Gnäll om tunnelbanepriserna.
Det klagas ofta på dom höga priserna i stockholms kollektivtrafik.
Men jag tror inte riktigt att ni förstår hur bra ni faktiskt har det era bortskämda jävlar.
För att förtydliga det hela lite, i stockholm kostar ett 30-dagarskort 600:-, för det får man åka i princip vart som helst inom stockholm, oavsett tid och oavsett om det gäller buss eller pendeltåg. Det är sällan man måste vänta längre än 10 minuter på tunnelbanan och det går oftast fort att ta sig från en plats till en annan, kommunikationerna är helt enkelt ganska så bra, kanske inte perfekta men helt klart bra.
I östersund där jag bor kostar ett busskort 560 kronor. Och för det kan man endast resa inom östersund, bussarna slutar gå runt 22.30 på vardagar och om man vill åka nattbuss - som bara går på fredagar och lördagar och sista går halv tre - kostar det 30 kronor, oavsett om man har busskort eller inte. Dessutom gäller det att passa bussarna som går, annars får man snällt vänta åtminstone 20 minuter tills nästa går, om man har tur.
Men eftersom det inte går några bussar till mitt jobb, inte ens i närheten av mitt jobb, så behöver jag en bil för att ta mig dit. Jag köpte en riktigt billig för att minimera kostnaderna, men jag måste ändå betala 370 kronor i trafikförsäkring varje månad. Lägg till ungefär 600 kronor till det för bensin - enbart för att ta mig fram och tillbaka till jobbet - och ni börjar närma er summorna jag måste betala varje månad för att kunna förflytta mig som jag vill. Sammanlagt betalar jag troligtvis runt 1500 varje månad, bara för att kollektivtrafiken här är så undermålig.
Men klaga på era 600 ni. För mig är det skitpengar för en riktigt bra kollektivtrafik.
Rehab is for quiters.