I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

flytta utomlands?

Övrigt - Blandat

2006-05-10 21:38

flytta utomlands?

jag har funderat mer och er på att åka till spanien ett tag, sådär ett halvår, mer om det funkar bra.
så jag undrar om nån har liknande erfarenheter och kan berätta lite hur det går till;
var man kan leta jobb, boende, organisationer som hjälper en, hur det funkar utan att kunna språket (jag har grundkurs i spanska men inte det eventuella ressällskapet)
annat man ska tänka på?
behövs papper om man stannar ett längre tag?

massivt motstånd mot behandlingshem.

2006-05-10 21:49
perveterad_bävers syster gick sista året på gymn i spanien sen dess har hon bott lite fram o tillbaka i sverige/spanien... hon kan spanska flytande iaf så språket blir nog inga problem!
Liqorice = Lakris minus u & t

2006-05-10 21:50
okej men nu är det ju inte henne jag ska åka med...?

jag läste spanska på gymnasiet nu har jag glömt mkt men kan få ihop några stapplande meningar typ.

2006-05-10 21:54
ehh... nej det var mer ett svar på hur det funkar utan att kunna språket jag tror det kommer gå bra då alltså.

och så har du händer och fötter så du kan säkert gestikulera dig fram till nåt du vill och så kan man ju ha en ordbok på fickan!

2006-05-10 21:56
jomen det kan inte vara lätt att söka jobb utan att kunna prata. Pojkvän kan inte ett ord spanska han är snart utbildad snickare men hur skulle han kunna jobba inom det yrket när han inte ens kan säga 'spik'

2006-05-10 22:00
man får väl lära sig allt eftersom. han kan ju visa med handen att han har en hammare å spikar lite :P
Annars kan ni ju jobba som inkastare på nåt charterställe hehe

och alla är väl inte värdelösa på engelska heller för den delen.

2006-05-10 22:02
hehe jo iofs.. :)
ja eller inkastare på en krog
nej an kan ju välja nåt lite turistigt ställe till å börja med så lär man ju klara sig på engelska.
men hur är det med jobb?

2006-05-11 10:27
men vad hade ni tankt flytta till... jag kanner massa svenskar/norrman/engelsman osv som bott har lange med vaaaaldigt liten spanska kunskap. sa det ar inte sa svart...men sen just dar jag ar finns det mer invandrare an spanjorer.
Hej FRA!
Jag har ingenting att göra med al-Jihad, al-Fatah eller PKK. Jag har aldrig gjort Hadjdj eller tillverkat en bilbomb, jag vet knappt ens vad Al Manar betyder. Men tack för visat intresse!
puss

2006-05-11 10:33
fråga admone här på whoa.. han har erfarenhet av det där..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-11 10:56
ne, man behover inte uppehallstillstand o sant, men det ar anda battre att skaffa sig ett NIE nummer (inte nie som siffran9, som jag trodde i borjan) speciellt om ni ska vara har i mer an tre manader....o beroende av vart du bor kan du fa ett gratis busskort.
Hej FRA!
Jag har ingenting att göra med al-Jihad, al-Fatah eller PKK. Jag har aldrig gjort Hadjdj eller tillverkat en bilbomb, jag vet knappt ens vad Al Manar betyder. Men tack för visat intresse!
puss

2006-05-11 11:39
de funkar att bo har utan att kunna spanska, N.I.E ar en bra grej att skaffa sig. jobb ar inte sa svart att fa, det finns alltid barer, cafen, restauranger, telemarketing o.s.v.

ga in pa. www.surinenglish.com det ra en tidining som komemr ut vrj fredag har och dar finns allt fran jobb, bostader, kurser och sant.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-31 01:52
min-egen och Blowhoe eller någon annan insatt.

ni kan inte berätta lite mer om "N.I.E" saken ni nämner i era inlägg?

Jag själv ska flytta till spanien nu den 19e november och sitter också i massa tankar om vad som ska göras och inte göras.. Känns som att allt kommer lösa sig förr eller senare, så åk bara, ÅK!
-- Mr.L --