I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

rödvinsvinäger, användning?

Övrigt - Blandat

2006-05-29 14:42

rödvinsvinäger, användning?

vad ska man ha skiten i/till?

Producent

2006-05-29 14:43
du kunnde inte ha mellanslag va???
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2006-05-29 14:43
ärkesvinet sa de.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-29 14:44
fumez, nej då blev rubriken kanske för lång (:

men vad ska jag mer slänga i då?
ska man ha den till sallad..eller..?

2006-05-29 14:48
hälten vinäger hälften olivolja, salt peppar och nån valfri ört, du häller det över en sallad på ruccola, pinjenötter och parmesanost.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2006-05-29 14:50
eller kör mozzarella, tomat, lite lite ruccola och oliver :D:D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-29 14:50
keep em' comming!

dundermannen, tack det låter dundergott ;D
vad brukar du ha för ört då?
ska göras!

2006-05-29 14:51
stjärt_flykting, och bara vinäger över det..? eller dundervinegretten?

2006-05-29 14:55
Den vanligaste örten är nog basilika men jag har börjat genomskåda basilikan, och kör hellre med timjan, mejram, oregano eller möjligtvis rosmarin. Det kan också hända att du vill balansera ruccolan som kan smaka lite mycket med en mildare salladssort.

2006-05-29 14:56
vinäger = bjudvin

ha en personlig flarra du häller upp åt dig själv av och så häller du över 50/50 billigvin o vinäger i en separat flaska och serverar åt polarna på tjejkvällen. dom lär inte märka nåt :)

2006-05-29 14:59
dunder, jag är så kär i basilika så jag kör nog på det första gången ändå :P
kan jag blanda ruccolan med vanlig isbergssallat eller passar det bättre med nån annna sort?

FWC, hahaha mina kompisar dricker inte vin..men jag kan bjuda mamma på det kanske ^^

2006-05-29 14:59
Dom lär ju märka att det är skitäckligt vin. Fast bra idee, och nyttigare också.

2006-05-29 15:00
fukkinwithtju, måste ju smaka vider?
lite vinäger, lite olja, chili, krispsallad, tomat, örtkrydder, mozarella = SALLAD! (egentligen så gör du bara en vinigrett på olja vinäger chili och örter sedan gör du din egna personliga sallad, som du tykker är godast)
((MAAD))

2006-05-29 15:00
kan ju säga att det är nån ny grej, hälsovin från systemet ;)

2006-05-29 15:02
har rätt mycket o skulle bara ha litegrann i en marinad..kan man inte göra nåt mer än bara vinegrette av den? typ..slänga i grytor eller liknande?

2006-05-29 15:03
Ruccola,Crisp sallad och rosèsallad Dele en honungsmelon å ta ett kuljärn å gröp ut små bollar,Sen en vanlig vinegrett, gott gott
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."

2006-05-29 15:03
sofijaa, typ inte, finns bättre alternativ då, ger ju som en syrlig touch, så då funkar ju typ lime eller dylikt bättre. smaken är ju inget vidare i vinäger. fast såser osv funkar det säkert till, jag använder dokk ALDRIG vinäger typ,
((MAAD))

2006-05-29 15:04
du kan ha i lite om du ska göra Paprika chutney tex,för att tillföra lite syra,
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."

2006-05-29 15:05
davve, hah precis :P jag brukar ite helelr använda det alltför mycket så därför har jag typ..noll koll på om man kan göra nåt annat av den.

ska springa och kolla när den går ut..kanske ska hålla mig till vinegretter, kommer ha sånna då i typ..två år med all vinäger vi har....

2006-05-29 15:05
vinäger i såser har jag aldrig hört talas om. de du använder där är ju vin för att få syran,men vem vet de kan ju funka,men de tror jag inte!! blir nog för kraftig smak som slår igenom

2006-05-29 15:06
äsch, bjudvin som sagt :) funkar på middagen, träffen med tjejen eller filmkvällen med polarna som handen i handsken

2006-05-29 15:07
vad har man chutney till då...? är det nåt tillbehör..eller?
fan jag vet uppenbarligen mycket lite om mat =/

2006-05-29 15:09
till fisk är de gott :) en paprika chutney e ganska lätt att göra.. Lök paprika å ingefära vinäger och lite honung salt,peppar.. sen ska de bara bli mjukt sen ere klart,Kallt som varmt,Passar bra till grillad fisk, typ röding,

2006-05-29 15:10
enokkk, fan vad sweet nu till sommaren. det ska jag göra :D

2006-05-29 15:10
Det tycker jag ;)

2006-05-29 15:11
vinäger på kött gör köttet mört. ta inte för mycket bara. Jag tror att man kan tvätta saker med det också. Inte helt säker där.

2006-05-29 15:12
på kött..precis när man kryddar inann man steker/grillar då eller..när?:P

2006-05-29 15:12
mm du kan tvätta glas med det. Ta en bunke med vatten sen tillsätter du lite vinäger tar bort fläckar på glas å bestick :)

2006-05-29 15:18
enokk, jag har aldrig heller testat i såser eller dylikt, men försökte bara komma på nått mer användningsområdet :D som sagt så använder jag aldrig det.
((MAAD))
Toastare

2006-05-29 15:20
rödvinsvinäger i sås låter inte så gott...

däremot är ju ett tips att söka på det på google... eller på t.ex tasteline.se där man kan söka på enskilda igredienser som man vill ska vara med...
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2006-05-29 15:21
Jag skyller allt på Emma!

2006-05-29 15:22
I marinaden till köttet ja. Tror nog det funkar i sås också, man ska nog bara akta sig för att ha för mycket i.

2006-05-29 15:26
tack för all hjälp!

nu ska jag göra sallad o vinegrette :D

2006-05-29 15:30
gjorde en fettt god potatissallad förra veckan italia-style:

15 kokta skivade potatisar
olivolja å balsamvinäger så mycke du föredrar
chili, massor av timjan, färsk basilisika och brödkrutonger, salt och peppar så mycke du föredrar

låt det ligga å gotta sig över natten, så kommer det vara gudomligt gott då potatisen sugit åt sig all den goda vätskan, servera med rostbiff å en stor stark
chase the clouds away

2006-05-29 15:33
om man ska grilla kan man göra marinad med rödvinsvinäger.
jag vet aldrig hur jag gör mina marinader, jag bara häller i.
men
rödvinsvinäger
lite sweetchili
salt peppar
lime plus lime skal
kasnke kulle funka till kykling. men jag vet inte...
Original Cassidy- fixar biffen och står för skandalerna.
(A)- Det vet du!

2006-06-05 18:13
vafan,

1 dec olivlja
1 matsked rödvinsvinäger
1 matsked citronsaft
lite sardeller (kan uteslutas)
2 vitlöksklyftor
1 matsked fransk senap (dijon alltså)

Formfranska
olika sorters sallad (roman och ruccola blir godast)

Börja med att skära brödet till tärningar, sedan steker rostar du skiten i en plåt i ugnen med olivolja.

blanda sedan ihop allting annat med hälften av olivoljan. Rör om tills det tjocknar, sedan häller du på resten av olivoljan.

HAcka salladen och blanda med dressingen och krutongerna.

OCH VIPS HAR DU GJORT EN JÄVLA CAESARSALLAD!!!

we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die