I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skönhetsidealen - Det största hotet mot människan

Övrigt - Blandat

2006-05-29 22:59

Skönhetsidealen - Det största hotet mot människan

Jag är intresserad av frågan kring utseende och kroppsideal. Personligen tycker jag att ett av de största hoten mot vårt samhälle i väst inte är exempelvis terrorister utan det krig som varje minut, överallt, i alla städer förs mot framförallt de unga i samhället, med främsta syfte att bryta ner deras psyke till små beståndsdelar som sedan kan byggas upp av storföretagen. De nya personerna är designade för att köpa köpa köpa och inte ställa några frågor. Det värsta med hela situationen är att man inser hur otroligt stor makt företagen och reklamen har över oss. Om man stiger ur sin vanliga roll som konsument och tar en titt på vad vi möts av när vi går upp på morgonen ser man förhoppningsvis hur sjuk hela situationen är. Faktum är att de allra flesta aldrig gör detta och fortsätter vara får i storföretagens flock och blir vallade precis dit de är önskade. Kroppsideal har självklart sin grund i en av människans instinkt att söka sig till individer som ser friska och starka ut. Om man parar sig med en välmående individ av det andra könet är det större chans att ens avkomma lyckas bra med samma sak. Ett vettigt resonemang kan tyckas, men man måste komma ihåg att vi inte lever i grottor längre. ”Skönhet kommer inifrån” är ett mantra som upprepas av alla, men som inte verkar efterlevas av särskilt många. Vad storföretagen gör är att spä på naturliga instinkter hos människan genom ofantliga reklamkampanjer. De skapar inte skönhetsidealen från grunden, men de upplivar och förstärker normer som för lång tid sedan borde ha varit utdöda.
Kvinnor har sedan länge mötts av enorma billboards på husväggarna som visar bilder av ”det perfekta exemplaret” av dem själva. Vad individen ser är inte någon annan som är vacker. Hon ser hur hon själv borde vara. Vacker. Resultatet blir ett livslångt strävande att alltid bli ”lite vackrare” och aldrig vara nöjd med den man är. Detta är en situation som enligt mig är totalt oacceptabel, bl.a. för att den bevarar patriarkalsamhället och sjuka värderingar. Vad som beklämmer mig är att inte många verkar reagera. Vi har mötts av affischerna sedan innan vi kunde tala eller gå. Vi är indoktrinerade, nedbrutna och ommodellerade. Vi har inte längre de rena sinnen vi föddes med. Företagen har programmerat om oss, så att vi för resten av livet kommer tjäna dem genom att konsumera.
Vad som märks nu är att även män får sjuka skönhetsideal att leva upp till via reklamen. De sprids inte längre genom de allmänna attityderna hos människor och i vårt bemötande av varandra utan även av 150 m2 Fredrik Ljungberg på husväggen. Den generation av män som just nu växer upp kommer vara den första som känner samma press på kroppslig perfektion som kvinnliga generationer redan upplevt i många år.

"I think the mainstream sucks"
- John Frusciante