I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Trinovum p-piller nån?

Övrigt - Blandat

2006-05-24 11:03

Trinovum p-piller nån?

någon som äter dessa? ska byta efter 3 år av annat märke.
är dom krångliga med olika färger och allt?

massivt motstånd mot behandlingshem.

2006-05-24 11:59
Varför byta efter 3 år? : O
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2006-05-24 12:01
Jag har, bara att tugga och le. Inget krångel. Det där med olika färger spelar ju ingen roll, det står ju siffror och pilar på dem också, jättepedagogiskt!
I might be wrong... but you're just plain stupid!

2006-05-24 12:12
för jag blev aningen nedstämd och asexuell.

supafly, okej, barnmorskan sa att man kan äta samma färg i flerea veckor om man vill skjuta upp mensen mer än en vecka, men då är dom kartorna kasserade sen. Fattade jag det rätt?

2006-05-24 12:22
Näe, egentligen är de ju inte helt kasserade, men jag menar, det kommer ju fattas piller så du kan ju inte använda den kartan om du inte råkar ha en extra uppsättning av de pillrena. Förstår du vad jag menar?
Nu tror jag att du missförstått det här med hur man ska skjuta upp mensen eller så har jag det, men du kan ju läsa här för säkerhets skull: www.fass.se

2006-05-24 12:23
fiffi: Okej, tack då vet vi. Men det var inte det hon frågade efter.

2006-05-24 12:26
det där var det krångligaste jag läst.. nu börjar jag ångra mig.
ska man behöva en manual varje gång man exempelvis glömmer ett piller?

2006-05-24 12:28
jag hoppas de här biverkningarna gäller för alla ppiller och inte bara dessa.. :

Följande biverkningar har beskrivits generellt för p-piller:

Blodpropp, sjukdom i hjärnans blodkärl, hjärtinfarkt, högt blodtryck, godartade och elakartade levertumörer, cancer i livmoderhalsen, inflammation i tjocktarmen, stopp i gallgången, gulsot p g a stopp i gallgången, gallsten, Budd-Chiaris syndrom ( en leversjukdom), mellanblödning, stänkblödning, förändrad menstruationsmängd, förstoring av muskelknutor i livmodern, ökning av flytningar från livmoderhalsen, tillfällig infertilitet (oförmåga att bli gravid) efter avslutad p-pillerbehandling, premenstruellt syndrom ( PMS), mjölkflöde från brösten, minskning av mjölkmängden vid amning direkt efter förlossning, bröstförstoring, herpes gestationis (en ovanlig hudsjukdom som uppträder under graviditet), hypertrikos (ökad behåring), melasma (pigmentfläckar som kan kvarstå), hemorrhagisk eruption (en typ av hudblödning), erytema multiformae (specifika röda områden i huden), erytema nodosum (knölros), förändringar på hornhinnan, grumling av ögats lins, skador i ögats nerver, korea (ofrivilliga rörelser), ökad känslighet för socker, försämrad njurfunktion, HUS (hemolytiskt uremiskt syndrom, en typ av blodsjukdom som förorsakar njurskador).

2006-05-24 12:38
phenoxyethanol F8

e du inte lite ung för p piller ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-24 12:49
Äh, inte så krångligt egentligen. Glömmer du ett p-piller tar du det så fort som möjligt och sen äter du dina piller som vanligt men har extra skydd 7 dagar(kondom) eller låter bli att ha sex. Här är delen om hur du förskjuter mensen som du undrade om:

Förskjutning av menstruationen. När tablettkartans 21 första tabletter har tagits påbörjas, utan att ta de gröna tabletterna och avbrott för menstruation, från en ny tablettkarta de aprikosfärgade tabletterna (nr 15-21) under så många dagar som behövs. Därefter tas de 7 gröna tabletterna för att sedan påbörja en ny tablettkarta med 28 tabletter och ny startdag.

Alltså: Du käkar de sista(aprikosfärgade) tabletterna så långe som du vill slippa mensen och sen äter du de gröna (eller låter bli att ta dem övht eftersom de bara är sockerpiller) i 7 dagar och börjar på en ny karta som vanligt.

Och ja, de biverkningarna gäller alla p-piller men är inte så vanliga.

2006-05-25 16:53
groggvirke: haha.. det ska börjas i tid vet du, fan vad dåligt men jag komi nte på nåt bättre...

supafly: nej sätter man sig in i det så är det väl inte så krångligt antar jag..! det var bara sån skiullnad mot de jag åt förut. Fast trivs jag inte byter jag tillbaka, ska prova först 3 mån.