I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-06-28 00:24

Valoner?

Har hört att min släkt härstammar från Belgien och faller under kategorin "Valoner". Nu var det här typ på 1700-talet eller något och jag vet inte något speciellt om detta folk. Det enda jag vet är att mitt namn och nästan alla vars efternamn börjar på Wahl är valonättlingar, eftersom Wahl tydligen härstammar från ordet valon. Vad jag börjat fundera kring är nu generna. Tydligen ska folk som är valonättlingar ha en sorts knöl bak i nacken, och det har jag.

De ska tydligen ha ett sorts sträck på armen och något med tån men det har jag inte listat ut vad det är ännu. Är det någon här som vet något om dessa saker ?

Det här är ju some fucked up rasbiologi om det nu existerar men.

I'm Superman! King fucking Kong! I can pick you up and throw you a million miles. I'm number one. Number fucking one. I'm number one. Number fucking one. Number one! Number one! Number one!

2006-06-28 00:25
fett häftigt jag har också valonsläkt.. knöl har jag ju i nacken men det har ju typ alla? väl :S
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2006-06-28 00:26
Nope inte de jag har frågat.. Det verkar vara något som kalls "valonknöl".
I'm Superman! King fucking Kong! I can pick you up and throw you a million miles. I'm number one. Number fucking one. I'm number one. Number fucking one. Number one! Number one! Number one!

Min släkt härstammar också från valonerna men jag har aldrig märkt några kroppsliga tecken förutom att jag är ganska kort och har välutvecklad muskulatur .

Dagisbarn hittat! Återfås mot beskrivning. MVH Personalen på Kristallen

komik P18 Du tänker nog på valnöt
Dagisbarn hittat! Återfås mot beskrivning. MVH Personalen på Kristallen

2006-06-28 00:27
Broder:

Härstammar valnöten från Belgien eller vad?

Det var också en grej, att valonättlingar kan vara ganska korta. Men jag är liksom 1,82.. Har du ingen utstående punkt mellan nacken och bakhuvudet?

2006-06-28 00:28
vallonknölen sitter väl oftast på näsan och är den fina lilla puckeln som många av oss med vallonblod har vid näsroten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-06-28 00:31
En knöl på näsan? Sån har jag inte men näsan är som en knöl dock.

2006-06-28 00:32
alltså, där benet och brosket går ihop är det som en knöl inder huden på folk med vallonblod. oftast.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-06-28 00:33
Jaha.. Trodde det var för att jag fått en smäll :S Haha wtf

2006-06-28 00:35
Det är inget särskilt att vara vallon, vad jag har hört så är det fler svenskar som härstammar därifrån än det är som inte gör det.

2006-06-28 00:37
vadå puckelnäs, näspuckel har fan bara neandertalare och de ee inte häftigt

valloner har endast nackpuckel för att bara va coola
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2006-06-28 00:38
nackpuckel? menar ni att bakhuvudet står ut lite i en kant?

och näspuckel har nästan alla människor. en övervägande stor majoritet iaf. annars skulle näsjobb inte finnas.

2006-06-28 00:39
Okej jag är mer förrvirrad än innan jag startade tråden :S Mitt näsben svänger ut lite högt upp på benet, är detta vallonknölen eller är det den i nacken?

Och vad är det där med sträcket på armen?

2006-06-28 00:40
komik P18

näspuckeln är vallonknölen.

2006-06-28 00:40
och det stavas vallon

2006-06-28 00:42
vallonnöt

2006-06-28 00:48
alla svenskar är valloner typ. och era utsvängningar om hur man ser ut och vilka egenskaper man har om man är vallonsläkting är patetiska.

för det första finns det ingen vallonknöl eller näsknöl som alla valloner har. För det andra snackar vi en eller två blodsblandningar för 300 år sedan...

ni är lurade
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2006-06-28 00:48
friktion är bara avundsjuk

2006-06-28 00:54
nuss F22

avundsjuk på vad? jag har också vallonskt blod i ådrorna. allmost everybody does. big deal.

om du inte alla i din familj är totalt blonda och blåögda är chansen (risken?) rätt stor att du har vallonsk härkomst. who da fuck cares...

men nackknölar armsträck och näsknölar har ingenting med saken att göra
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2006-06-28 00:56
fliktion tar i så han spricker och sprutar ut avundsjuka ur öronen jag tror han är tokke=rödhårig och tysk samtidigt

2006-06-28 01:01
själv är man muslimsk valon från danmark med bangladeshiskt påbrå.
Yeah!

2006-06-28 11:00
Jag härstammar från nåt stort portugisisk släkte som kom till sydamerika och från mapuche indianer, det är coolt.
Det finns två Silva släkten som inte har med varandra att göra förutom namnet, den ena ifrån Spanien och den ndra från Portugal. En grym sköld har vi också.

Den portugisiske Silva-ätten är ingen liten släkt i världen, det är ballt.
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''

2006-06-28 12:26
friktion:
ja, sverige är fullt av bastarder, tur att man är renrasig :D

för övrigt glömmer ni väl några av dom klassiska dragen för valloner så som avsaknaden av örsnibbar och så var det någon särskild virvel i håret.

Rehab is for quiters.

2006-06-28 12:31
"Det kom bara ca700valloner till Sverige när dem väl kom, vallonerna kom dessutom inte som smeder. Dom kom som industriarbetare. vallonerna var heller inte något slags superfolk som var mycket bättre än alla andra.
Däremot ökade de dock produktiviteten på de arbetsställen de vart placerade på, för att de hade en annan mer effektiv arbetsmetod än den som brukades i sverige på den tiden.
Detta jämnades självfallet ut med att alla andra järnarbetare fick börja jobba efter samma arbetsmall.

vallonerna var enstöringar, och beblandade sig helst inte med med andra svenskar, de bodde gärna avskiljt, och jobbade gärna avskiljt. Men som alltid fanns där undantag, och några av dem visade sig vara duktiga affärsmän. De som var duktiga affärsmän satte sina familjenamn på företagen sina, och dom namnen sitter fortfarande kvar.

Att vallonerna skulle vara något slags superdupersmedarbetare är en myt. Anledningen till att de kom till sverige har inte med deras arbetarfärdigheter att göra alls. Det är en blandning av att det spanska styret roade sig med att rövknulla småprovinser i västeuropa och att sverige behövde fler järnarbetare akut. Väl i sverige arbetade med att utvinna järnmalm, och leverera järn vidare till andra företag. Att det skulle ha ett eget utseende med kvarstående drag hos folk idag är även det bara humbug. Det finns ingen "vallonknöl", och folk som blir bruna i solen blir inte det för att de har valloner bak i släkten, utan för att de har bra färgpigment."

2006-06-28 12:34

ahhaha men komik vi har ju kommit överrens om att du kom från Liverpool med storken till Sverige. var i Grekland nyss och träffade mer engelsmän än vad jag gjort i Englöand. du är garanterat Engelsk min vän... =)
Femme fatale

2006-06-28 12:42

sen kan man ju tänka sig hur mycket jävla naxisnack denna tråd kommer utveckla sig till. för vissa kan man inte alls prata gener utan att de direkt vänds som negativt mot en annan grupp... rasbiologi kan man se på lika neutralt som när man pratar om djurvärlden.

det är ju inte något nytt varför det finns mörkhyade i Afrika, de är ju bäst anpassade tack vare soitt pgiment för det klimatet, survival of the fittest.. folk får ha sina åsikter om hur "hemskt" det är emd rasbiologi men naturen är steget före era trädkramande åsikter...

sen har ju såkalrt alla samma värde hit och dit, varför behöver man alltid ta upp sådana självklara saker i diskussioner på whoa? varför är iranier håriga generellt ? japaner smalögda? osv.. det har ju alla sina förklaringar, antingen var de bäst lämpat rent miljömässigt eller så har det varit estetiskt tilldragande tydligen. jag tror de är för att mycket hår skydar mot sand och vätskor osv, därför fö som vi har ögonbryn, för att svett inte ska rinna ner rakt i våra ögon... och mycket vind i ett område kan påverka folkets ögonform etc..

i Iluustrerad vetenskaå läste jag en artikel om att blondiner som bekant var en mutering helt enkelt, pch att grottmän fann blondiner attraktivare heltr enkelt än sina brunögda kvinnor..
Femme fatale

2006-06-28 12:43
Illustrerad vetenskap ska det stå*

sen fö så finns det ju inte olika människoraser. vi kan alla para oss emd vilken etnicitet som helst och därför går vi under samma ras.
Femme fatale

2006-06-28 12:44
eller art kanske man ska säga
Femme fatale

2006-06-28 12:48
valloner har mindre ollon

2006-06-28 12:51
Så xavante tog nog kål på alla spekulationer..

2006-06-28 13:00
Amar:
Samma art, olika raser ^^
Människor ser olika ut beroende på vart dom kommer från, jag tycker det är intressant att spekulera i varför, det betyder inte att jag tycker bättre eller sämre om vissa folkslag.
Rehab is for quiters.

2006-06-28 13:08
tacka vet jag det germanska folkslaget.

^_^
It's only gay if balls are touching

2006-06-28 13:47
komik

vi kanske e släkt?=))

2006-06-28 13:57
Har inte dom typ ngt speciellt med hårfästet också?
Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!

2006-06-28 14:11
hårfästet e långt fram tror jag

2006-06-28 14:11
eller tvärtom:)

2006-06-28 14:15
Det där vallonsnacket uppkom på det glada trettiotalet då alla som var lite mörkare i hyn var tvungna att spotta upp sin släkthistoria i rädslan för att bli identifierade som judar, slaver eller annat svartfolk. Det var speciellt vanligt i borgarsläkter, man ville inte anklagas för att vara kroknäsa. Samma sak händer idag när araber kommit upp sig lite i samhället och helt plötsligt byter till ett italienskt klingande efternamn.

2006-06-28 14:24
min morsas sida av släkten är valloner tydligen. korta och mörka allihop. fast det kan ju vara vilket invandrarblod (otäck formulering) som helst. det tydligaste draget som jag enligt min morsa har ärvt från hennes sida är mina extremt böjbara tummar. hon påstår att det beror på att många från hennes sida var skomakare eller nåt i den stilen...

2006-06-28 15:48
folk verkar inte vilja lyssna/läsa

2006-06-28 15:55
xavante P17
kan ju bero på att en sjuttonåring som inte hänvisar till några som helst källor ofta inte ses som den ultimata kunskapskällan. därmed inte sagt att du inte har rätt, men det är nog anlednignen till att folk skiter lite halvt i vad du har att säga.

2006-06-28 16:01
demento ah, sant. det mesta ur texten är från skolbänken, lite tråkig som källa dock, ska gräva fram några länkar istället.

2006-06-28 16:03
Sverige avses med valloner oftast de arbetare knutna till järnindustrin som invandrade till Sverige under första hälften av 1600-talet. De kom från delar av nuv. Belgien och Nordfrankrike som tidvis drabbats av produktionsproblem under det nederländska frihetskriget (1579-1648).

Om de valloner som återvände vet man mycket lite, medan däremot de ca 900 personer som stannade i Sverige har studerats tämligen ingående; särskilt gäller detta de yrkesarbetare som överförde kvalificerade arbetsmetoder till ett begränsat antal svenska bruk
.

detta enligt nationalencyklopedin. det skiljer sig ju en aning från ditt påstående att det var totalt 700 som kom till sverige om det var 900 som stannade kvar...

2006-06-28 16:12
JAg är från någon Fransk adel, som sedan har legat med nån tattare...
*snaark*

2006-06-28 16:26
Jag har betat av de första 12 googleträffarna och är allmänt trött på att skumma folks släktforskningar och läsa om hur den enes mormor var den andres farbror etc. Har slängt iväg ett mail till min lärare med frågan om hon kan scanna in stencilen åt mig eller ge mig en hänvisning till var jag hittar den texten igen.

demento Menar att texten du slängde upp ändå talar till min favör då den stärker mitt argument att antalet Valloner som spreds i Sverige är för litet för att varannan person i hela landet ska kunna hävda sig vara Vallon, samt att alla dessa knölar och veck med allra största sannolikhet enbart är humbug utan dess like.
Men hursomhelst, jag har för mig att man ska kunna läsa om dom där som man följde upp efter att de stannat kvar på svenska vallonsällskapets hemsida, samt att de drig igång nått projekt i mitten av nittonhundratalet. Kan ju vara värt att titta på om du vill läsa mer. www.vallon.se Finns lite kort historia i översikt där med, lite smått och gott helt enkelt.

2006-06-28 16:39
Om vi ska skryta med härstamning så tillhör jag Skottlands största klan- Cambells. Är en av ca 15 miljoner beräknade.
HAHA whoa'n e så jövla rockad baaaoooooooouuuuuöööögggg!!!!!!

2006-06-28 16:46
xavante P17
jag vet, jag försökte inte argumentera emot det du sa förutom siffran på antalalet valloner. men å andra sidan så var det flera hundra år sedan vallonerna kom till sverige och det är ganska logiskt att väldigt, väldigt många svenskar har någon form av vallonblod i sig vid det här laget. inte för att det är samma sak som att vara vallon men ändå :)

2006-06-28 16:47
Har en knöl i nacken eller ja , bakhuvudet more like och streck på underarmarna.
Finns valloner på morsans sida.

Producent

2006-06-28 17:43
Mer rashygien.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2006-06-28 18:55
-.-

Men fortfarande, vad är det där för streck som folk snackar om? Vart på underarmen sitter det?

2006-06-28 19:00
Fråga Vapenvila . Han tror sig va en ;)
hoes over broes ..