Bild - Kvinna från Afghanistan [ fototråd ]
Skulle vara otroligt tacksam för hjälp! Jag letar efter en bild. Den är tagen på en kvinna/flicka som jag nästan är helt säker kommer från Afghanistan. En närtagen bild där man ser huvud/överkropp. Det speciella med bilden är hennes ögon som verkligen lyser gröna. Jag vet att den vunnit priser för bästa bild m.m. Någon som känner igen bilden och vet var jag kan finna den? Vet man vad som hände med henne efteråt?
Vi är alla trötta och vi orkar inte slåss
Toastare
2006-04-28 16:54
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2006-04-28 16:54
varför blev den här bilden utsedd till världens bästa bild?
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!
Unoliv Du kan läsa om vad som hände flickan Sharbat Gula samt även se ett fotografi taget 17 år senare i ett National Geographic nummer från 2002. Där kan du även läsa om vad som hände henne o.s.v. Ursprungsbilden togs 1984 av Steve McCurry i ett flyktingläger och flickan var bara 12 år gammal då. En av mina absoluta favoritbilder, kul att du gillar den lika mkt.
DGAF För att den är otroligt bra, extremt fängslande bild, komposition, färger, ja allt.
Toastare
2006-04-28 17:05
DGAF som GAIA säger är det en extremt bra bild... ögonen, färgerna, flickan i sig.. den är väldigt berörande.
Toastare
2006-04-28 17:05
min sista länk är bilden GAIA pratade om där hon blivit äldre..
jag tycker den är riktigt läskig
Man vill liksom veta allt om henne när man ser de ögonen, vem är hon, vart är hon, vad har hänt?
Den är fet den bilden, flickan ser lite scary ut, men det är en grym bild! Såg också dokumentären på jakten efter henne igen.
At the gates of Eternity...
Vilka andra fantastiska och odödliga fotografier tycker ni i tråden om? Kanske lite off-topic men vore kul att veta.
Tack så mycket! Ni har räddat min dag.
Jag tycker om den där, eller tycker om och tycker om, ni förstår. Ni vet den där bilden där man ser nakna ungar springa ifrån amerikanska soldater i Vietnam. Klockren bild!
Det finns en annan bild som jag tycker mycket om. Tror jag såg den i en kvällstidning för något år sedan. Även den har vunnit pris. Bilden föreställer en fängslad irakier med svart huva över huvudet. Han sitter på marken och omfamnar (eller blir omfamnad?) sitt barn. Nån som känner igen den?
Bilden med nakna ungar är hemsk. Har den i historiaboken i skolan...
Ett par klassiker som ligger mig varmt om hjärtat, www.speignerphoto.com Här har vi flickan som springer naken med napalmbrännskador över sin kropp.
www.rjgeib.com Den döende soldaten är en klassiker, speciellt eftersom det pågått en debatt länge kring bildens autencitet.
upload.wikimedia.org Tagen från månen 1968 av William Anders, det är det första fotot som inte är taget av en maskin etc. Detta var från Apollo 8 som låg i omloppsbana kring månen. Otroligt foto även om det inte ska se ut som det gör utan ska vridas 90 grader egentligen.
cinetecanacional.net Från dokumentären In the year of the pig som gjordes 1968 av Emile de Antonio. Extremt bra bild som skänker eftertanke till hur personer som befinner sig i krig tänker och lever. Titta bara på Abu Ghraib skandalen i Irak där soldaterna slutade tänka efter och övergav sina mänskliga värderingar. Vietnam var ett smutsigt krig som var ett resultat av USA's egen politiska världsagenda och dokumentären visar upp detta ur flera aspekter utan att floskla sönder ämnet som t.ex. Michael Moore gör i sina dokumentärer ibland.
www.astrosurf.org Titanic hittades 1985 av Robert Ballard efter otroliga efterforskningar och sök. Detta är en av bilderna tagna från nästan 4000 meters djup.
hittar såklart inte den bilden jag gillar..den där en kunk(?) sitter på marken o tänder eld på sig själv..nån asiat e det iaf. det finns nån sida me alla såna kända foton..nån som kan länka?
Henko, är det Rage against the machine omslaget du syftar på?
nä..har jag inte för mig. ska leta vidare
Men alltså grejen är den att Rage Against the Machine bilden är från samma tillfälle (rätta mig om jag har fel), samma munk (en vietnamesisk munk som satte eld på sig i protest mot kriget ngt år i början av sextiotalet)...
Den är grym iofs, finns en annan cool munk som drack en uttorkande saltlösning efter att inte druckit på flera dagar och konserverade sin kropp för evigt, ska se om jag hittar bilden.
Den från Bikinatollen måste vara den mest kända, kommer ihåg den från en WWF bilderbok man hade när man var liten men då var den färglagd i blått.
nmhm.washingtondc.museum
Bild Den där är så fet. Hatar att inte veta nånting om den. Nån som vet nåt?
En massa familjer som vallfärdar ut ur tjernobyl med hopp om att bevara hälsan? Nu måste jag också efterlysa en bild. Den har också blivit utnämnd till årets bild flera gånger, tagen av en svensk fotograf. Det är en orm som hugger mot kameran, exakt när bilden tas?
fuck all you haters!
babbe fan vilken FET bild! snälla kan ingen säga var den kommer ifrån??
forumsignatur Du tänker på hur Mattias Klum fångade en Kungskobra i högsta hugg. Den finns i detta års Illustrerad Vetenskap almanacka.
Ja just det, så hette han. Nån som vet vart man kan få tag på bilden? har inte sett den själv, men hört att den ska vara skitfet
fuck all you haters!
I en Illustrerad Vetenskaps almanacka 2006, kolla deras hemsida, kanske du kan beställa almanackan därifrån eller leta i National Geographics fotografidatabas, han jobbar nämligen för dem.
Fy satan i helvete vilken läskig bild. Jag kommer inte sova en blund i natt.
Vad är det på bilden?
nej nej, på den som forumsignatur P17 länka.
så vad är det läskiga i den?
Jag tyckte bilden med kvinnan var läskig.
Fan roligt med sådana bilder. Jag som e från Ryssland får nån slags skumm känsla att kika på Tjernobyl bilden. Var nån som postade en sida på whoa där en kvinna som varit där med sin motorcykel o tagit massa bilder, fanns rätt tagande bilder där också. Nån som vet va ja menar?
Vietnam Han som sköt nord-vietnames var en polismästare i staden om jag kommer ihåg rätt, han fälldes inte heller brottet utan flyttade till USA och blev restaurangägare.
Född för att springa med saxar!<br>
Jävligt skon tråd. Har typ tankat hem alla bilder, vet aldrig när man behöver dem! Kommer tyvärr inte på någon bra bild själv just nu. Skriver när jag gör!
Representing "Fresh N' Keff"! Det är jag som är Keff!
Håller med. Fler bilder!