I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vem behover D'Angelo?

Övrig musik - Soul & RnB

2007-06-29 13:50

Vem behover D'Angelo?

Tankte bara skriva av mig lite.

Mycket besvikelser just nu.

D'Angelo verkar aldrig slappa nagonting, det enda vi far ar smakprov pa material som inte ar i narheten av fardig, och om man ska vara arlig mot sig - antaligen aldrig kommer bli helt klart.

Badu ska tydligen slappa tre skivor i ar, det ar pa sondag juli, ett halvt ar har gatt och vi har inte sett skymten av nagon promotion.

Maxwell var pa gang, datumet satt, halvpromotion paborjad - idag har han inte ens ett skivkontrakt. 

Bilals skiva, A Love 4 Sale, lackte och kommer inte bli slappt, for han har inte heller ett skivkontrakt.

Listan kan goras lang, vem ska vi klandra, skivbolag? Fans? Media? Britney Spears? American Idol?

Ja, ingen tror val annat an i D'Angelos fall handlar allt om hans stora ego, han vill helt enkelt inte slappa om det inte ar perfekt, nytt och ett masterverk.

Maxwell ar svart att saga, triologin var val helt enkelt inte tillrackligt bra - kommersiellt satt. Och Maxwell ville inte andra pa lika mycket som skivbolaget ville.

Badu, aterstar val att se om hennes tre skivor kommer eller inte.

Bilal, hur mycker jag an alskar A Love 4 Sale, sa ar det enkelt att se att den Interscope inte ville slappa den, noll hit-potential. Sa dar kan vi ocksa skylla pa hans egna ego.

Visst ar det bra att artisterna star upp for sin konst, men vill vi verkligen att de vill gora det till varje pris? Ett pris som innebar att det ar tio ar mellan deras slapp? Kankse till och med att det inte kommer nagra mer skivor?

Marvin och Stevie stod alltid upp for sin konst, Motown hade inte sarskilt mycket att saga till om, men detta var efter att de redan slappt ett 10-tal skivor och var superstars. De hade sin fanbase, skulle salja skivor till alla sina fans. I en tid da nastan alla laddar ner musik och konkurensen ar sa stor sa ar det en stor risk for att skivbolag att ge en artist full kontroll. 

Jag vill inte att alla ska salja sig, gora poplistemusik. Men man kan i alla fall forsoka. Varken, D, Maxwell, Bilal ar nan Stevie, Marvin, Al Green an. Det kravs mer effort an nagon av dem har lagt ner. 

Givetvis vet jag inte hur mycket de har forsokt mota skivbolagens krav, men allt "nytt" material jag hort fran bade D och Bilal har knappast kants som musik som kommer ge nagra nya fans, det tillfredstaller kanske de hangivna lyssnare de redan har, men komemr naon anna att lyfta pa ogonbrynen?

Och pa tretton ar som det gatt sen Brown Sugar hade Marvin och de andra hunnit bygga upp en respektabel karriar, och fortjanat sin kreativa frihet, det ar mer an vad man kan saga om D.

Det narmsta vi ar en ny Marvin idag ar Robin Thicke, en vit rikemansunge. Vad skulle Marvin tycka om det? Med all talang som finns darute... Ar Robin Thicke den enda som kan slappa kommersiellt gangbar soul/RnB? Hans influenser ar sa tydliga att det skulle kunna var stold, han sjunger inte ens sarskilt bra. Men han sjunger arligt, om knark, sex, politik. Vad var det nu Marvin sjong om?

Anthony Hamilton ska ocksa namnas, han har nog redan ratt stor frihet, men for honom handlar det mer om fans, sta pa scen, sjunga och ha kul an att vara musikaliskt geni. 

Har mycket hopp i Keite Young ocksa, hans skiva slapps snart pa Hidden Beach, detta ar var stora chans att komma i narheten av en av de i sarklass storsta, nyligen bortgagne James Brown, bada med rakpermanetet har. Atersta att se vem han gor musik for.

olletagesson.blogspot.com
Hiphop is dead - long live Soulmusic

2007-06-29 13:55
jag behöver d'angelo! fattar inte att erykah badu skall släppa tre skivor på samma år, då fattar man ju att det kommer bli utspätt och tråkigt...

2007-06-29 14:34
Otis:

Jag fattar ditt resonemang, men det går inte att jämföra 70-talets och dagens skivindustri på det sättet. Nästa INGEN betalar ju längre för musik nu för tiden, vilket ALLA gjorde då.

Men det jag själv har erfarat de senaste åren är att de som är lite smalare i sin musiksmak oftare köper skivor än de breda (antagligen för att de blir nöjda för lite vad som helst de hör på radio och tv och inte behöver gräva djupare). Iallafall borde ju det betyda att ju mer D, Bilal och de andra "keeps it real" och inte "säljer ut sig" så kommer de åtminstånde sälja till sin trogna skara fans/lyssnare. Om de skulle "go pop" skulle ju antagligen inte du eller jag (eller de flesta andra "riktiga" fans) tjacka plattan och de skulle förlora både sin integritet och fanbase.

Därför tror jag på att köra sitt eget race och göra musik med substans i albumform. Inte sälja enstaka hits och melodier, för de försvinner snabbt igen.

Vad tror du?

2007-06-29 14:55
garyowens , visst kan det bli sa, Manga av 60- och 70-talets stora slappte manga halvbra skivor, men personligen har jag hellre en grym skiva varannat ar an ett masterverk vart tionde. Jag vill hora sa mycket musik som mojligt.

Pure_Purpose. Absolut, jsut darfor ar det annu svarare for skivbolagen att slappa skivor som de inte tror kommer salja.

Det ar ingen som sager att de behover salja sig, Om man lyssnar pa skivor som 1st Born 2nd, Brown Sugar eller Baduizm sa ar det inget snack om att de var gangbara kommersiellt, men inte helelr nagot snack om att de salde sig. Anthony Hamilton har hittat en fin balans, det ar inget snack om att han salt sig, anda saljer han.

2007-06-29 15:57
Jag hörde att Maxwells skiva blev indragen av skivbolaget eftersom de tyckte att han gjorde för uppenbart på den att han gillar killar.

Det skulle definitivt vara askul och intressant att höra artister som bilal och d'angelo satsa på topplistorna, jag gissar att det dessutom skulle bli bättre än om de får flumma loss med sin "artistiska integritet".

"Det narmsta vi ar en ny Marvin idag ar Robin Thicke" - det håller jag verkligen inte med om.

"Ar Robin Thicke den enda som kan slappa kommersiellt gangbar soul/RnB?" - menar du allvar med den här frågan?
http://wifebeaterlove.blogspot.com

2007-06-29 17:29
Gör D'angelo shower eller? Annars borde hans pengar borde väl ta slut snart...
THE SWEDISH MIXTAPE CARTEL
http://www.twitter.com/djcrona
http://www.facebook.com/djcrona
Skribent

2007-06-29 17:32
Det skulle definitivt vara askul med homoerotisk soul. Mer homosex i soulen!

Personligen tycker jag att Britney Spears ska sluta göras till ikonbild för den "onda musikbranschen" hela tiden. Jag skyller hellre på musikernas (D'Angelos, Erykah Badus) uppblåsta egon och privata knarkande. Samt det ofrånkomliga faktum att marknaden för musik faktiskt ser ut på ett visst sätt idag. Gynnsamt för oss med bredband, mindre gynnsamt för våra idoler.
"I've heard it all before; gangstas, pimps and whores<br> Quality is poor<br> A girl like me needs more" - Ms Dynamite

2007-06-29 19:50
"uppblåsta egon och privat knarkande" kan man ju också skylla på hur världen, eller rättare sagt kommersen ser ut. vissa är extremer åt det kreativa hållet, och de som är extremer åt det andra, tråkigare hållet, är de med makten att hålla dem tillbaka för att de tjänar för lite pengar åt resten.

2007-06-29 20:08
Jakpuk, givetvis ar han inte den ENDA som kan gora det, men det fanns en tid da bra soul fanns att hitta pa de flesta poplistor, nu finns det knappast nagon att hitta pa R&B-listor. 

Lat mig omformulera, "ar Robin Thicke, det narmsta vi kan komma en ny Marvin Gaye?"

AgerDig, britney hamnar trots allt vad hon an gor pa topplistorna, inget ont med det, hade lika garna kunnat sta Pink. Dessutom sa skyllde jag inte pa Britney, utan pa musikerna. Inte Britneys fel att folk gillar hennes musik mer an de gillar Badus.

2007-06-30 12:40
Otis: det är inte hennes musik, det är väl kanske det som är skillnaden.