Inredningshjälp! Hur gör man med tyg och tapet?
Hej kids! Har ett problem jag brottas med lite... Jag och min sambo har bestämt att vi ska ha ett typ på väggen bakom soffan för att piffa upp rummet som förtillfället är lite tråkigt med mellanmörka blåtapeter. Har nu hittat en grymt grått tyg med blommönster i garderoben. Ska tvätta detta och sen upp på väggen! För att detta ska se någorlunda schysst ut har jag plockat hem 2 st frigolitplattor a´ 60*80. Hela tyget kommer då att spännas på dessa plattor så att det sticker ut 5 cm från väggen. Hela plattan kommer alltså vara 120 * 80... Nu till mitt problem. Hur sätter jag fast denna "platta" på tapeten utan risk för att tapeten följer med när tyget ska bytas ut eller vid ev flytt? Kom gärna med vettiga förslag som inte kräver borrning. Tacksam för hjälp!
DJ Fudge | myspace.com/fudgadeliq "Att spela skivor med Serato är att spela Mario Bros.3 med P-vinge på alla banor"
skruva skruv i taket och häng upp me "trådar"... har jag gjort me ett jättefotografi
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jävligt långa spikar? Eller gör en sån tavelupphängning med snöre och sätt upp på en spik?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tack för förslaget. Dock så kräver ditt förslag borrning och det vill/orkar jag inte med just nu... Tanken är att jag ska kunna göra det nu och överraska min sambo som kommer hem imorgon...
DJ Fudge | myspace.com/fudgadeliq "Att spela skivor med Serato är att spela Mario Bros.3 med P-vinge på alla banor"
silvertejp ;)
maki: ditt förslag innebär också borrning. dessutom är jag nog inte så sugen på att det ska synas något annat än själva plattan. Går det att undvika med "tavelupphängning"?
Producent
2006-07-29 16:53
hmmm...limma fast frigolitet på en playwood skiva....sen gör du bara hål bakpå...skruvar in 4 skruvar i väggen hänger upp den i skruvarna....
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
fumez: en betongvägg som är mkt tråkig att borra i. ingen med något mirakellim eller nått skit som gör att man kan smäcka upp plattorna rakt på väggen?
Producent
2006-07-29 17:13
fudgadeliq P23: betongvägg e ju precis som att borra i vilken vägg som helst....så länge du har en borr som klarar av betong....
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
frigolit väger ju nästan ingenting, skulle inte häftmassa funka att trycka upp det på väggen med?
sätt upp den på "riktigt", du kommer bara ångra dig senare framöver om du gör nån halvdan lösning nu.
Finns ju såna där vita krokar med tre småspikar, ett gäng sådana lär ju fungera (om det är frigolit och inget annat du talar om alltså).
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
men hur ska frigoliten fästas i kroken då? fudgadeliq: du kan ju inte klistra fast den och sen tro att tapeten inte blir förstörd liksom...vad har du druckigt :P det smartaste är nog att borra hål, sätta i plastpluggar och i dom sätta skruv, som du sedan trycker på frigoliten på, lr att du kör tavelupphängning med snören. /´\ sådär, alltså snöret ska gå från sidorma, från hörnen, och fästas i en spik lr skruv i mitten ovanför så den hänger rakt.
Princess_S F21: Nål och snöre? Spik och snöre? Skruv och snöre? Skruv med ögla? Hur får man fast någonting på sådana krokar? Du svarade ju dessutom själv på det...
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
Alltså jag har haft tyg på väggen, bara rakt på, uppsatt med nålar, ser finfint ut! Om man fållar kanterna blir det bra. Men vill du nu krångla till det med frigolitbitar så hade jag borrat/spikat rakt in så skruven/spiken sticker ett par cm och bara tryckt på frigolitbitarna på dom. Mirakellim tror jag inte riktigt på :)
"en riktig vän slår en inte rakt i ögat"
hehe det där med mirakellim var ju a longshot :) tror det får bli det där med betong spik och sen trycka på frogoliten. idén med frogoliten är att det ska se mer ut som en tavla plus att det ska fungera som ljudabsorbent iom att vi bara har betongväggar runt om i vardagsrummet. tack för alla ideér!
att det kommer fungera som ljudisolering tror jag inte alls på.... men om du tror att dina grannar kommer höra mindre när frugan och du kockilurrar för att du har hängt upp en frigolitskiva på väggen är juh bara idiotiskt.
nils: jag är inte dum i huvudet. ordet "ljudabsorbent" behöver inte betyda att jag vill att inget ska låta. jag menar bara att akustiken i rummet skulle kunna dra fördel av att ha skivan där. just nu så låter inte mitt ljud hemma så bra pga betong studs. fan va folk drar slutsatser av allt....
Det är såhär enkelt: det ekar i rummet och det är ett välkänt faktum att tyg på väggarna dämpar det otroligt effektivt. Kolla på studios t ex. Ett problem som jag upplevt i samtliga hyreshus jag bott i (alla är från 60-talet dessutom...), morsan har alltid löst det med tyg-tavla (eller vad man ska säga) och stora gardiner.
peaches: Skivan var inte så stor, den skulle försvinna bakom soffan.
fudgadeliq P23 då får jag ursäkta mig, missuppfattade dig isf.
Jumpcut: precis vad jag var ute efter :) Peaches: Skulle kanske fungera om jag inte hade haft två väldigt glada katter hemma. Dessutom blir det grymt mkt snyggare att smälla upp det på väggen. Tror jag ska sköpa lite betongspik imorgon och bara gå lös på väggjäveln imorgon ;) Fråga gärna din far vad det där limmet heter. Eller om det finns nått lim där man inte skadar tapeten den dagen man känner att man vill byta tyg!
nils: lungt. blev bara lite upprörd av din ton i inlägget.
finns juh f.ö betongkrokar, en krok med tre st små spikar i, om du bankar upp en eller två sådanna och sedan fäster frigolitskivan med ett snöre/tråd så borde det juh fungera, och så gör du rätt lite skada på väggen också.
Toastare
2006-07-29 21:26
Om någon inte skrivit det så är det bästa att göra tygtavlor av att sätta på färdig duk som man kan köpa på t.ex hobbex för en billig peng (alltså då stora mått) blir snyggast så... på figolit kan du inte spänna tillräckligt bra... och sen är det enkelt att hänga upp som en vanlig tavla... och då ha häftat fast tyget med en häftpistol..
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2006-07-29 22:06
peaches... nja, 3x4 meter har de inte.. och det blir nog rätt dyrt även om det är billiga dukar.. om du är med :)
Toastare
2006-07-29 22:06
..då är det nog bättre att göra själv med plywood.. eller bygga en ram. Lite mer jobb!
nils P21: Det räckte inte med att jag sa det?
Eller så tejpar du fast häftstift på baksidan av frigolitplattan.
Yaaaay! Jag ska göra exakt samma sak.. Tänkte spänna fast två trådar.. ett i varje övre hörn (spänna fast ordentligt alltså) så kan du sätta två sånnadär små plastkrokar med tre småspikar i (vet inte va domheter) å hänga upp på dom.. så kan du göra små små hål precis där dom sitter så slipper "tavlaN" sticka ut från väggen eller så tar du några små små tunna spikar ( ev tar ut dom från "plastkrokarna" spikar i dom liite snett å trycker ner frigoliten på dom :)
!! :)
Oj .. srry lite seg.. läste vad Nils skrev nu.. sorry
!! :)
Bountyboo: Gratis är gott :) fixade frogoliten från jobbet. Det är också med tanke på att den ska dämpa lite ljud i rummet också. Men det kanske de där dukarna du pratar om också gör? Har iaf lyckats spänna upp tyget hyfsat bra. tror jag skitei det där med tapeten helt och kör med häftkuddar eller krok. får se hur jag löser det!
(fan vilket oproverat utropstecken där i slutet av min förra post haha)