I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Låt VM-spelarna bära trafikmärket STOP.."

Övrigt - Blandat

   

2006-05-30 18:52

"Låt VM-spelarna bära trafikmärket STOP.."

fått detta mail skickat till mig från flera personer de senaste dagarna, tillsammans me olika namnlistor:

"UPPROP!

Låt VM-spelarna bära trafikmärket STOP på landslagströjan mot trafficking!

Den 7 januari 2000 kastar sig en flicka från broräcket ner över väg E22 i utkanten av Malmö. Tre dagar senare dör hon av skadorna. Hon saknade
Id-handlingar, men i fickan hade hon tre brev på litauiska. Genom breven
kunde hon identifieras och historien om hennes liv nystades upp. Flickan
hette Danguole och var en av de 120 000 kvinnor som årligen förs in i EU
från andra delar av världen för sexuellt utnyttjande. Människor säljs,
transporteras och konsumeras av människohandlare, sexturister,porrproducenter och "vanliga män". Oftast är det unga kvinnor och barn från fattiga miljöer som lockas med löften om ett bättre liv medan andra förs hit under tvång. Kriminella nätverk rekryterar och smugglar och på plats blir många av med id-handlingar och pengar. Många drogas och torteras för att brytas ned såväl psykiskt som fysiskt och tvingas sälja sina kroppar om och om igen.
Under fotbolls-VM i Tyskland har landslagsstjärnorna chansen att gå från
idrottsstjärna till idrottshjälte. Det enda som krävs är att fotbollsförbundet låter spelarna bära stopmarket på landslagströjan. Stopmärket symboliserar spelarens stöd för kampen mot trafficking av människor och tvångsprostitution.

"SATT STOP FOR TRAFIKEN!"

Stopmärket har samma innebörd världen över, oavsett utbildning och kulturell bakgrund. Genom att bära stopmärket under fotbolls-VM finns tanken att väcka internationell medial uppmärksamhet kring en av vår tids allvarligaste samhällsproblem, trafficking. Vi vill att fler ska veta att
trafficking av människor faktiskt är kriminellt. Med bättre kunskap kommer både efterfrågan och utbud av dessa bestialiska sexbrott att minska. Vi
vill att fotbollsförbundet trycker upp stopmärket på fotbollströjorna.
Om du vill att svenska fotbollförbundet ska anta denna utmaning så lägg
till ditt namn och din hemort på listan och skicka vidare till alla du
känner. När listan har 100 namn, skicka den till

[email protected]

så får du en tom lista. Jag kräver att svenska fotbollsförbundet agerar för
att stoppa trafficking genom att låta landslaget bära landslagströjor med
väl synliga stopmärken under fotbolls VM:"

====================


Har inte alls något emot sådana här typer av grejer (namninsamlingar osv), men jag ställer mig däremot frågan: Hur skall ett stoppmärke på en fotbolsspelares rygg göra personen till en hjälte?
Varför tro att man kan göra saken bättre på detta sätt?

att många personer skall se märket å sedan engagera sig?

jag fattar inte vitsen, kan någon som skrivit under denna lista förklara lite närmare :)?

(personerna jag fått det av som skrivit under listan har ingen aning dom heller. eh).

(nu får jag det kanske att låta som en känslokall jävel som skiter i att det finns såna här problem, det gör jag absolut inte, men jag e trött på sådana här brev som skall få latmaskar att lura sig själv att dom gjort nåt gott genom att skriva sitt namn på en lista).


någon?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.