Damp
behöver ha svar på ett par frågor angående sjukdomen Damp. Har du haft eller har någon som lider av detta? Går det att "bota" eller göra så att man inte får utbrott lika ofta ? Går det att göra så att utbrotten inte blir lika kraftiga? hjälper lugnande medel? Har läst lite på internet (länk under) de flesta punkterna stämmer in jävligt bra på mig. Jag vill inte gå o prata med någon läkare eller så. vad ska man göra? spexor.homestead.com
Du kan ju alltid köpa medecin.
Signatur får rum här
Haha, shit, många av de där kriterierna stämmer in på mig...
Det heter faktiskt ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)
•pave paradise•
"Det är de typiska symptomen från barndomen: lättdistraherad, impulsiv och överaktivitet eller rastlöshet." Jag har en 'släng' av ADHD, det vill säga bara lite, men jag tar medecin så att jag kan ta de lite lugnare. Jag har t ex svårt att koncentrera mig osv. Är dock inte dampig.
Signatur får rum här
lhabia ADHD är nära besläktat med DAMP (MBD) men det finns inte samma problem med perception och motorik. jag har en kusin med DAMP, månnga växer ifrån det. det sker en "självläkning" i hjärnan. man brukar inte medicinera har jag läst..bara en liten grupp i sverige iaf, får läkemedel med centralstimulerande effekt, typ amfetamin. varför itne gå o pata med läkare..?
Jag är inte heller allmänt dampig o så, men när jag blir irriterad så slår jag sönder allting i min väg o gör massa dumma saker man bara får ångra sen. Nej jag vill inte gå o prata med läkare, gillar inte sånna. Min mor gjorde även ett "damp test" på mig när jag var yngre men då sa dom att jag inte hade damp.
sofijaaa: k.
•pave paradise•
shit, nästan alla stämde in på mig
MoDo - the Heart of hockey!
Är det som stod på länken damp har jag damp men de va säkert bara en skitsida.
"Maybe i could get mjältbrand" "jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"
Storebror med ADHD, man kan ju ha vissa bokstäver bara i ADHD vet nu inte vad varje bokstav står för men vet att man kan ha t.ex HD bara eller nåt sånt... Han har iaf ADHD och Aspergers syndrom.. han tar medicin så han blir chill inte så mkt mer med det.
HEY! File sharing is a crime and I'm not going to be anally raped just so you can listen to Usher!
kort fråga är inte DAMP och ADHD två skilda saker?
MMM Fikon
Buddha Jo, det stämmer, två vitt skilda saker. SegiRoten Man kan inte ha t ex bara HD, antingen har man ADHD eller inte :)
Signatur får rum här
jag har typ allt det där utom 3 :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Okej, alla tycker att de har det. men alla kan omöjligt ha ADHD :P Jag har diagnos på det, är jag tuffast i tråden nu?
Signatur får rum här
åffer: ok är det jobbigt??
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
åffer Gick du till läkaren och bad dom ställa en diagnos ? Och ja jag vet, jag skrev damp och länkade en sida med ad/hd. ursäkta.
Det går över med åren. Antagligen lite ADHD du har, du verkar ju kunna skriva vettigt i alla fall. Allt handlar om att hitta något som stimulerrar huvudet på ett sätt att du inte hetsar. För mig svängde det efter ett år på universitet.
"Once you've taken a few punches and realize you're not made of glass, you don't feel alive unless you're pushing yourself as far as you can go."
Nej jag vill inte gå o prata med läkare, gillar inte sånna. hur hade du tänkt lösa det då?
åffer klart man kan? om du lider av hyperaktivitet men inte har problem med uppmärksamhet och koncentration kan du ju således inte ha ADHD(attention deficit hyperactivity disorder). På samma sätt man man ju ha ADD om man är välsignad till den grad att man slipper hyperaktiviteten utan endast har problem med koncentrationen.. sen om det i sin tur kallas HD(hyperactivity disorder) eller ej känns rätt oväsentligt. Att vara hyperaktiv utan koncetrations- och uppmärksamhetssvårigheter känns ju dock inte som någon omöjlighet för mig =) Bokstavsbarn e vi allihopa allihop allihopa.. bokstavsbarn e vi allihopa allihopa JA MEEE Å DUuuuU MEEEEEE eller nått X)
cry me a river! --> thcrew
angående medicin är det lättaste att få dessa preparat vid lägre ålder. Är du över 18(?) måste läkaren ifråga äga en speciell utskrivningsrätt som är begränsat till ett fåtal läkare i landet.
Så tänk på det..
För övrigt bör ju tilläggas att det inte rör sig om en sjukdom utan ett tillstånd. Vilket är helt skillda saker. Således går det inte att "bota" men det går att, om man vill testa, försöka förändra den kemiska balansen i hjärnan för att motverka effekterna som ens diagnos ger. Själv ställer jag mig frågade till huruvida detta är speciellt lämpligt att göra då vi enligt mig, inte har tillräckligt goda kunskaper på området för att kunna avgöra vad som faktiskt förändras när vi tar en viss medicin tex, både på grund utav den komplicerade kemiska balansen i sig samt det faktum att dagens preparat inte är tillräckligt exakta för att kunna påverka just det isolerade området man vill förändra utan även fler områden i hjärnan påverkas direkt av preparatet i fråga.
Angående om lugnande medel hjälper till för att förhindra kraftiga utbrott är det ganska uppenbart, dock känns det som en märklig väg att gå, jag menar, om du är helt sänkt av diverse neråt preparat blir det uppenbarligen svårare att få lika kraftiga utbrott. Dock så är det ju knappast värt att gå runt helt sänkt hela dagarna för att man då och då får utbrott, så ska man ge sig in i medicinsvängen så är det centralstimulerande preparat som är intressanta, typ Concerta, ritalina osv. Som som jag nämde tidigare syftar till att på kemisk väg försöka få till en mer normal balans i individens hjärna.
Men nu ska jag allt gå ner och äta en hårdbrödmacka.
Vill ni veta mer använd the power of google.
www.janssen-cilag.se
cry me a river! --> thcrew
ADHD..DAMP osv..personligen så tror jag inte att det kan gå över. tror mer d handlar om att man lär sig leva med och hantera sitt funktionshinder..och att man utvecklas..men själva funktionshindret tror jag alltid finns kvar..även om symptomen försvinner så har man ju ändå svårare för vissa saker än vad normala har. jag vet att personer med dessa funktionshinder oxå kan ändras och utvecklas så att en del eller alla symptom man hade när man utreddes försvinner..och man kan göra en ny diagnos. då skriver dom in i papprena typ att "från och med den 10 augusti 2006 är Kalle Johansson symptomfri och uppfyller inte längre symptomen för diagnos ADHD." kommer inte ihåg riktigt hur dom skriver det..men iaf. Är dock inte d lättaste att få en ny utredning (lååång kö) sänn så är ju iaf dom flesta med ADHD 15% efter åldersmässigt. hur det är med DAMP vet jag inte..men antar d är samma där. Concerta eller Ritalina brukar hjälpa mot utbrott osv.. man blir lugnare..visst man kan bli jävligt mkt argare än andra fortfarande..men man kan hantera sin ilska på ett annat sätt med medicin..å så hamnar man ju på lite mer rätt nivå aktivitetsmässigt..så man inte är över eller underaktiv. Lindwall P18 Varför vill du inte gå å prata med läkare om det? medicin kan du ju iaf inte få utan utredning.
upprepade visst vissa saker som redan skrivits såg jag nu.
Haha, sjukt roliga bokstavskids på McDonalds i Uppsala ikväll, såååå mycket damp, typ fem st åttaåriga kilalr som sprang runt o kastade läsk, försökte rycka sönder ronaldmcdonaldbössan. stod o skrek på varandra utanför toan (-Han skiter!, Han skiter!) ADHD är skiiten.!
"Once you've taken a few punches and realize you're not made of glass, you don't feel alive unless you're pushing yourself as far as you can go."
För det först så är inte DAMP en sjukdom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är ett funtkionshinder.