I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

pass till estland

Övrigt - Blandat

2006-07-20 20:53

pass till estland

ska till estland nu på söndag och upptäckte nyss att mitt pass är utgånget och nu undrar jag hur reglerna är inom eu länderna har googlat runt lite men hittat dubbla budskap så undrar nu om jag behöver gå och skaffa mig ett sånt där nöd pass för en dyr slant eller om estländare nöjjer sig med en vanlig idbricka

Budskap1
Till Estland:
På alla resor till Estland måste passagerarna ha ett giltigt pass, även på kryssningar där ingen landstigning sker. Barn under 7 år som inte har eget pass, måste finnas upptagna i förälderns pass. Föräldern måste givetvis resa tillsammans med barnet då passet är gemensamt. Om barnet stannar ombord och inte går i land (över dagen-/picnick-/minikryssning), kan barn upp till 15 år finnas upptagen på förälderns pass. Barn från 7 år måste ha eget pass, om han/hon går iland

Budskap2
Giltigt pass (även för barn över 6 år, förutom om de inte går i land)) eller identitetskort försett med fotografi utfärdat efter den 1.3.1999*. För att säkerställa smidigheten av resan rekommenderar myndigheterna dock att ha passet med när man reser till de nya EU-länderna.

Observera att landstigning endast är tillåten under gränsbevakningens fastställda öppethållningstider. Detta betyder t ex att resenärer ej kan gå i land nattetid.

Bara för att du är paranoid, ska du inte tro att de inte är efter dig

2006-07-20 21:01
Vet bara att när jag åkte på kryssning till Tallinn så fick jag skäll i Sverige pga. mitt pass (som var lite trasigt), de sa att jag inte borde försöka gå av båten i Tallinn.. för då är risken stor att jag inte kommer med båten tillbaks. De var tydligen stenhårda på det.

Jag gick iofs av och det var inga problem att komma ombord igen.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2006-07-20 21:07
Estland är inte med i schengen först 2007 eller 2008 så du måste ha ett pass.
it has to be the BAC in me.

2006-07-20 21:19
LinneaHYLK F20
hämtas hos polisen eller

2006-07-20 21:31
hur snabbt kan man få ett sånt då tror du?? kommer sticka upp direkt imorrn bitti o bråka som fan för att få det till söndagen

2006-07-20 21:46
LinneaHYLK
Har du nallat från spritskåpet?

Ett vanligt pass tar 5-6 arbetsdagar.. hur kan ett sånt där pass ta längre tid? :D

2006-07-20 21:46
Eller aha, trodde du skrev att dålig framförhållning-passet tar 2 veckor... nu har nog jag nallat.

2006-07-20 21:49
"Finns ju tillfälligt pass eller vad det heter.. som kostar mindre, går snabbare att fixa å som gäller under en kortare period om det är bråttom.."

Vanligt pass - 5-6 dagar, 400:-
Prov. pass - Får du direkt, 980:-

2006-07-20 22:08
tackar allihopa för inläggen skönt att veta att resan blir av som planerat... trodde det va kört eller att den skulle bli försenad

2006-07-20 22:39
Jag var i estland för 1.5 vecka sen.
Du behöver ett pass eller ett sånt här nytt "nationellt id".
Ett sådant ID kostar 400:- och funkar inom Schengen (som nån ovan sa att det inte var med, men det funkar för mig)
"gotcha back like a chriopract"

2006-07-20 22:41
men det funkar för mig

Så du har speciella lagar som bara gäller dig eller va?
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2006-07-22 20:11
haha jag ska också dit på söndag
Du kan sluta läsa nu, allt viktigt är sagt.

2006-07-22 21:21
vad ska ni göra i estland då?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-22 21:29
LinneaHYLK
Det menar jag, uppgifterna är från polisen så. Checka hemsidan.

Det är ju rätt att det är dyrare, annars kommer folk ta för vana att ta det provisoriska istället.. det ska ju vara en nödlösning, inget annat.

Så det så :)

2006-07-23 00:11
Shakes, är du dum i huvudet eller?

Någon ovan sa att Estland INTE var med i Schengen....är du inte logisk nog att fatta att om det funkade för mig när jag for till Estland med ett nationellt ID så borde det funka för trådskaparen att åka dit med ett nationellt ID.

2006-07-23 00:44
Wasabi -> Nej jag är inte dum i huvudet, men du kan ju hålla käft om det är på det humöret du är.

Du skrev:
Ett sådant ID kostar 400:- och funkar inom Schengen

Estland är inte med i Schengen, så därför SKÄMTADE jag om att du har speciella lagar som bara gäller dig. Idiot.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2006-07-23 01:02
Ska du säga, mitt humör påverkades ju över din kommentar.

Eller så var ditt "skämt" väldigt långsökt

2006-07-23 01:13
Jaja, vi släpper det där och återgår till diskussionen rörande ämnet eller? :)

2006-07-23 01:16
Jaja, vi släpper det där och återgår till diskussionen rörande ämnet eller? :)

Vi kör på det.