktalande men klarar av engelskan utan nåra större problem. Vad man ska tänka på när man söker och vilket sätt som är enklast att söka på.

Tänkte åka ner dit och bo hos en kompis. åker bara ner med 2000 i fickpengar och hoppas få ett jobb på e1-2 veckor. blir försedd med mat och sängrum osv

orten jag ska bo på är torrevieja ska ta reda på lite mer om stället innan jag åkte ner, tänkte jag så rekommendationer osv skulle uppskattas. och även om nån visste om det finns nått ställe där dem behöver en svensk/engelsktalande kille i närheten.

Någon som har erfarenheter av liknande upplevelser som kan tala om hur det gått för dem.

Bara för att du är paranoid, ska du inte tro att de inte är efter dig

2006-09-11 11:37
Om du är beredd på att äta o svälja bajs av en översittar chef som ALLA är där nere, mån-lör mellan 09:00-20:00 varsågod /lycka till;)
Blow my mind....the one below the waistline.

2006-09-11 12:34
har ingen a kassa och tror inte jag får nån ändå fast ska höra runt lite. får nån typ av försörjningbidrag efter jag slutat jobbet eftersom jag vart där jag jobbar nu mindre än ett halvår. fast ska höra runt och se hur det ligger till

2006-09-11 12:44
okej tack va bra o veta ska ta och kolla upp det med närmsta arbetsförmedling. Vanligt nordea electron funkar bra i spanien med?

2006-09-11 12:51
Snålgubben P21

ja har bott i spanien i 2 år, flyttade tillbaka till sthlm nu i fredags. restauranger kan du kolla på de behöver ofta personal. sen så ska du skaffa N.I.E, du går till internationella polisen och frågar efter NIE papper sen förklarar de resten, sen kommer du få stå där typ 7 på morgonen i hopp om kö-lapp så att du kan få jobba vitt och få seguridad social. de borde du göra först av allt.
sen finns det alltid telemarketing till att börja med. spanskan är inte så viktigt men en stor fördel

gå in på den här sidorna och kolla efter jobb osv.

www.surinenglish.com

www.sydkusten.es

www.svenskamagasinet.nu
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-11 12:52
juste , du kan skaffa spansk bankkonto där nere, finns tex Cajamar där de alltid finns någon som snackar svenska, de är gratis
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-11 13:18
tack för infon Blowhoe =)

2006-09-11 13:20
du kan inte få jobb utan nie numret, o det tar ett tag o få det, så mer än 2 papp borde du ha med dig.. fast visserligen kan dom flesta från utlandet fixa jobb svart, men se till att det inte e en spanjor som e din arbetsgivare om du jobbar svart, för dom har en tendens o blåsa folk rejält
www.twitter.com/mzamora036

2006-09-11 13:24
redan blivit erbjuden ett svartjobb där min vän jobbar som jag ska bo hos. så får se vad som händer med det. Ok men ska kolla upp det där med nie nummret och det styr man alltså upp på närmsta snutstation?

2006-09-11 13:33
Snålgubben P21

bara hos den internationella polisen din polare kan ju visa dig

2006-09-11 14:27
vart nanstans?? om du ska till malaga vet ja jobb som finnns...
vi är överallt!

2006-09-11 14:37
ska till torrevieja

2006-09-11 14:50
aa sag d....
vi är överallt!

2006-09-11 20:56
Där har jag varit på semester for your consideration, fett nice uteliv på sommaren :P
Like hell yeah! Flock the seagulls on this mothafukka!

2006-09-12 16:44
tänkte ta o fråga om försäkringar och sånt rese skyddet gälleer väl i 45 dagar tror jag. men man kan förlänga det också för en liten summa. eller ska man ta kontakt med ett spanskt försäkringsbolag isfånafall vilket?

2006-09-12 16:45
Snålgubben P21

kolla upp med försäkringsbolagen du har nu i sverige och se va de säger

2006-09-12 16:47
jupp ska ringa till dem imorrn

2006-09-12 16:48
sen på de sidorna ja skrev innan, de har en massa annonser om försäkringar (svenska bolag) de kan du ju ta kontakt med annars och höra hur du ska gå till väga