I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

pass till estland

Övrigt - Blandat

   

2006-07-20 20:53

pass till estland

ska till estland nu på söndag och upptäckte nyss att mitt pass är utgånget och nu undrar jag hur reglerna är inom eu länderna har googlat runt lite men hittat dubbla budskap så undrar nu om jag behöver gå och skaffa mig ett sånt där nöd pass för en dyr slant eller om estländare nöjjer sig med en vanlig idbricka

Budskap1
Till Estland:
På alla resor till Estland måste passagerarna ha ett giltigt pass, även på kryssningar där ingen landstigning sker. Barn under 7 år som inte har eget pass, måste finnas upptagna i förälderns pass. Föräldern måste givetvis resa tillsammans med barnet då passet är gemensamt. Om barnet stannar ombord och inte går i land (över dagen-/picnick-/minikryssning), kan barn upp till 15 år finnas upptagen på förälderns pass. Barn från 7 år måste ha eget pass, om han/hon går iland

Budskap2
Giltigt pass (även för barn över 6 år, förutom om de inte går i land)) eller identitetskort försett med fotografi utfärdat efter den 1.3.1999*. För att säkerställa smidigheten av resan rekommenderar myndigheterna dock att ha passet med när man reser till de nya EU-länderna.

Observera att landstigning endast är tillåten under gränsbevakningens fastställda öppethållningstider. Detta betyder t ex att resenärer ej kan gå i land nattetid.

Bara för att du är paranoid, ska du inte tro att de inte är efter dig