I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att jobba som sopgubbe eller asfaltsläggare.

Övrigt - Blandat

2006-05-08 22:15

Att jobba som sopgubbe eller asfaltsläggare.

Hej.

Jag har för mig att jag sett nån här på whoa skriva att han jobbar som sopåkare. Är intresserad av hur man får jobb som det. Är lastbilskörkort ett krav för alla? Andra kvalifikationer som eftersökes?
Om du jobbar/har jobbat eller har koll vore det skitbra om du kunde berätta lite.

Sen är jag sen länge sjukt intresserad av att jobba som asfaltsläggare(eller vad det heter). Jag har förut antagit att man var tvungen att ha gått anläggningsutbildning eller liknande för att ha en chans, men nu har jag nyligen hört att det man tydligen kan få jobb som det utan att ha sådan utbildning, samma som ovan? Nån som har koll?

Tack på förhand!

Tiocfaidh ár lá!
Uh Ah! Victoria popular!

2006-05-08 22:18
Fronteur Hör du nåt om asfaltsläggare så säg gärna till..skicka ett PM! :)

2006-05-08 22:19
alla sånadär jobb kräver feta utbildningar nuförtiden.

man kan fan inte ens gå till sjöss utan en 2 års utbildning.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2006-05-08 22:22
maud F0

Haha på dig själv. Vad är grejjen med din attityd? Jag är intresserad av dom jobb jag kan få, har hört att sopåkare är relativt välbetalt, och det skadar ju aldrig.
Tiocfaidh ár lá!
Uh Ah! Victoria popular!

2006-05-08 22:26
murare har ju sjuka tillägg på lönen.. har du tur kan du få typ upp till 4xtimlönen...
jag vill också lägg asfalt. PMa mig också!

2006-05-08 22:28
jag vill klippa gräs i en sån där "bil" man åker runt i. Hur får man sånt jobb?
JMD, Jag Måste Dansa!

2006-05-08 22:37
Jag har jobbat som sopgubbe under 3-4 sommarlov. Sen fick jag vidare jobb efter skolan och jobbade kontinuerligt under typ 7 månader.. Vad vill du veta? :)
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2006-05-08 23:20
U-Nas

hur man får inte en fot och vad lönen ligger på tror jag många är intresserade av. Att det inte är vidare trevligt, är tungt, obekväma arbetstider, enformigt och andra tänkbara baksidor behöver du inte nämna.
Lugn!

2006-05-08 23:28
U-Nas P20

1. Hur fick du jobbet?
2. Krävs körkort?
3. Vilket företag jobba du för?
4. Hur är chanserna för en 19åring, som gått sam/sam tror du?
5. Luktar man verkligen så äckligt som alla snackar om?
6. Hur var lönen?
7. Arbetstider?
Tiocfaidh ár lá!
Uh Ah! Victoria popular!

2006-05-08 23:59
Murare,Sopgubbe,asfalterare.. sjukt coola yrken, skulle lätt ha viljat prova på alla
http://www.homage.nu/

2006-05-09 00:06
en grej ja hörde av en polares farsa om sopgubbar e iaf att man måste va svensk typ för de jobbar inte nå utlänningar där , för de vill att de ska va svennar som jobbar där typ...

2006-05-09 00:07
Nja för att bli Soppgubbe behöver man inte "utbildning".

Hade en kompis som var soppgubbe. Han fick Utbildningen genom företaget då. på några månader sen blev han en "soppgubbe" men kommer inte ihåg om man behövde lastbilskörkort har för mig att det är ett krav även om man är 2 som åker tillsammans.

Soppgubbe ger faktist ganska bra betalt. mellan 15-20 i månaden ialla fall.. om det räknas som bra för vissa..
men helt ok är det för att inte ha haft en "stor Skolutbildning"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-09 00:08
Finns inte direkt en mall / tutorial på hur du får in foten på din arbetsplats.. hehe.

Fronteur
1. Kontakter och lite jävlar anamma. Ska du komma som ett helt nytt face till ett sådant jobb så prioriterar de som fan att du kan sortera, kan processen + har lastarkort.
Många har redan dessa och jag tror inte att man kan ta sig in som helt ny och naken pga just det.

2. Beror på. Ska du köra sopbil så krävs ju C, men i övrigt arbete så prioriteras lastarkort före B-körkort. Helt klart.
Då jag stod på återvinningscentral använde jag körkortet endast när jag backade in folks bilar och släp intill containrarna. Folk kan inte ofta inte köra sina ekipage och jag är en jävel på att backa med tungt släp :)
Min "sommartjänst" var att dra runt med tjänstebil med släp och städa de olika centralerna, så kortfattat är det en hel del köra i arbetet, ja.

3. Ett renhållningsverk i skåne.

4. Jag hade läst sam/media när jag började, och kan väl utan att köra näsan i vädret påstå att jag hade en högre utbildning än många andra där. Mycket internutbildning fick jag sen, allt om sop/källsortering osv. Lastar- och truckkort fixar de oftast när man fått anställning.

5. Beror på vad du gör. Kärltvätt innebär likmask, ofta instängda och ruttna katter osv samt en del trädgårdsavfall. DÅ luktar du.
Annars är du ju aldrig i kontakt med vare sig sopor eller förbränning, mer än på handskarna. Glöm det att du kommer lukta mer än förståeligt.

6. Lönen var rätt sjysst. Inte som ryktet påstår. Tror att det kommer ifrån att du som sopbilsförare har en speciell rutt du ska ta dig igenom. När den är klar så är den klar, och är rutten satt till 16:00 så får du också lön därefter även om du är klar vid 14. Kanske inte så överallt, men ganska vanligt om jag förstått det rätt.

7. 07-16 hade jag väl mest.. Vissa längre dagar, 08-19 hade jag en gång i veckan.
Mycket helgarbete om du väljer att jobba på återvinningsstationer. Folk kastar mycket skit om helgerna.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2006-05-09 00:21
Asfaltsläggare vore ju galet skoj! Men jag har en illavarslande känsla i magtrakten att det kräver någon fjollig utbildning =(
Representing "Fresh N' Keff"!
Det är jag som är Keff!