Får personer under 18 dricka alkohol på priv.fest?
Ja min fråga är som rubriken säger: Får personer under 18år dricka alkhol på en fest? Mitt scenario är som följer: Jag ska ha födelsedagskalas och har hyrt ett ställe, köpt lite snacks och hyrt discogrejer. Det är föranmälan som gäller så vi vet vilka som kommer. Alla som kommer betalar 50kr, men det är bara för att få ihop pengar till snacksen och discogrejer, räknar med att gå plus minus noll. Sen är det sagt att alla tar med sig eget att dricka(alkohol dvs). Tänkte inte bjuda på någon annan alkohol i övrigt. Men sen kommer knäck-frågan. Hur blir det med dom som är under 18 och dricker på festen? Hur funkar det? Detta är ju en privat tillställning med vänner och andra man känner. Tacksam för svar! Festen är på lördag. :)
jag förstår inte en sak, de är ju inte olagligt att dricka som minderårig. men ändå är det jämt polis ute på fjortisfyllor och tar flaskor från ungdomarna även från dem som inte är särskilt påverkade.. why?
Femme fatale
Man får inte inta alkohol på allmän plats.
Är det inte olagligt att dricka om man inte är myndig?
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!
gäller detta alla? :O vart bor vi Saudiarabien?
Femme fatale
DGAF, den lagen togs bort för många många år sedan,
Femme fatale
keffosteffo : vet inte.. Amar: Förtäring utav alkoholhaltiga drycker på allmän plats är olagligt
http://www.innuce.nu
Amar: Med andra ord, lagen existerar fortfarande...
Sikkan. får man böter för en sån handling? allmän plats = öppen gata, parken etc? en lokal då? grillning på stranden etc? känns lite ludigt det där. nej för i världen blev man arresterad o man var full ute, det gäller inte idag
Femme fatale
Som sagt, olagligt att förtära alkohol på allmän plats. Den lagen gäller för alla. Vuxna, barn, atleter, tvestjärtar, fotomodeller, rörmockare, bisonoxar, pedofiler, blondiner, elefanter osv...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ofta ser polisen genom fingrarna så länge det är skötsamt och personerna är myndiga och det inte är för nära trafik, folksamlingar etc så fortsätt för all del att dricka öl ute i en park på sommaren...
Amar: Polisen har rätt att dela ut böter på plats har jag för mig.. Men de häller oftast bara ut det.. Jag tror att så länge man inte stör någon annan, så är det lugnt Lagen om fylla på allmän plats existerar, dock till en mildare grad :)
Lagen om fylla på allmän plats existerar, dock till en mildare grad :) jag har iaf tidigare förstått det som så att man inte kan fällas för att vara full på allmän plats. är man jobbig och störande pga fylla kallas det ju förargelseväckande beteende eller dylikt
Femme fatale
Kan tilllägga, detta är ett ställe som ligger väldigt avskiljt från "civilisation". Ingen allmän plats.
Amar: Hehe.. Man får alltså inte dricka på allmän plats, också vara full, dock inte störande mot alla .. :)
Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m. 1 § Den som anträffas så berusad av alkoholdrycker eller annat berusningsmedel att han inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller för någon annan får omhändertas av en polisman.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
aja blev förvånad iaf, tropr int en enda jävel i sthlms utelov någonsin blivit bötad hur jobbiga dem än varit. möjligen fyllecell över natten men inte mer... vet itne ens varför jag bryr mig, dricker ingenting nästan, intressant och veta iaf.
Femme fatale
ja men precis, man får sitta i fyllecell, men man blir ju inte straffad?
Femme fatale
Man åker väl dit för langning till minderårig då? Eftersom man är medveten om gästernas ålder, detta är ju trots allt en privat tillställning, alltså hålls den ansvarige=arrangören ansvarig för all minderårig alkoholförtäring.
•pave paradise•
lhabia. men om alla är minderåriga där ..
Femme fatale
men här i östersund kommer ju polisen på alla minderåriga och kollar ryggsäckarna på utekvällar typ skolavslutning osv. har dom öl/sprit hälls det ut direkt. men då borde man ju få gå med det, så länge man inte dricker? det är ju den som langat spriten sopm gjort brottet om jag förstått rätt?
keffosteffo, eftersom du hyrt en lokal vilket är lika med ett slutet sällskap för din del så räknas inte loklalen som allmän plats iaf.. men angående åldern vettefan.. får de tips m att ni är stökiga kanske polis tillkallas för att ni 1. stör eller för att 2. få tag på langaren
Femme fatale
Jag känner då folk som blev omhändertagna av snuten för att de var fulla som 17 åringar så det är nog inte speciellt tillåtet. Sen att varenda jävel gör det och att polisen aldrig ids gräva in i vem som är under 18 och inte då de sparkar in dörren för att bära ut störningsjournens onda budskap är en annan sak, jag hade inte varit så orolig om jag var du och det påverkar knappast dig som arrangör
facebook.com/idiomatisk - fan page
amar: då kommer väl alla korsförhöras tills någon berättar vem langaren är?
•pave paradise•
Hmm, så jag behöver inte ha huvudvärk om det finns folk under 18 som dricker? Eller? Det är langaren som borde ha det? :P
Nej. Lagen om alkoholförtäring på allmänplats gäller inte alla allmänna platser.. Vissa parker och torg gäller detta. annars är det 20 på alkohol förtärande på allmänna platser. Om ni är ute och dricker är ett tips att säta hänglås på väskan där drickan ligger. Då får inte polisen ens titta i väskan utan måste fixa tillstånd.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag snackade med en polis om detta för ett tag sedan. Så här löd det: Slänger ni inte ungdomar (minder åriga) som är fulla i fyllecell eller kör hem dessa? kontaktar deras föräldrar? Svar : Nja, nu för tiden är det så väldigt mycket så att om vi skulle ringa föräldrar eller kasta alla ungdomar i fyllecell som druckit skulle fyllecellerna vara fyllda på en halvtimme och våran telefon räkning skulle vara en kilometer lång (Ungefär så sa han, men överdrev inte som jag) Bara i extrema fall när ungdomar ligger och kräks, bråkar, skriker alldeles för högt eller på någt sätt stör allmänheter eller förstör för sig själv och inte är medveten om det så för vi hem dom eller kastar dom i fylle cell. Alkohol häller vi ut om detta är på oficiella platser, alltså inte om någon 16-åring tar ett par öl på sin balkong... eller någon grogg.. ungefär så lät det. Nu skrev jag ner det snabbt bara, så inte säker på att allt lyder rätt, fråga om nått verkar oklart.
soundcloud.com/brormusk/sets
Grattis föresten, jag fyller också år den 15e ;)
soundcloud.com/brormusk/sets
skulle polisan komma är det väll bara att låsa dörren och säga "Hämta husransakan".. och de går ju inte på en gång så festen är slut när dom väl får komma in?!
Men lika glad är jag för det!
neapaal P17 Knappast, nej. Då får inte polisen ens titta i väskan utan måste fixa tillstånd. Myter är underbara.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
happ jag har hört att de ska funka.. men snuten här brukar inte vara så värst bråkiga! Som en gång när jag precis hade kommit till en polares förfest så kom polisen direkt och skulle hämta nån unge, så släppte han först inte in men sen öppnade han och dom tog grabben. Så frågade dom om han som hade lägenheten var 18 och då ljög han till att han var de men inte hade leget hemma. Sen frågade dom om vi drack och vi sa nej fast det stod en massa ölbrukar och flaskor på bordet rakt framför näsan på dom, så sa dom jahapp och sen drog dom. Tror inte nån som var där var 18
Men lika glad är jag för det!
Polisen har ingen som helst rätt att lägga sig i när det gäller "privat område", ni kan sitta och halsa ur Absolut Voka om ni vill.
I live my life one videogame at a time.
fan kröka på alla har gjort det åker ni dit kan ni garva åt det om några år..
...RINGVÄGEN OPEN CHAMPION... ------->kill all animals<-------------
så man kan sitta o såga i människo delar om man bara är på privat plats? eller gäller det bara alkohol =)
http://www.soundcloud.com/mr-rnbck http://www.soundcloud.com/brormusik
ja alltså, dom brukar ju jämt komma fram på stan och slita av ungdomar deras cigg och ringa deras päron bara för att dom röker? det finns ju givetvis ingen åldersgräns på när man får drikka och inte, enbart åldersgräns till vilka man får sälja till,
((MAAD))