I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Contemporary gospel-tråden

Övrig musik - Soul & RnB

DJ

2010-02-05 13:07

Contemporary gospel-tråden

Här tänkte jag att man kunde tipsa om bra modern gospel.

Vi kom ju in lite på det i ett annat ämne, men där var det lite OT.

Jag har länge lyssnat på gammal 50/60-talsgospel och har en känsla av att många andra i Sverige som gillar svart musik i allmänhet också har en del Soul Stirrers, Staple Singers, Swan's Silvertones, Edwin Hawkins, Andrae Crouch, Mahalia Jackson osv hemma i samlingen.

Däremot stöter jag mer sällan på folk som gillar gospel-musiken av idag. Men det är nåt jag är väldigt nyfiken på och har börjat gräva i så smått. (Gräva på youtube, spotify och hemsidor där man beställer CD, då genren verkar helt utdöd på vinyl tyvärr).

Så tipsa om bra gospelfavoriter från 90/00/10-tal här, gärna med youtube-länkar!

Här är ett par jag gillar:

Kan även tipsa om 1190 WLIB live radio via webben som jag hittade igår: Länk till http://wlib.com/pages/3889969.php

2010-02-05 16:54
This is my shit! Word up Soul Survivor!

Här är ett litet axplock av mina personliga favoriter:

DJ

2010-02-06 13:41
Pure Purpose:

Mycket trevligt att du tar dig tid att bidra!

Inte ofta nån postar fem youtube-klipp av låtar jag inte hört på whoa och jag orkar ta mig tid att lyssna igenom alla ordentligt, hehe...

Men denna gång gjorde jag det! Därför jag dröjde lite med kommentar.

* Kirk Franklin: Den här låten var grym. Ställa sig upp framför datorn och klappa takten-grym, haha...Jag måste kolla upp KF lite mer...

* Kiki Sheard: Helt OK, men jag var inte super-imponerad. Välproducerat, men lite tråkiga melodislingor, även om man hör att hon verkligen kan sjunga.

* Tonex: Nej, det här var inte min kopp te alls, tyvärr. Känns spretigt och splittrat.

* J Moss: Wow, bäst hittills, riktigt grymt. Och så Hamilton som grädde på moset. I'm hooked.

* Tye Tribbett: Aha, snubben som gästar på Vickie Winans senaste CD. Spännande blandning av gammalt och nytt stuk. Fonky även! Gillade denna!

Välkommen in i ämnet med klipp alla andra också. Måste väl finnas nån mer därute? Hello?

DJ

2010-02-08 14:55
Ökenbuskarna rullar förbi, vi var visst bara två som brydde oss :(
DJ

2010-02-10 21:52
Om man ska köpa en CD med Kirk Franklin, förresten, vilken ska man börja med då? Jag tänkte skaffa antingen Fight Of My Life eller Nu Nation Project. Är nån av dem att föredra?

Den här var ju grym:

DJ

2010-02-16 15:47
Antar att ingen ens besöker det här ämnet alls. Men bara om-ut-ifall-att så är här Sapps senaste singel som är gryyymt bra:

DJ

2010-02-17 15:09
DJ

2010-04-11 20:00

2010-05-25 08:16
Grym artikel! Ska kollas upp
´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸. ><((((º>
www.beatheartsblog.com
DJ

2010-05-25 19:09
DJ

2010-06-28 14:59
Skönt klipp där R. Kelly väver in en liten mini-cover med några rader från Sapps "Never Would Have Made It".

Publikreaktionen låter inte vänta på sig! Dags att vakna nu och inse Sapps storhet. The man can SANG!

Originalvideon:

2010-06-28 22:26
Hehe! Grymt. Alltid roligt med klipp där personen som håller kameran sjunger med :-)

Hade förträngt frustrationen över att R.Kelly aldrig dök upp i sthlm...
www.beatheartsblog.com
DJ

2010-08-13 23:15
Gjorde en blogg i stället för att gå in här och uppdatera då och då:

http://dagensgospel.wordpress.com/

2010-08-15 18:15
Sweet!

Efter dina bloggposter är man ju grymt sugen att checka något liveframträdande. Som allas vår gospelguru har du kolla på vilka Gospelvenues man ska gå på i New York? Vi ska dit 2-5 september.
www.beatheartsblog.com
DJ

2010-08-15 19:38
Strömmingen: Måste erkänna att jag endast sett en enda gospelkonsert i New York. Det var på det här BB King-stället. De anordnar gospelbrunsch regelbundet (gjorde iaf för fem år sen, tror säkert det pågår än). Man äter grits och collard greens tills man mår fysiskt illa och kollar på olika gospelkörer och -solister. Pågår i timmar. Låter som det skulle kunna bli pajigt, jag vet, och alla artister var väl inte top notch, men vissa var verkligen helt sjukt bra! Skulle ha antecknat namnen på de sångarna, vet inte om de är kvar. Det är en upplevelse iaf.

Bäst musik tror jag säkert man får om man beger sig in i en kyrka en söndag, men det har jag inte riktigt "vågat" mig på när jag varit där. Bl.a. tror jag Hezekiah Walker huserar nånstans i Brooklyn. Love Fellowship Tabernacle tror jag det heter. Kan nog vara nåt i hästväg.
DJ

2010-08-15 19:40
I händelse du inte är bekant med Walker är det här hans största hit. Om du redan "känner" honom så kan vi ju länka den ändå för att den är så ini ******* bra :)

DJ

2010-08-15 19:42

2010-08-17 18:51
Grymt! Ska definitivt kollas!

Det verkar ligga i Cypress Hills, Brooklyn. Tydligen där Lil Dap, AZ, Masta Killa, Jeru och Maxwell växte upp. http://www.lovefellowship.com/locations.html.

Enligt den här poliskartan verkar det kanske inte vara ett mjukiskvarter precis? Har rätt dålig koll på N.Y. Finns det kvar några direkt osäkra områden nuförtiden?

http://nymag.com/docs/08/01/080114crimemaps.pdf

www.beatheartsblog.com

2010-08-18 23:18
Hur som helst var Hezekiahs webbradiostation grym! I alla fall nu i kväll.

http://wlib.com/pages/3889969.php
www.beatheartsblog.com
DJ

2010-08-21 15:10
Alla områden är väl mer eller mindre osäkra. Knackas väl en och annan turist i Central Park också. Jag har inte heller nån sån där område-för-område-koll på BK. De delar ajg har varit i har varit rätt medelklass. Värre i södra BX i så fall av det jag sett. Det är ju tredje världen däruppe.

Lustigt nog har jag läst nånstans att just de som har den där kyrkan där H. Walker och LFC håller till hävdar att brottsligheten har minskat si och så mkt i kvarteren runtomkring kyrkan sen de drog igång verksamheten där. Såna uppgifter som är lätta att fabricera och svåra att kontrollera såklart dock.